گل‌گلدون، گل را در خانه تحویل می‌دهد

0

حوزه خدمات آنلاین هر روز رو به گسترش است و امروز خدماتی را به صورت آنلاین دریافت می‌کنیم که شاید تا دو یا سه سال پیش به ذهنمان خطور هم نمی‌کرد. این موضوع در دریافت خدماتی که در گذشته فقط به صورت حضوری امکان‌پذیر بود، بیشتر خودنمایی می‌کند؛ خدماتی مثل خرید گل از گلفروشی. استارتاپ گل‌گلدون به نشانی golegoldoon.com   استارتاپی است که سفارش خرید گل را آنلاین دریافت می‌کند و درب منزل تحویل می‌دهد. سید سامان کوچکی ۲۷ ساله و‌ هادی پور‌محمد ۳۴ساله بنیانگذاران این استارتاپ هستند. این دو دوستان قدیمی بودند. سامان لیسانس نرم‌افزار دارد و سال‌هاست در حوزه برنامه‌نویسی، طراحی وب‌سایت و نرم‌افزار و اپلیکیشن موبایل فعالیت می‌کند و ‌هادی نیز در حوزه گل‌وگیاه فعال بوده است. سامان در سال ۹۴ یک گروه برنامه‌نویسی راه‌‌ می‌اندازد که در آن برای استارتاپ‌ها مختلف وب‌سایت و اپلیکیشن طراحی می‌کردند و گاهی هم خدمات مشاوره کسب‌وکار ارائه می‌دادند. او می‌گوید اما هیچ‌وقت این فرصت به‌وجود نیامده بود که خودشان یک استارتاپ راه بیندازند و آن‌را اداره کنند. تا اینکه طی صحبتی که با ‌هادی داشته به صورت اتفاقی تصمیم می‌گیرند که از پتانسیل‌هایی که دارند، استفاده کنند و یک استارتاپ در حوزه فروش آنلاین گل‌و‌گیاه راه بیندازند.

  در گل‌گلدون چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

 شروع کار ما در گل‌گلدون با فروش گل‌های کوچک زینتی بود و با توجه به استقبالی که صورت گرفت، خدمات دیگری مانند تاج‌گل، دسته‌گل، باکس گل، تزیین تالار و ماشین عروس و غیره را اضافه کردیم. فکر می‌کنم ما جزو اولین‌هایی بودیم که فروش رزهای جاویدان را به صورت آنلاین آغاز کردیم. رزهای جاویدان به دلیل ویژگی‌ای که دارند با اینکه گل‌های طبیعی هستند تا ۵ سال می‌توانند عمر کنند و گل‌های خاصی هستند. 

  شما با توجه به اینکه تولید‌کننده گل هستید، آیا تمام گل‌ها را خودتان تامین می‌کنید یا از جاهای دیگر هم تامین گل دارید؟

بسته به اینکه سفارش از چه جایی باشد، تامین‌کننده گل‌ها متفاوت است. سفارشات در تهران و کرج را خودمان تامین می‌کنیم. برای تامین سفارشات شهرستان‌ها با چند گلفروشی در سراسر کشور قرارداد داریم و با توجه به پروتکل‌هایی که تعریف کردیم موظفند با همان هزینه و کیفیتی که ما تعیین می‌کنیم، گل را به دست مشتریان برسانند. در حال حاضر در اکثر مراکز استان‌ها این خدمات را ارائه می‌دهیم. به طور کلی با ۴۵تامین‌کننده گل همکاری داریم.

  کاربر چه فرآیندی را برای ثبت سفارش خود باید طی کند؟

ما سعی کردیم سایت را ساده طراحی کنیم. دسته‌بندی‌ها در سایت براساس قیمت و نوع گل جدا شده است و کاربر می‌تواند از میان دسته‌گل‌ها و نمونه‌هایی که در سایت وجود دارد، انتخاب کند. سعی کرده‌ایم که محصولات متنوعی را ارائه دهیم و این امکان وجود دارد که محصولات را بنا به سلیقه کاربران سفارشی‌سازی کنیم. کاربر بعد از اینکه خرید خود را انجام می‌دهد، این درخواست برای گروه‌های کاربری اپراتورها، گلفروش‌ها و واحد ارسال که در سایت تعریف کرده‌ایم، ارسال می‌شود. اپراتورها که در دفتر مستقر هستند بعد از اینکه از صحت سفارش ثبت‌شده مطمئن شدند، آن‌را به گلفروش‌ها ارجاع می‌دهند. بعد از اینکه سفارش توسط گلفروش آماده شد، واحد ارسال سفارش را دریافت می‌کند و به مشتری تحویل می‌دهد. در تهران خودمان سفارش‌ها را ارسال می‌کنیم ولی در شهرهای دیگر با آژانس‌هایی در ارتباط هستیم که سفارش‌ها را به مشتریان تحویل دهند.

