فلیپکارت (Flipkart) یک شرکت تجارت الکترونیک است که در هند واقع شده. این شرکت در اکتبر سال ۲۰۰۷ توسط ساچین بانسال و بینیبانسال بنیانگذاری شده است. فلیپکارت مجموعه محصولات خود را تحت نام «دیجی فلیپ» راهاندازی کرده که در آن محصولاتی مانند تبلت، فلش و غیره عرضه میشد. در آوریل سال ۲۰۱۷، این شرکت ۱۱.۶ میلیارد دلار ارزشگذاری شده است.
هر دو بنیانگذاران این شرکت دانشجویان موسسه فنی دهلی بودند. آنها برای آمازون کار میکردند و آنجا را در اکتبر ۲۰۰۷ ترک کردند تا شرکت جدید خود را ایجاد کنند. فلیپکارت کار خود را با فروش آنلاین کتاب و متداولسازی ایده خرید کتاب به طور آنلاین در هند آغاز کرد. فلیپکارت اکنون بیش از ۳۳هزار کارمند دارد. در اکتبر و نوامبر سال ۲۰۱۱، فلیپکارت وبسایتهای چاکپاک و میمه۳۶۰ را خریداری کرد. پس از مدتی، در فوریه ۲۰۱۲، این شرکت فروشگاه موسیقی دیجیتال فلایت خود را عرضه کرد. فلایت یک خدمات دانلود قانونی موسیقی بود که دانلود آهنگهای MP3 را به کاربران عرضه میکرد. اما در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۳ این خدمات تعطیل شد زیرا دانلود آهنگهای پولی در هند متداول نشد چرا که سایتهای پخش موسیقی رایگان زیادی در این کشور وجود داشتند. پس از فروش میلیاردی و بزرگ این شرکت در سال ۲۰۱۴، فلیپکارت دومین فروش بزرگ خود را انجام داد. طبق گزارشها ۳۰۰میلیون دلار گردش مالی در این شرکت به وجود آمد. در سال ۲۰۱۵، فلیپکارت سهم کمی را در استارتاپ بهینهسازی مسیر و مسیریابی مپمایایندیا خریداری کرد تا با استفاده از داراییهایی این استارتاپ خدمات تحویل خود را بهبود بخشد. در سال ۲۰۱۰ این شرکت ویرید، یک ابزار جستوجوی کتاب اجتماعی را خریداری کرد. یک سال بعد یک شرکت پلتفرم محتوای دیجیتالی به نام مایم و یک سایت خبری بالیوودی که بهروزرسانیها، اخبار، عکسها و ویدئوها را ارائه میکند، به نام چاکپاک.کام را خرید. فلیپکارت حق تکثیر کاتالوگ دیجیتالی چاکپاک را که شامل ۴۰هزار فیلموگرافی، ۱۰هزار فیلم و نزدیک به ۵۰هزار رتبهبندی بود، خریداری کرد. در سال ۲۰۱۲، یک خردهفروش الکترونیکی هندی در حوزه لوازم برقی به نام لتزبای.کام به مبلغ ۲۵ میلیون دلار توسط این شرکت خریداری شد. لتزبای تعطیل و تمام ترافیک آن به فلیپکارت منتقل شد. در سال ۲۰۱۴، مینترا.کام به مبلغ ۳۱۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵ یک استارتاپ بازاریابی همراه به نام اپیتریت را خرید. یکسال بعد مینترا که دیگر به فلیپکارت تعلق داشت، سایت فروش مد رقیب به نام جابونگ را به مبلغ ۷۰ میلیون دلار خریداری کرد. در ماه آوریل همان سال استارتاپ پرداخت فونپی توسط این شرکت خریداری شد. در ژانویه سال ۲۰۱۷، فلیپکارت مبلغ ۲ میلیون دلار را به عنوان بودجه به شبکه تاینیاستپ داد. در آوریل همان سال، ایبی موافقت کرد که یک سرمایهگذاری نقدی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در این شرکت انجام دهد و کسبوکار ایبی.این خود را به فلیپ کارت بفروشد؛ با این حال ایبی.