باسلام، بازار اجتماعی کسب‌وکارهای مردمی

1

بازار اجتماعی باسلام (به آدرس اینترنتی basalam.ir) یک محیط ارگانیک، بانشاط و صمیمی است و به غرفه داران خود این امکان را می‌دهد که در غرفه های خود داستان کسب‌وکارشان را بیشتر، بهتر و صمیمی تر ارائه کنند. باسلام به زودی یک سرویس‌بلاگ‌ ایجاد می‌کند و به کسب‌وکارهای مردمی امکان تعامل گروهی و جمعی می‌دهد؛ جایی که افراد بتوانند علاوه بر عرضه محصولات خود، با دیگران ارتباط برقرار کنند،‌ از آن‌ها یاد بگیرند و تجربه‌های خودشان را به آن‌ها یاد بدهند.

  • باسلام چطور کار می‌کند؟

در باسلام، تولیدکننده‌های خانگی، محلی، سنتی و هر کس که محصول اصیل و با کیفیت ایرانی دارد می‌تواند اپ «غرفه من» باسلام را نصب کند و برای خودش یک غرفه اینترنتی بسازد و محصولاتش را برای فروش عرضه کند. هر غرفه در باسلام، یک آدرس اختصاصی شبیه آدرس‌ وبلاگ‌ دارد که تحت دامین باسلام تعریف می‌شود و غرفه‌داران می‌توانند این آدرس را مستقیما برای مشتریانشان ارسال کنند. مثلا basalam.ir/yourname

مدیریت غرفه‌ها در اختیار خود افراد است. خودشان با استفاده از اپلیکیشن «غرفه من» غرفه‌آرایی می‌کنند، خودشان محصول می‌گذارند، خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند، خودشان سفارش می‌گیرند و نهایتا خودشان محصول را مستقیما برای مشتری‌شان ارسال می‌کنند. مبلغی که مشتری در هنگام ثبت سفارش پرداخت می‌کند، در یک حساب واسط باقی می‌ماند تا زمانی که محصول به دست مشتری برسد. پس از رسیدن محصول به دست مشتری، پول به حساب غرفه‌دار واریز می‌شود.

در واقع، باسلام یک پلت‌فرم است که به تولیدکننده‌های خرد، بستری برای عرضه محصولاتشان ارائه می‌کند و از آن سو به مشتریان این محصولات تضمین می‌دهد که اگر از خریدشان رضایت نداشتند، باسلام رضایت آن‌ها را از طریق بازگرداندن پول یا جایگزین کردن محصول با محصولی دیگر،‌ تأمین می‌کند.

  • مدیریت غرفه‌ با اپ غرفه من

غرفه‌ها به سادگی از طریق  اپ «غرفه من»، ساخته و مدیریت می‌شود. غرفه‌داران باسلام به سادگی می‌توانند با این اپلیکیشن غرفه بسازند، غرفه‌آرایی کنند، محصولاتشان را در غرفه بچینند. غرفه‌ها معمولا در کمتر از بیست و چهار ساعت کاری، تأیید می‌شوند و فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند و می‌توانند سفارش بگیرند.

در اپ غرفه من بخش مستقلی برای مدیریت سفارش‌ها در نظر گرفته شده که در آنجا لیست سفارش‌ها، آدرس مشتری‌ها و… وجود دارد.

یک بخش کامل نیز برای مدیریت محصولات در نظر گرفته شده که برای افزودن محصولات جدید، ویرایش محصولات قبلی، درج عکس و توضیح برای محصولات، درج تخفیف‌ و… استفاده می‌شود.

اپ غرفه من ابزارهای دیگری هم دارد. مثلا یک کوپن‌ساز دارد که با استفاده از آن، غرفه‌داران می‌توانند کوپن‌های تخفیفی بسازند و برای تبلیغ محصولشان از این کوپن‌ها استفاده کنند. کوپن‌های تخفیفی می‌تواند به صورت درصدی، یا بن خرید باشد و به صورت نامحدود یا یک‌بارمصرف قابل استفاده باشد.

بخش گزارش مالی غرفه‌دار نیز یکی از بخش‌های پرکاربرد اپ غرفه من است که به غرفه‌دارهای باسلام اجازه می‌دهد به صورت لحظه به لحظه، به آخرین تغییرات مالی غرفه‌داران دسترسی داشته باشند.

  • ارتقاء کسب‌وکارهای مردمی در محیط اجتماعی

آنچه کسب‌وکارهای بزرگ به آن احتیاج دارند، معمولا یک فروشگاه اینترنتی برای عرضه محصولاتشان است، اما برای کسب‌وکارهای مردمی، نیازهای دیگری مطرح است. مثلا بسیاری از کسانی که در خانه‌شان محصولی تولید می‌کنند، احتمالا نیازمند به ارتقاء مهارت‌های خود برای فروش اینترنتی محصولات خود هستند. باسلام یک محیط ساده اجتماعی ایجاد کرده که به افراد اجازه می‌دهد کار همدیگر را تماشا کنند و با هم ارتباط برقرار کنند.

هویت غرفه‌داران در باسلام پررنگ است و در جاهای مختلف بازار، اسم خودشان و غرفه‌شان مطرح می‌شود. مثلا در صفحه اول بازار به غرفه‌های موفق‌تر، خوش‌قول‌تر و خوش‌سلیقه‌تر، بها داده می‌شود.

