یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در بازاریابی

0

یادداشت مهدی خادمی مقدم مدیر عامل اسپید |  از معیارهای پیچیده و رفتارهای مشتری، تا نسل بعدی تجربه کاربری، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را بیش از پیش به چشم می‌آورد تا کمکی باشد برای ایجاد ارتباط با‌کیفیت‌تر بین بازاریابان و شرکت‌های تبلیغاتی و کاربران آنها. در این مقاله به چند مورد از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی می‌پردازیم:

۱- رفتارشناسی مشتری: با استفاده از هوش مصنوعی شرکت‌های بازاریابی می‌توانند بفهمند که رفتار و یا عکس‌العمل مشتری‌ها نسبت به یک تبلیغات خاص مثلا ایمیلی چیست و با اصلاح متن آن ایمیل به بهتر‌شدن نتایج و جذب مشتری، بدون اینکه حتی خود او بفهمد، بپردازند.

با این کار هم می‌توانند منابع را خیلی بهتر برنامه‌ریزی و مدیریت کنند و هم رابطه شرکت با مشتری را شخصی‌سازی‌تر کنند.

تجزیه و تحلیل هزاران عامل به ماشین کمک می‌کند تا بتواند الگوهای وسیعی از رفتار مشتری را تشخیص بدهد.

تا به حال هم هوش مصنوعی خیلی به USAA کمک کرده‌، تا جایی که توانسته صحت حدس‌ها در مورد اینکه برای چه محصولی  چطور تماس خواهند گرفت را از ۵۰درصد به ۸۸درصد افزایش بدهد.

۲- یادگیری از مشتری‌: شرکت‌هایی مثل AgilOne با یادگیری از رفتارهای کاربران، امکان بهینه‌سازی ایمیل و نظرات وب‌سایت‌ها را برای بازاریاب‌ها فراهم کرده‌اند. با این کار هم منابع کمتری برای این مسائل تخصیص دادند و هم به بازاریاب‌های خودشان کمک کردند تا نظرهایی که مربوط به هر بازاریاب و یا محصول ارائه می‌شود، خیلی راحت‌تر در اختیار بازاریاب‌ها قرار بگیرد.

۳- تشخیص و تولید محتوا‌: شرکت‌های زیادی از جمله اکثر شبکه‌های اجتماعی دارند از این بخش استفاده می‌کنند. با کمک هوش مصنوعی محتواهای تروریستی و خبرهای دروغ را تشخیص می‌دهند و آنها را حذف می‌کنند.

بعضی از شرکت‌ها هم با تلفیق این بخش و یادگیری و رفتار‌شناسی مشتری، به شکل اتوماتیک تولید محتوا می‌کنند و از پست‌هایی که توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای مشتریانشان تولید شده، استفاده می‌کنند.

۴- تشخیص تصاویر در شبکه‌های اجتماعی‌: برای این بخش یک مثال از شرکت نایکی می‌آوریم که گویای همه‌چیز است. نایکی با استفاده از این توانایی یادگیری ماشینی توانست ضریب استفاده محصولات خود در بین کاربران اینستاگرام را تشخیص دهد و برای سال ۲۰۱۷ پلن تبلیغاتی ویژه‌ای برای این دسته از مشتریان خود پیاده‌سازی کند.

به طور کل کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی در شروع راه خود قرارداد که بدون‌شک می‌تواند صحنه‌گردان بزرگی در این صنعت و در آینده نه‌چندان دور باشد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.