۷ نکته کلیدی برای راه اندازی استارتاپ و دلایل مستندسازی استراتژی‌های کسب و کار

0

۱-انتخاب ایده

 یکی از مهم ترین دغدغه های استارتاپ ها در سراسر دنیا و از مهم‌ترین نکات راه اندازی استارت آپ انتخاب ایده است . خیلی ها چندین ایده خوب درذهن شان دارند اما نمی دانند کدوم ایده برای انها مناسبتر است ؟ تجربه نشان داده که یک ایده اگرچه مهم است اما به تنهایی نمی تواند یک استارتاپ را موفق کند ، بلکه سازگاری ایده با تیم و نحوه اجرایی کردن آن ایده موثرترازخود ایده است .بنابراین در انتخاب ایده باید به سه رکن اساسی  توجه داشته باشید. اول اینکه آیا ایده شما همان چیزیست که به آن علاقه دارید؟ دوم اینکه ایا توانایی و استعداد اجرای آن را دارید ؟ و سوم ایا فضای مارکتیگی که قصد دارید در آن فعالیت کنید مناسب ایده شما هست یا نه ؟حالا با توجه به این سه نکته می توانید بهترین ایده ممکن را برای استارتاپ خودتان انتخاب کنید.

۲- استراتژی

 داشتن استراتژی برای یک تیم بسیار مهم وضروری است شما حتما قبل شروع استارتاپ خودتان یک برنامه و استراتژی از کسب و کار خود تهیه کنید و در آن چشم انداز هایی در بازه های مختلف زمانی تعیین کنید این کار باعث میشه تا حدودی بتوانید فعالیت های استارتاپ خود را مدیریت کنید.

۳- انتخاب تیم

یک تیم خوب برای موفقیت در کسب و کار بسیار موثر است. بنابراین در انتخاب افراد تیم سعی کنید مناسب ترین افراد را شناسایی کرده و بادقت انتخاب کنید . چون ممکن است یک انتخاب اشتباه به کسب و کارتان اسیب جدی وارد کند و استارتاپ شما دچار افت و سقوط بشود.

۴- کارگروهی

از زمانی که تیم خودتان را تشکیل دادید همه با هم همکار هستید و همه در استارت آپ سهیم هستید. متاسفانه در بسیاری از استارتاپ ها صاحبان ایده خود را برتر از دیگر اعضای تیم می‌دانند واین نکته می‌تواند حکم نابودی یک استارتاپ را صادر کند. توجه داشته باشید یک ایده به تنهای نمی تواند یک کسب و کار را موفق کند، بلکه نحوه کار اعضای تیم می‌تواند یک استارتاپ رابه اوج برساند. متاسفانه اکثر استارتاپ های ما در کار گروهی مشکل دارند.

۵- داشتن دانش کافی درحوزه کاری؛ از مهم‌ترین نکات راه اندازی استارت آپ

یکی از مهم‌ترین مشکلات استارتاپ های ایرانی نداشتن دانش کافی است .متاسفانه سطح دانش استارتاپ‌های ما به خصوص در حوزه برند سازی ضعیف است . لذا بایدسعی کنید از تجربیات افراد موفق در این زمینه استفاده کنید . بهترین منبع تجربیات برای صنعت استارتاپ تجربیات سیلکون ولی ست .سعی کنید آن تجربیات را کاملا درک کنید و با فضای مارکت داخل کشور بسنجید .همچنین  افراد تیم‌تان را برای مطالعه وتحقیق پیرامون این تجربیات و کسب دانش روزدر بالاترین سطح تشویق کنید.

۶- شناخت مشتری

قبل از شروع یک کسب و کار باید شخصیت و رفتار مشتری‌های خودتان را بشناسید .آن‌ها چه کسانی هستند؟ چه سبکی را بیشتر می‌پسندند؟ وضعیت اقتصادی واجتماعی و سطح درامد مشتریان چگونه است؟ هر چقدر آنالیز مشتریان دقیق تر باشد میتواند استارتاپ شما را هدفمندتر و هوشمندانه‌تر کند.