  هزینه‌ها به صورت آنلاین باید پرداخت شود یا اینکه پرداخت در محل نیز دارید و اینکه هزینه ارسال را شما پرداخت می‌کنید یا مشتریان؟

در سفارش اول پرداخت باید به صورت آنلاین صورت گیرد و بعد از اینکه سفارش اول با موفقیت انجام شد، برای باقی سفارش‌ها امکان پرداخت در محل وجود دارد. ما در طول فرآیند آماده‌سازی گل با مشتریان در ارتباط هستیم و عکس از مراحل آماده‌سازی گل را برایشان ارسال می‌کنیم و در صورتی که سفارش آماده شده، با عکسی که در سایت در هنگام سفارش دیده‌اند تناقض داشته باشد، محصول را مرجوع می‌کنیم. هزینه ارسال نیز دو حالت دارد؛ فوری و معمولی. اگر کاربر گزینه فوری را انتخاب کند و تمایل داشته باشد در ساعت خاصی سفارش به دستش برسد باید ۱۴ هزار تومان هزینه ارسال را پرداخت کند ولی در حالت معمولی هزینه ارسال رایگان است. کاربر سفارش را در روز بعد در بازه زمانی که خودش انتخاب می‌کند، دریافت می‌کند.

  به طور متوسط در ماه چند سفارش دارید آیا درآمدی که دارید هزینه‌هایتان را پوشش می‌دهد؟

 ما حدودا ماهانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ سفارش داریم. ما تقریبا از همان ماه‌های اول به سود‌دهی رسیدیم با اینکه اصلا انتظار چنین استقبالی را نداشتیم و درآمد ما در حال حاضر به قدری هست که علاوه بر پوشش‌دادن هزینه‌ها بتوانیم در کار هم سرمایه‌گذاری کنیم و آن‌را گسترش دهیم. فکر می‌کنم زمان خوبی کار را شروع کردیم چون در تابستان سفارش گل زیاد است و ما سال گذشته از مرداد ماه کار را شروع کردیم.

  بیشتر مشتریانتان از چه نوعی هستند، عادی یا سازمانی؟

در محصولات مختلف نوع مشتریان متفاوت است. مثلا در محصولاتی مانند تاج گل یا سبد گل بیشتر از طرف شرکت‌ها و سازمان‌هاست و در این زمینه با چند شرکت قرارداد داریم. در محصولات کوچک مانند باکس گل بیشتر کاربران عادی هستند.

  از وقتی که کار را شروع کردید، چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کردند؟ 

حدود ۱۰ هزار کاربر در سایت هستند و از این تعداد حدود ۴۰۰۰ نفر سفارش‌های خود را ثبت کرده‌اند.

  به نظر شما خرید از گلفروشی‌ها برای مردم راحت‌تر نیست؟ فکر می‌کنید شما چه مزیتی را برای مشتریان دارید که حاضر باشند از شما خرید کنند؟

زمانی که می‌خواستیم کار را شروع کنیم، همین دیدگاه را داشتیم که مردم ممکن است به این کار اقبال نداشته باشند. بر همین اساس از همان روزهای اول در سفارش‌ها‌ هدیه‌هایی در قالب گل‌های کوچک رومیزی نیز برای مشتریان ارسال می‌کردیم. اما با گذشت زمان متوجه شدیم رمز موفقیت ما می‌تواند این باشد که کیفیت محصولات را با توجه به قیمت آن بالا ببریم و سود کمی برای خود دریافت کنیم. بر همین اساس در سفارش‌های خود از گل‌های بسیار با‌کیفیت‌تر از گلفروشی‌ها استفاده می‌کنیم. علاوه بر این با مشتریان تعاملات خوبی داریم و همین باعث شده است که مشتریان ثابتی داشته باشیم. 

  فکر می‌کنید اینکه خودتان تولید‌کننده گل بودید، در کاهش هزینه‌ها نسبتا موفق‌تر از رقبا عمل کرده‌اید؟

بله، ما گل را از مبدا تولید آن برای مشتریان ارسال می‌کنیم‌ و اکثر گل‌ها را خودمان می‌کاریم. بر همین اساس قیمت تمام‌شده ما نسبت به سایرین کاهش می‌یابد توانسته‌ایم بهتر رقابت کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.