چرا استخدام زنان برای شرکت‌ها حیاتی است؟

0

کمپانی اینتل در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تلاش است تا با سرعت بیشتری به سمت هدف اخیر خود که تنوع جنسیتی و نژادی در افراد استخدامی این شرکت است، حرکت کند. این شرکت امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ به هدف نهایی خود که استخدام بی‌چون‌وچرای زن‌ها و اقلیت‌های نژادی است، دست یابد.

بر اساس مقاله‌ای که اخیراً توسط این ابرقدرت الکترونیکی به چاپ رسیده است، اینتل توانسته با پیشرفتی قابل‌توجه به بسیاری از این اهدافش تا سال ۲۰۱۵ دست یابد. در حالی که در این گزارش آمده است کارمندان این شرکت تا سال ۲۰۲۰ از کاهش سرعت در اجرای این امور کوتاهی نخواهند کرد.

اینتل در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ دست به استخدام ۳۰۰۰ نفر در ایالات‌متحده زده است. از میان این افراد ۳/۴۳ درصد، برچسب «تنوع» را از نگاه اینتل به خود اختصاص دادند. این برچسب شامل زن‌ها، افراد دورگه آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی‌ها و آمریکایی‌های بومی است. این درصد بنا به پیش‌بینی قبلی اینتلی‌ها در سال ۲۰۱۵، بایستی تا رقم ۴۰ درصد می‌رسیده؛ این بدان معناست که اینتل با استخدام افراد بیشتری از گروه «برچسب»، تعداد بیشتری از زن‌ها و آفریقایی-آمریکایی را جذب کرده و از هدف اولیه خود فراتر رفته است. بااین‌حال مدیران این شرکت با اعلام اینکه تنها ۲۳۱ نفر از افراد اسپانیایی و آمریکایی‌های بومی در این تعداد قرار گرفته‌اند، اظهار ناراحتی کرده‌اند.

ارقام فوق با علم به اینکه، در پایان سال ۲۰۱۴ بیش از سه‌چهارم از ۵۴۰۰۰ کارمند اینتل مرد و ۵۶ درصد از این افراد سفیدپوست بودند، ارزشمند می‌شود. درواقع در سال ۲۰۱۴، تنها ۸ درصد  از کارمندان این کمپانی لاتین و  ۵/۳ درصد از دورگه‌های آفریقایی-آمریکایی بودند.

اینتل پیش‌ازاین و قبل از شروع این‌گونه تغییرات در جذب نیرو، در یکی از آخرین همایش‌های الکترونیکی خود در سال ۲۰۱۴، این کمبود در تنوع نژاد در کارمندانش را می‌پذیرد. مدیرعامل کمپانی اینتل، «براین کرانیچ» در این همایش اعلام کرد اینتل برای افزایش تنوع نیرو در محیط کار، ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. کرانیچ در ادامه گفت که از مدیران اجرایی خود می‌خواهد تا شبانه‌روز برای هرچه سریع‌تر محقق‌شدن این مهم تلاش کنند. همچنین یکی از آخرین گزارش‌های منتشرشده از این شرکت نشان می‌دهد اینتل جوایزی نقدی به مبلغ ۴۰۰۰ دلار برای کارمندانی که بتوانند افرادی با برچسب «تنوع» به دپارتمان منابع انسانی معرفی کنند، در نظر گرفته‌ است.

همان‌طور که پیداست، اینتل در زمره کمپانی‌های بزرگی قرار دارد، که در راستای تنوع‌بخشی در انتخاب جنسیت و نژاد کارمندان اهداف بزرگی دارد. هدف نهایی این غول الکترونیکی جهانی حضور همه‌جانبه زنان و اقلیت‌های نژادی در نیروی کار این شرکت تا سال ۲۰۲۰ است.

اخیراً نیز دیگر کمپانی‌های بزرگ فنّاوری دست‌به‌کار شده‌اند تا در این زمینه از سایر رقبا عقب نمانند. به‌طور مثال:

۱- فیس‌بوک به‌تازگی در جدیدترین برنامه خود در سال ۲۰۱۶ از متقاضیان ثبت‌نام خواسته تا حداقل یک نفر از اقلیت‌های نژادی را که واجد شرایط استخدام هستند به آنها معرفی کنند.

۲- گوگل در آغاز سال جاری ۱۵۰ میلیون دلار برای تمرکز و کنترل تنوع در نیروی کار سرمایه‌گذاری کرده است.

۳- مدیرعامل شرکت اپل، تیم‌کوک، که در سال گذشته ۷۰ درصد از کارمندان شرکتش مرد بوده‌اند، گفت که او معتقد است صنعت به‌طورکلی اقدامات لازم برای جذب زنان و استخدام تنوع جنسیتی و نژادی را در نظر نگرفته است. مدیرعامل این شرکت در ماه ژوئن اعلام کرد «من عمیقاً به این موضوع اعتقاد دارم که متنوع‌ترین ترکیب گروه‌های انسانی، تولیدکننده بهترین محصولات خواهند بود».

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.