۷- سرمایه گذار

یکی دیگر از نکات راه اندازی استارت آپ آن است که بعد از ساخت و شکل گیری نمونه اولیه کسب و کار خود به سراغ سرمایه‌گذارها بروید. در اینصورت سرمایه گذارها هم راحت‌تر می توانند روی استارتاپ شما ریسک و سرمایه گذاری کنند.

چرا استارتاپ‌ها کاملا باید دستورالعمل‌ها و راهکارها را مستند و ثبت کنند؟

وقتی ایده عالی در حال تحقق است و استارتاپ‌ها به‌سرعت برق ظهور می‌کنند و توسعه می‌یابند، گام مهم در ایجاد شالوده یک کسب‌وکار و یکی از نکات راه اندازی استارت آپ را نباید فراموش کرد. مشکل رایجی که بسیاری از استارتاپ‌ها با آن روبه‌رو هستند، فقدان هویت سازگار یا راهکار بازاریابی و تجاری کاملا توسعه‌یافته است. چرا اینگونه است؟ وقتی همه سیستم‌ها از کار می‌افتد و شما وب‌سایت یا سیستم عاملی یا محصول خود را ارائه می‌کنید، وقت کافی برای تأمل و مستندسازی راهکارها وجود دارد که به نظر می‌رسد از اهمیت کمتری برخوردار است. این نگرش اشتباه است و دلیلش هم آن است که:

۱) به شما کمک می‌کنند تا متمرکز و سازگار و پایدار بمانید

استارتاپ‌هایی که از همان ابتدای راه مستندات و توسعه استراتژی را نادیده می‌گیرند، اغلب با ناسازگاری و تناقض‌ها و سردرگمی درباره هویت روبه‌رو هستند. بعضی از بنیانگذاران احساس می‌کنند که کسب‌وکارشان صرفاً وسعت‌دادن به ارزش‌ها و شخصیت خودشان است؛ اگرچه ممکن است این واقعیت داشته باشد، اما این ارزش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی همچنان باید برای آینده ارائه و ثبت شود. به این فکر کنید چگونه باید خودتان را توصیف کنید. آیا همچنین می‌توانید کسب‌وکارتان را هم توصیف و معرفی کنید؟ برای این کار باید دستورالعمل دقیق و جامعی برای کسب‌وکارتان داشته باشید تا به شما کمک کند ایده‌آل‌های خود را به زبان ساده بیان کنید، بر ارزش‌های مهم متمرکز شوید و در برنامه کسب‌وکار و تبلیغات بازاریابی خود ثابت‌قدم باشید.

حال که در مورد بازاریابی گفته شده ما به شمما چندین نکته اصلی بازاریابی برای استارتاپ ها را پیشنهاد می کنیم .

این کار را انجام دهید: مأموریت استارتاپ خود را بنویسید. ارزش‌های مدنظرتان را در کسب‌وکارتان تقلید و تمرین کنید. ویژگی‌های شخصیتی که می‌خواهید مردم نسبت به شما داشته باشند، بیان کنید. اکنون به هرآنچه برای رسیدن به کسب‌وکاری موفق انجام داده‌اید، نگاهی بیندازید. آیا به همه موارد مهم دقت کرده‌اید؟ آیا همه موارد ضروری را در ارزش‌ها و ویژگی‌های کسب‌وکارتان لحاظ کرده‌اید؟ در غیر این‌صورت، آنچه که تا الان انجام داده‌اید، کنار بگذارید و فراموش کنید و دوباره شروع کنید. اگر درباره هویت کسب‌وکارتان و زمینه‌ای که کسب‌وکارتان حمایت می‌کند، سردرگمی وجود دارد، می‌توان گفت جذب و ترغیب مشتریان یا سرمایه‌گذاران جدید کار بسیار دشواری است. به یاد داشته باشید که سازگاری، مهم است و هر موردی که خارج از هویت نام تجاری سازگار یا مدل تجاری باشد، فقط در طولانی‌مدت به شما آسیب می‌رساند.

