RCS‌؛ پیام‌رسانی به اندرویدی‌ها

0

پس از یک سال توسعه، گوگل «پیام‌رسانی کسب‌و‌کار RCS» را عرضه کرده است. این بدان معنی است که برندها می‌توانند پیام‌های چند‌رسانه‌ای بیشتری را برای کاربران اندرویدی خود ارسال کنند. ایده این قابلیت آن است که به جای فقط دریافت یک پیامک از یک کد کوتاه پنج‌رقمی تصادفی که به شما می‌گوید اتاق هتل شما رزرو شده است، چیزی مفیدتر دریافت کنید؛ چیزی شبیه به یک پیام که نشانی هتل، تصویری از اتاق شما‌ و دکمه‌های پاسخ فوری را نشان داده و به شما امکان می‌دهد تا بلافاصله با فردی که در لابی هتل است، چت کنید. این فقط یک ایده است.

اما اگر راه طولانی را که اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی گوگل یا خدمات ارتباطات غنی (RCS) طی کرده‌اند دنبال کنید، متوجه می‌شوید که ایده ارسال پیام روی دستگاه اندروید به‌ندرت به واقعیت تبدیل می‌شوند. مشکل اینجاست که فقط تعداد کمی از شرکت‌ها پس از یک سال کار به جایگاه مقصد می‌رسند مانند دی‌اچ‌ال، بوکینگ.کام و ساب‌وی. گوگل به طور خاص اشاره می‌کند که با اسپرینت در آمریکا همکاری کرده است و در نتیجه به‌زودی خدمات وارد مکزیک خواهند شد و پس از آن به سایر مناطق و کسب‌و‌کارها خواهد رسید. بنابراین، این مقدار ناچیز است و نشان می‌دهد که تعداد کمی از کاربران اندروید این فرصت را دارند تا از طریق ساب‌وی و با خدمات کامل RCS مذاکره کنند.

در خصوص بقیه کاربران، گوگل می‌گوید که RCS برای کسب‌و‌کار به پیامک‌های استاندارد باز خواهد گشت. برای حفظ حریم خصوصی نیز گوگل می‌گوید RCS باید همان قوانین پیامک‌ها را رعایت کند بنابراین با اینکه پیام‌ها در حین انتقال رمزگذاری می‌شوند، این یک رمزگذاری نقطه به نقطه‌ای که سایر اپلیکیشن‌ها از آن برخوردار هستند، نیست. جالب‌تر از این خدمات، زیرساختی است که از آن پشتیبانی می‌کند. این بر اساس استاندارد «پروفایل جهانی ۲.۰» بوده که مجموعه‌ای از قابلیت‌های مشترک است که به حاملان، ارائه‌دهندگان خدمات RCS مانند گوگل و واسطه‌ها امکان می‌دهد این خدمات را برای برقراری ارتباط ایجاد کنند. در نتیجه امکان ارسال این پیام‌های چندرسانه‌ای، تایید هویت فرستندگان و غیره وجود خواهد داشت. در طول سال گذشته گوگل اقداماتی را برای افزایش پشتیبانی از پروفایل جهانی انجام داده است. از همین سال گذشته، برخی از آنها راه‌اندازی شدند: ‌AT&T، وریزون، سامسونگ و هوآوی همگی متعهد شدند تا از این قابلیت در تلفن‌ها و خدمات خود پشتیبانی کنند. ۴۳ مورد از آنها از اپلیکیشن پیام‌رسانی اندرویدی گوگل یا سرورهای این شرکت استفاده می‌کنند و تعداد بیشتری نیز اپلیکیشن‌ها و زیرساخت مخصوص خود را دارند. اگر از نزدیک‌تر نگاه کنیم، درمی‌یابیم که تعداد این شرکت‌ها رو به کاهش است برای مثال شیائومی و اپل از این پروفایل جهانی پشتیبانی نمی‌کنند، اما مایکروسافت یکی از پشتیبان‌های این پروفایل جهانی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.