۱۰ معیاری که هر بازاریابی باید بداند!

0
برخی از این دیدگاه‌ها شامل:
  •  آگاهی از برند
به یادآوری محصول یا خدمت، یعنی اینکه در چرخه خرید نام محصول یا خدمت شما یکی از نخستین نام‌هایی باشد که مشتری برای خرید در نظر می‌گیرد. در چرخه خرید، آگاهی بیشترین فاصله را از خرید نهایی توسط مشتری دارد و به همین خاطر می‌توان تأخیر زمانی قابل توجهی را میان این دو مرحله مشاهده کرد. برند خود را به مشتریان یادآوری کنید.
  • سواری آزمایشی
این معیار آزمون اولیه محصول توسط مشتری پیش از خرید است. در این نوع بازاریابی هدف این است که محصول یا خدمت برای مشتری تشریح، مزایا و معایب آن مطرح و اطلاعات قیمت‌گذاری آن ارائه شود. این کار معمولا از طریق بروشورها یا وب‌سایت‌ها انجام می‌شود.
  • نرخ رویگردانی مشتری
یکی از معیارهای اصلی اندازه‌گیری وفاداری مشتری، نرخ رویگردانی است که درصدی از مشتریان است که خرید محصول یا خدمت را متوقف می‌کنند. این معیار اغلب به صورت سالانه اندازه‌گیری می‌شود. فعالیت‌هایی که برای نگهداری مشتریان انجام می‌شوند، تأثیر چشمگیری بر سودآوری شرکت می‌گذارند.
  • رضایت مشتری(Customer Satisfaction)
اندازه‌گیری رضایت مشتری با طرح پرسشی ساده و کوچک، به بهترین نحو انجام می‌شود: آیا این محصول یا خدمت را به دوستان و همکاران خود پیشنهاد می‌دهید؟ کسانی که از بین ۱ تا ۱۰، احتمال معرفی محصول یا خدمت را ۹ یا ۱۰ اعلام می‌کنند، از رضایتمندی بالایی برخوردار هستند و مشتریان وفادار شرکت شما محسوب می‌شوند.
  • نرخ پذیرش
معیار اصلی اثربخشی عملیات بازاریابی نرخ پذیرش یک پیشنهاد بازاریابی توسط مشتریان است. این معیار برای آن دسته از بازاریابی‌هایی به کار می‌رود که مشتری را به انجام دادن کاری یا اقدامی دعوت می‌کنند. در بازاریابی اینترنتی، نرخ تعداد کلیک‌ها ضرب در نرخ تبدیل تراکنش، نرخ پذیرش را به دست می‌دهد.
  • سود
بازاریابی وفاداری در بسیاری موارد توسط معیارهای مالی قابل اندازه‌گیری است، هر چند بازاریاب باید بداند چه کسی محصول را خریده است. اگر ندانید چه کسی خرید خود را تکرار می‌کند، نمی‌توانید میان خریدهای مشتریان وفادار و خریدهای آزمایشی تفاوتی قائل شوید.
  • ارزش خالص فعلی (NPV)
ارزش خالص فعلي کاربردهای گسترده‌ای دارد و به معناي ارزش به‌دست‌آمده ناشي از تنزيل جداگانه خالص درآمد براي هر سال، در تمام طول دوره بازاریابی محصول یا خدمت با نرخ ثابت و از پيش تعيين‌شده تنزيل است. اگر ارزش خالص فعلی بیشتر از صفر باشد، در هر بازه زمانی با در نظر داشتن اینکه ارزش پول در آینده کمتر است، درآمد متوسط بیشتر از هزینه است.
  • نرخ بازده داخلی (IRR)
نرخ بازده داخلي كه از آن تحت عنوان كارايي نهايي سرمايه نيز ياد مي‌شود، عبارتست از نرخ تنزيلي كه به ازای آن، خالص ارزش حال طرح برابر با صفر خواهد بود. به‌عبارت ديگر نرخ بازده داخلي نشان‌دهنده نرخ بهره‌‌ ترکیب منابع پولی با کمپین و برنامه بازاریابی است كه اگر سرمايه‌گذاري در آن نرخ بهره صورت پذيرد، حاصل طرح، سود اقتصادي صفر براي سرمايه‌گذار خواهد بود.
  • بازپرداخت
زمان لازم برای جبران هزینه‌های بازاریابی توسط بازگشت سرمایه‌گذاری بازاریابی است. به عبارت دیگر زمانی که طی آن درآمد و هزینه بازاریابی برابر می‌شوند. بازپرداخت بازه‌ای است که طی آن سود از منفی به مثبت می‌رسد.
  • ارزش طول عمر مشتری (CLTV)
این معیار سودآوری آینده یک مشتری را اندازه‌گیری می‌کند. برای اینکه طول عمر مشتریان خود را افزایش دهید با مشتریان فعلی خود شروع کنید و سپس به دسته‌بندی ارزشی آنان بپردازید. با شناخت و هدف‌گیری رفتار کلیدی مشتری، اهداف روشنی را برای فعالیت‌های بازاریابی خود تعریف کنید.  برای آشنایی بیشتر با اصول مارکتینگ
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.