۲) فرایند همسوسازی و آموزش را به‌آرامی انجام می‌دهند

به نقل از سایت brandsensations وقتی در مرحله رشد و آماده‌شدن برای استخدام اولین کارمندتان هستید، شاید اعضای تیمتان را فقط از کسانی تشکیل دهید که از ابتدا در تیم بودند. فرایند همسوسازی شما چیست؟ چگونه مدل کسب‌وکار و هویت تجاری خود را برای استخدام‌های جدیدتان بیان می‌کنید؟ آیا شما و سایر بنیانگذاران یا کارمندانتان این کار را به همین روش ارائه می‌کنید؟

بیایید این نکته را خیلی ساده بیان کنیم: اگر دستورالعمل یا استراتژی مستندی برای کسب‌وکار و نام تجاری خود ندارید، پس امکان ندارد که همه افراد آن را به ‌صورت یکسان بیان کنند. این یک مشکل است. استخدام‌های جدید باید هرچه سریع‌تر با ذهنیت و ارزش کسب‌وکار همسو شوند. هنگامی که اصول اولیه استارتاپ خود را به‌طور کامل توضیح ندهید، استخدام‌های جدید قادر نیستند سازوکارتان را بشناسند و با آن همسو شوند و نمی‌توانند فرد مؤثری جهت توسعه و گسترش استارتاپ شما باشند.

وقت‌گذاشتن برای این مورد بسیار ارزشمند است، زیرا در نهایت شرکتی شکل می‌گیرد که هر کارمند حس متفاوتی نسبت به همان کسب‌وکار دارد. اگر نظرات هریک از افرادتان در مورد کاری که انجام می‌دهید و دلیلتان برای انجام آن کار، متفاوت باشد، چگونه می‌توانید آنها را با هم و با خود جهت پیشبرد اهدافتان همسو کنید؟ موارد مستند حاصل از تحقیقات موردی تضمین می‌کند هر شخص جدیدی که به تیم شما می‌آید، هیچ سؤالی در خصوص مدل کسب‌وکار و استراتژی‌های شما ندارد.

۳) به یادتان می‌آورند که از کجا شروع کرده‌اید

سلب مسئولیت: شما می‌دانید چگونه فقط در مورد استخدام‌های جدید صحبت کردیم و از ابتدا ایده مشخصی از تجارت خود داشتیم؟ در واقع یکسری آزادی عمل وجود دارد. یکی از بهترین قسمت‌های استارتاپ‌ها این است که در زمان رشد، می‌توانید برنامه و ایده‌آل‌های تجاری خود را کامل‌تر و بزرگ‌تر کنید و افراد بااستعداد را جذب کنید. وقتی در مورد اسناد به‌عنوان راهی برای قراردادن هر فرد در جای مناسب در استارتاپ صحبت می‌کنیم، مهم است تا به افرادی که استخدام می‌کنیم، یادآوری کنیم که از همان ابتدای شروع به کارشان ممکن است در جایگاهی که تصور می‌کنند، قرار نگیرند و باید برای ارتقای خود تجارب زیادی کسب کنند.

با این اوصاف، اگر شما از ابتدا استراتژی مستندی ندارید و استراتژی‌های ایده‌آل‌ها تغییر می‌کنند، پس چگونه می‌توانید همه اعضای تیمتان را در مسیر جدید قرار دهید؟ اسناد و مدارک استراتژی ابزاری عالی در مدیریت تغییر است. هنگامی که مشاغلی دچار تغییر و تحول می‌شوند یا تصمیم می‌گیرند موارد جدیدی را جهت ارتقای کسب‌وکارشان امتحان کنند، تغییر ابلاغ‌شده را در اسناد تجاری‌شان در قالب دستورالعمل به‌طور روشن و واضح برای کارمندان ارسال می‌کنند که برایشان سردرگمی باقی نماند. ممکن است مدتی طول بکشد تا کارکنان با تغییرات جدید سازگار شوند.