غرفه‌ها امکان درج کامنت دارند و کاربران می‌توانند درباره غرفه و محصول دیگران نظر بدهند و در کامنت‌ها با هم گفت‌وگو کنند.

غرفه‌دارها می‌توانند با استفاده از درج لوگو و سرصفحه اختصاصی، غرفه‌شان را بر اساس هویت دلخواه خودشان شخصی‌سازی کنند.

بخشی برای انتشار قصه زندگی و کسب‌وکار هر غرفه‌دار در نظر گرفته شده که به غرفه‌دار اجازه می‌دهد ارزش‌های حاکم بر کسب‌وکارش را برای مشتریان و غرفه‌داران دیگر معرفی کند.

هر از چندی در باسلام، طرح‌های گروهی و حتی مسابقات مبتنی بر کسب‌وکارها انجام می‌شود. مثلا تا کنون دو دوره مسابقه با عنوان «تازه‌نفس‌ها» انجام شده که در آن، صدها غرفه‌دار برای رسیدن به موفقیت و فروش بیشتر محصولات‌شان، به صورت تیمی با همدیگر رقابت کرده‌اند.

  • بازار اجتماعی، محیط یادگیرنده و یاددهنده برای مشاغل

باسلام به خاطر اجتماعی بودنش، یک محیط یاددهنده و یادگیرنده است. یاددهنده به این معنا که کاربران جدیدش را در فضایی از آشنایی و ارتباط با کسب‌وکارهای دیگر قرار می‌دهد تا بتوانند فوت و فن کار را از دیگران بیاموزند و در خلال تعامل و همکاری با دوستان جدید، مهارت‌های لازم برای توسعه کسب‌وکارشان در محیط وب را یاد بگیرند. باسلام برای این کار از ورکشاپ‌های آنلاین آموزشی و بازی‌های رقابتی نیز استفاده می‌کند.

اما باسلام فقط یاددهنده نیست. خودش هم یاد می‌گیرد. بسیاری از مشاغلی که در باسلام راه‌اندازی شده‌اند، گنجینه علمی مرتبط با خود را پیش از این در جای دیگری منتشر نکرده بوده‌اند. به عنوان مثال، در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی یا صنایع دستی حضور دارند که در بستر اجتماعی باسلام، ریزه‌کاری‌های تخصصی حرفه خودشان را برای اولین بار، برای دیگران تعریف می‌کنند. مثلا تولیدکننده عسل برای کاربران دیگر تعریف می‌کند که چطور از زنبورهایش مراقبت می‌کند، یا تولیدکننده روغن ارده کنجد برای مشتریانش می‌گوید که هر یک از روش‌های روغن‌گیری کنجد چه تفاوتی با روش‌های دیگر دارد یا کنجدش را از کجای ایران تهیه می‌کند.

این محتوای بسیار بزرگ و ارزشمند، به طور لحظه به لحظه توسط کاربران باسلام در حال تولید است و انباشت ای محتوا به مرور در حال شکل‌دادن یک پایگاه دانش کم‌نظیر در زمینه مشاغل خرد، خانگی، سنتی و محلی است که پیش از این به این گستردگی و به این سبک تولید محتوا (ugc) در وب فارسی موجود نبوده است. باسلام امیدوار است که در آینده، روش‌های خلاقانه‌ای برای فراوری، دسته‌بندی، تحلیل و انتشار قدرتمندتر این محتوا در وب، ایجاد کند و برای کاربران علاقه‌مند به این دانش، امکان دسترسی به این ذخیره آگاهی را فراهم کند. اتفاقی که احتمالا بتواند به ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار زیاد در ایران کمک کند.

  • باسلام تا کنون چقدر موفق بوده است؟

باسلام فعالیتش را به صورت جدی از پاییز ۹۵ شروع کرده. تا پایان سال ۹۵ حدودا ۵۰ غرفه در باسلام ثبت شده بود. این رقم تا بهار ۹۶ به حدود ۲۰۰ غرفه رسید و نهایتا تا پایان سال ۹۶ از مرز هزار غرفه گذشت. در حال حاضر بیش از ۱۰۷۰ کسب‌وکار مردمی در باسلام غرفه دارند؛ برخی از آن‌ها کسب‌وکارهای بسیار کوچک خانگی، روستایی و محلی‌اند و برخی دیگر بنگاه‌های بزرگ و شناخته‌شده فعال در سطح ملی‌ و بین‌المللی نظیر شرکت دانش‌بنیان گز سکه و شرکت کشت و صنعت فدک (مزرعه زیتون نمونه آسیا) هستند.

باسلام توانسته از بهار ۹۶ به بعد، براساس نرخ رشد هفتگی، رشدی بالاتر از پیش‌بینی‌اش محقق کند. همچنین تراکنش‌های صورت گرفته از سراسر ایران بوده که سبد محصولات متنوعی همچون مواد غذایی، صنایع دستی، پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، محصولات فرهنگی و… را شامل می‌شود.

۱ دیدگاه
  1. امین می‌گوید

    باسلام واقعا فروشگاه خیلی خوبیه من به عنوان خریدار تا حالا از هر چی خرید کردم از این فروشگاه راضی بودم بخصوص از کد تخفیف باسلام که توی تخفیف هات هس

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.