چرا باید روی کاربران‌تان کمی هم تحقیق کنید؟

0

متخصصان کارآفرینی می‌گویند که شما برای آنکه در کارتان موفق شوید، به یک وبلاگ یا وب‌سایت نیاز دارید. حال فرض کنید شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار اقدام به ساخت یک وب‌سایت یا وبلاگ کرده‌اید و برای تأمین محتوا نیز متخصصان حرفه‌ای تولید محتوا را به کار گرفته‌اید.

  • حتی فرض کنید که از مباحث سئو نیز غافل نبوده و توانسته‌اید با بهینه‌سازی سئو هزاران بازدیدکننده را به وب‌سایت خود وارد کنید؛ آیا فکر می‌کنید که همه‌چیز دیگر تمام است و شما به موفقیت خواهید رسید؟

اگر با وجود انجام تمام این کارها هنوز هم کسب‌و‌کار شما رشد نکند و به‌اصطلاح در‌جا بزند، آنگاه چه کار باید کرد؟ نه تولید محتوای بیشتر به شما کمکی می‌کند و نه وسواس‌های بی‌پایه روی سئو می‌تواند تغییری در کسب‌و‌کار شما به وجود آورد؛ به عبارت دیگر، در این وضعیت شما با وجود آنکه هم پول و هم زمان صرف کرده‌اید و بازدیدکننده‌های زیادی دارید، هنوز هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید؛ علت چیست و چگونه باید این مشکل را برطرف کرد؟ پاسخ این سؤال را باید در موضوعی با عنوان «تحقیقات کاربر» جست‌وجو کرد.

  •  تحقیقات کاربر یعنی چه؟

می‌توان گفت که لزوما تمام بازدیدکنندگان وب‌سایت شما، جزو خریداران شما نیستند؛ بلکه تنها دسته محدودی از افراد بازدیدکننده ممکن است پس از ورود به وب‌سایت شما تصمیم به خرید بگیرند و شمار زیادی از کاربران احتمالا بدون هیچ‌گونه فعالیت خاصی از وب‌سایت شما خارج می‌شوند. کار اصلی تحقیقات کاربر بررسی چگونگی تبدیل خریداران بالقوه یا بازدیدکنندگان به خریداران بالفعل است.

  •  چگونه تحقیقات کاربر باعث رشد یک کسب‌و‌کار می‌شود؟

تحقیقات کاربر به شما نوعی بازخورد مستمر از روند تولید محتوا و همچنین وضعیت رشد کسب‌و‌کارتان می‌دهد و باعث می‌شود که در بازه‌های متفاوت اعم از کوتاه‌مدت و بلندمدت، همواره بر کسب‌و‌کارتان و اتفاقاتی که برای آن می‌افتد، نظارت داشته باشید و در جهت بهتر‌شدن حرکت کنید. 

تحقیقات کاربر به همراه پرسونای مخاطب باعث می‌شود که شما بدانید کدام‌یک از کارهایی را که انجام داده‌اید، روی مخاطبان تأثیر مثبت و یا منفی می‌گذارد.

  •  پرسونای مخاطب با تحقیقات کاربر چه تفاوتی دارد؟

وقتی صحبت از پرسونای مخاطب می‌شود، منظور ویژگی‌های شخصی مخاطب‌ ایده‌آل ما بر اساس تحقیقات بازار و بررسی دقیق مشتریان کنونی است و اطلاعاتی از قبیل مشخصات دموگرافیک(سن، الگوی سکونت، جنسیت و …)، الگوهای رفتاری  و اهداف را بیان می‌کند در حالی که تحقیقات کاربر، رفتار کاربران،  نیازها و انگیزه‌های خرید وی را از طریق مشاهدات رفتاری مورد بررسی قرار می‌دهد. می‌توان گفت تحقیقات کاربر در بازاریابی محتوا نحوه تعامل پرسونای مخاطب با محتوای تولیدی شما را بررسی می‌کند.

  •  تحقیقات کاربر چگونه انجام می‌شود؟

تحقیقات کاربر مانند تمام تحقیقات دیگر به دو روش کمی‌ و کیفی قابل انجام است. در روش کمی،  مانند پرسونای مخاطب از طریق نظرسنجی‌ها و آزمایش‌هایی انجام می‌شود که حاصل این دسته از مطالعات در قالب آمار و ارقام برای ارتقای فعالیت‌های بازاریابی محتوا و تولید محتوا به کار می‌آید؛ مثلا مشخص می‌شود که چند درصد از مخاطبان به موضوعی علاقه دارند و یا چه تعداد از مخاطبان با وجود نیاز به یک محصول، به خاطر بالا بودن قیمت، از خرید آن صرف‌نظر می‌کنند. 

روش کیفی تحقیقات کاربر از طریق روش‌های مختلف مانند مشاهده، مصاحبه، گفت‌وگو، طرح پرسش‌های کیفی و نظرسنجی‌های غیرآماری انجام می‌شود.

  •  تحقیقات کاربر برای چه سازمان‌هایی مناسب است؟

ممکن است فکر کنید که تحقیقات کاربر یک کار تشریفاتی است و یا کاری است که تنها شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با ساختارهای بروکراتیک عریض و طویل باید انجام دهند. همچنین ممکن است فکر کنید که هنوز کسب‌و‌کار شما به‌اندازه کافی بزرگ نشده که نیاز به تحقیقات کاربر داشته باشید و فعلا می‌توانید از همان روش‌های معمول هم درآمد خود را داشته باشید؛ اگر چنین افکاری را در سر دارید، باید بگوییم که تصورتان کاملا اشتباه است؛ زیرا این موضوع ارتباطی با ‌اندازه شرکت یا‌  میزان پول و سرمایه کسب‌و‌کار شما نیز ندارد. تمام کسب‌و‌کارها اعم از کوچک و بزرگ به مقولاتی مانند بازاریابی محتوا و تولید محتوا نیاز دارند و این کار بدون توجه به پرسونای مخاطب و تحقیقات کاربر امکان‌پذیر نیست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.