این فعالیت خود را به عنوان یک نهاد مجزا از فلیپکارت ادامه میدهد. در ماه جولای ۲۰۱۷ نیز فلیپکارت مبلغی معادل با ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار را به اسنپدیل پیشنهاد داد اما اسنپدیل این پیشنهاد را نپذیرفت زیرا آنها حداقل ۱ میلیارد دلار پول میخواستند. طبق گزارشها در نوامبر سال ۲۰۱۴ فلیپ کارت از طریق یک ساختار کسبوکار پیچیده که شامل ۹ شرکت میشد، که برخی در سنگاپور و برخی دیگر در هند به ثبت رسیده بودند، شرکت خود را اداره میکرد. در سال ۲۰۱۲ فلیپ کارت خردهفروشی WS خود را به مجموعهای از سرمایهگذاران فروخت. در ابتدا، این دو بنیانگذار ۶۳۰۰ دلار هزینه کردند تا فقط برای راهاندازی کسبوکار خود وبسایت ایجاد کنند. فلیپکارت بعدا از سرمایهگذاران خطرپذیر مانند اکسل ایندیا و تایگر گلوبال بودجه دریافت کردند. در ۲۴ آگوست ۲۰۱۲، فلیپکارت اعلام کرد که چهارمین دور از تامین بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری آن تکمیل شده است. این شرکت در ۱۰ جولای ۲۰۱۳ اعلام کرد که ۲۰۰ میلیون دلار دیگر از سرمایهگذاران فعلی اعم از تایگر گلوبال، ناپسترز، اکسل پارتنرز و غیره دریافت کرده است. در ۶ اکتبر ۲۰۱۴، فلیپ کارت محصولات خود را با ارزش ۱۰۰ میلیون دلار در عرض ۱۰ ساعت در یک رویداد یکروزه و ویژه به فروش رساند و ادعا کرد که یک سابقه تجارت الکترونیک ایجاد کرده است اما به دلیل مشکلات فنی این تجربه خدمات خوب به مشتریان با مشکلاتی مواجه شد. این شرکت ادعا میکند که ۵۰۰هزار هندست تلفن همراه، ۵۰۰هزار لباس و کفش و ۲۵هزار تلویزیون را در عرض چند ساعت از شروع تخفیفات ویژه خود در ساعت ۸ صبح به فروش رسانده است. در دسامبر سال ۲۰۱۴، پس از اینکه ۷۰۰ میلیون دلار بودجه دریافت کرد، یک بازار ۱۱ میلیارد دلاری داشت. در مه ۲۰۱۵، فلیپ کارت ۵۵۰ میلیون دلار از سرمایهگذاران خود دریافت کرد.
در آوریل ۲۰۱۷ این شرکت به ارزش ۱۱.۶میلیارد دلاری رسید. فلیپ کارت توانست این سرمایهگذاری را با ارزش ۱۱.۶ میلیارد دلار تضمین کند. در ۱۰ آگوست ۲۰۱۷، سافتبانک ۲.۵ میلیارد دلار در فلیپ کارت سرمایهگذاری کرد. اکنون نیز درآمد فلیپ کارت نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است. یکی از محصولاتی که برای اولینبار در فلیپکارت به فروش رسید تلفن هوشمند اندرویدی موتورولا موتو ایکس بود. فلیپ کارت فروش این تلفن را در ۱۹ مارس ۲۰۱۴ آغاز کرد و در ۱۳ مه ۲۰۱۵ نیز موتوای را به فروش رساند. فروش تلفنهوشمند پیشرفته شیائومی مینیز با موفقیت در هند توسط فلیپ کارت راهاندازی شد. در ۲ سپتامبر ۲۰۱۴ فلیپکارت توانست ۴۰هزار دستگاه تلفن همراه شیائومی را در عرض چند ثانیه به فروش برساند و فروشهای بعدی نیز به همین سرعت صورت گرفتند. همچنین شیائومی تلفن نوت ردمی خود را به طور انحصاری از طریق فلیپکارت در هند به فروش رساند. در ۲دسامبر ۲۰۱۴ فقط در عرض ۶ثانیه ۵۰هزار دستگاه تلفن به فروش رسید. در ۲۷جولای ۲۰۱۷ نیز فلیپکارت فروش انحصاری Yu Yunique 2 را، که خط تلفن همراه مایکروماکس است، آغاز کرد. ساچین و بینی در سال ۲۰۱۶ به عنوان ۱۰۰ فرد تاثرگذار برتر در دنیا توسط مجله تایم شناخته شدند. در سال ۲۰۱۵، این دو بنیانگذار در فهرست ثروتمندان هند فوربس قرار گرفتند که ثروت خالص هر یک از آنها ۱.۳میلیارد دلار بود. ساچین بانسال جایزه کارآفرین سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ را از اکونومیک تایمز دریافت کرد. سایت فلیپکارت نیز جایزه پیشروان کسبوکار در هند را در سال ۲۰۱۲ اخذ کرد.