مهم‌تر از همه، اگر متوجه شدید که مسیر کسب‌وکارتان به‌دلیل اعمال تغییرات زیاد کمی از مسیر اصلی‌تان منحرف شده است و دیگر نمی‌توانید رویکرد ایده اولیه خود را ببینید، همیشه به سند اصلی دستورالعمل استراتژی خود مراجعه کنید. حتی اگر کسب‌وکارتان به‌خاطر این تغییرات به‌کلی دگرگون شد و موفقیت بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌کنید، کسب کردید. اسناد استراتژی از همان گام نخست به شما کمک می‌کند ببینید از کجا شروع کرده‌اید‌ و همیشه به این فکر می‌کنید که چرا این کسب‌وکار را در وهله اول شروع کرده‌اید.

۴) به شما کمک می‌کنند تا با مخاطبان خود صحبت کنید

اکنون نکته‌ای کوچک درباره جذابیت و یکی از نکات راه اندازی استارت آپ : بسیاری از بنیانگذاران با ایده‌های عالی می‌توانند فکر کنند که محصول یا خدمات آنها چنان خلاقانه است که به‌سادگی قادرند به فروش بالایی برسند. مگر اینکه در صنعت خاصی اخلالگر واقعی باشید. (به روش کار Uber, Airbnb, Snapchat, یا Tesla دقت کنید) در این صورت این اتفاق نمی‌افتد. در برهه‌ای از زمان، همه ما به بازاریابی نیاز داریم. ساده‌ترین راه برای تدوین تبلیغات بازاریابی، سطح فروش یا امتیاز گفت‌وگو، استفاده از نشان تجاری و دستورالعمل‌های تجاری شماست.

مطلب پیشنهادی: فنون بازاریابی چیست؟

مزایای ثبت دستورالعمل‌های نشان تجاری

در سال ۲۰۱۵، شرکت تحقیقات بازار GFK دریافت که ۶۳درصد مصرف‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که آنها براساس باورها و ارزش‌هایی که به این بِرند داشتند، خرید می‌کنند. ۲سال پس از آن نظرسنجی، می‌توانید حدس بزنید که این درصد حتی بیشتر شد. هنگامی که دستورالعمل‌های نشان تجاری خود را از جمله ارزش‌های خود ثبت می‌کنید، به‌راحتی قادرید مشتری‌های بالقوه را نشان دهید و به آنها بگویید که ارزش‌های شما با آنها مطابقت دارد و این به آن معنی است که به تقاضایشان احترام می‌گذارید. هنگامی که مطابق با استراتژی پیش می‌روید، به‌منزله این است که شرکت‌تان طرح ازپیش‌تعیین‌شده‌ای برای مسیر فعالیتش در نظر گرفته است. اینگونه در موقعیت بهتری قرار می‌گیرید تا مخاطبان بالقوه و واقعی، مسیرهای صحیح برای دسترسی به آنها و تنوع و هویت دقیق مواردی که برای صحبت با مخاطبان تهیه می‌کنید را به‌درستی شناسایی کنید.

در حفره مشترکی که استارتاپ‌ها با آن روبه‌رو هستند، قرار نگیرید. ناسازگاری مساوی است با مرگ نشان تجاری‌تان. در مسیر درست قرار بگیرید و با مستندسازی تمام استراتژی‌ها و دستورالعمل‌های تجاری خود، بنیان استارتاپ خود را ایجاد کنید. پس از انجام این کار، مطمئن می‌شوید که یک شرکت متمرکز و سازگار و پایدار دارید؛ جایی که کارمندان بعدی قادرند خود را به‌سرعت با استراتژی شرکت همسو کنند و این هماهنگی چه‌بسا نوعی بیانیه و تبلیغ کسب‌وکارتان باشد و اینگونه در بازار رقابت موفقیت‌های چشمگیری حاصل کنید. همه این موفقیت‌ها قطعاً به‌خاطر داشتن دستورالعمل‌های مشخص استارتاپ شما‌ست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.