گربه خود را رهاکن!

0

با گذشت چیزی نزدیک به یک قرن از تولید نخستین اتومبیل‌هایی که با برند جگوارکارز، شناخته می‌شوند، این شرکت خودروسازی بریتانیایی و چندملیتی در ردیف یکی از مهم‌ترین برندهای خودرو‌های لاکچری و سفارشی جهان قرار گرفته است، به طوری که بسیاری از شخصیت‌های مهم سیاسی جهان مانند ملکه الیزابت دوم، چارلز و شاهزاده ولز، اتومبیل‌های مورد نظر خود را به این کمپانی سفارش داده‌اند. بنابراین برند جگوار نه‌تنها دیگر آن برندی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۲۲ توسط ویلیام لوینز پایه‌گذاری شد، بلکه نامی است که مالکیت برندهای مشهوری مانند بریتیش موتور هلدینگ و فورد را با خود به همراه دارد و جزء برندهای لوکس خودروسازی جهان به شمار می‌رود. در این گزارش تلاش می‌کنیم برخی‌ راهکارهای مهم و قابل توجه این برند را در فرایند بازاریابی دنبال کنیم تا بتوانیم برخی از دلایل ماندگاری این برند را به عنوان یک نام تجاری کارآمد برشماریم.

  •  خوبی بد‌بودن!!

بسیاری از چهره‌های سینمایی با نقش‌هایی خاص در بین مردم جهان شناخته شده‌اند و این امر در خصوص برخی بازیگران انگلیسی مانند تام هیدلستون نیز صادق است که بیشتر در نقش افراد شرور ظاهر شده است و مردم جهان نیز این شخصیت را بیشتر با چنین نقش‌هایی می‌شناسند، در همین راستا برند جگوار از این خصوصیت استفاده کرده و با راه‌انداختن کمپینی با عنوان «بد بودن، خوب است»، به این نکته سینمایی توجه کرده است؛ در این کمپین تبلیغاتی که به صورت ویدئو و پوسترهای تبلیغاتی ارائه شده‌، مفاهیمی مانند شیک‌بودن، زیرکی، استایل زیبا، باهوش بودن و … همراه با شخصیت‌های شرور سینمایی شکل گرفته است. اکثر این افراد، شخصیت‌های زیرک و باهوشی هستند که با پوشیدن لباس‌های مناسب و جذاب بسیار لوکس به نظر می‌رسند. در تبلیغ مذکور نیز این افراد که در حافظه مخاطبان به عنوان شخصیت‌های شرور و شیک شناخته شده‌اند، در نماهای مختلف در کنار ماشین‌های برند جگوار قرار گرفته و ناخودآگاه مفهوم شیک و لاکچری‌بودن این برند را در ذهن مخاطبان شکل می‌دهند. در واقع می‌توان گفت شخصیت سینمایی مانند تام هیدلستون به همراه خود هاله‌ای از مفاهیم لوکس را دارد، به طوری که این شخصیت، نقش‌های شرور و منفی او را بسیار شیک و زیبا نشان می‌دهد و به همین دلیل نیز این کمپین با شعار «بد بودن خوب است» راه‌اندازی شده و ادامه یافته است.

  •  گربه خود را رها کن!!

حضور در رسانه‌های مجازی از جمله مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی در دنیای امروز به شمار می‌رود که هیچ برندی از آن غافل نشده و در این میان، برند جگوار نیز با راه‌اندازی کمپین‌های مختلف در فضای مجازی، اصول بازاریابی اینترنتی را دنبال کرده است؛  انتخاب مناسب هشتگ‌های کارآمد در صفحات مجازی از جمله راهکارهای برند جگوار به شمار می‌روند که بازخورد مناسبی نیز از سوی مخاطبان، خصوصا جوانان، دریافت کرده است. برند جگوار در توئیتر خود هشتگی با عنوان #UnleashTheCats (‌رها کردن گربه‌ها‌) راه‌اندازی کرده و از مخاطبان خود خواسته ‌که با برند جگوار وارد یک رابطه تعاملی شده و تجربیات خود را از این برند، از طریق هشتگ فوق، با دیگر پیروان توئیتری جگوار به اشتراک بگذارند. این هشتگ به خوبی با مفهوم برند جگوار که به معنای پلنگ است، همخوانی داشته و آزاد‌کردن گربه‌ها، در واقع به معنای آزاد‌کردن و نشر نظریات مخاطبان در مورد این برند لاکچری است.

  •  تصاویر دیجیتال جگوار در فرودگاه‌

کمپین تبلیغاتی DOOH که مخفف عبارت «دیجیتال خارج از خانه» است، به فرایند بازاریابی اشاره دارد که برند جگوار در چند فرودگاه مشهور انگلستان راه‌اندازی کرده است. این کمپین که با پوسترها و بنرهای تبلیغاتی برند جگوار شکل گرفته است، نمایی از تصاویر محصولات این برند را در فرودگاه‌های مذکور نصب کرده و شیوه‌های بازاریابی جدیدی را در فضاهایی غیر از فضای خانه، برای مخاطبان خود ایجاد کرده است. به این معنا که دیدن یک پوستر با نمای بزرگ و کیفیت بالا از ماشین‌های برند جگوار که در صفحات نمایش بزرگ فرودگاه‌ها نصب شده است، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد و این نکته را خاطرنشان می‌سازد که تبلیغات مدرن و نمایش تصاویر دیجیتالی را تنها در منزل خود و از طریق تلویزیون و یا دیگر رسانه‌های ارتباطی نمی‌بینیم، بلکه در اماکن شلوغ و پر رفت و آمدی مانند فرودگاه نیز می‌توان تصاویر دیجیتال یک برند مشهور را مشاهده کرد و با جدیدترین محصولات آن برند آشنا شد.

  •  جگوار: هوش انگلیسی

در کنار خصوصیات مهمی مانند لوکس، شیک و سطح بالا بودن برند جگوار، یکی دیگر از خصوصیات برجسته این برند، داشتن کیفیت بالای محصولات است که این ویژگی نیز خود به‌تنهایی می‌تواند یک عنصر تبلیغاتی به شمار رود. برند جگوار نیز به‌درستی به ویژگی مذکور واقف بوده و در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی خود با عنوان «جگوار: هوش انگلیسی» بر همین نکته تأکید داشته و هوش برتر را در شکل‌گرفتن مهندسی دقیق و کیفیت بالای محصولات این برند، دخیل می‌داند. این کمپین تبلیغاتی که در تلویزیون و سایر رسانه‌های اجتماعی ارائه شده است، به طور خاص بر دقت و ظرافت مهندسی خودروهای جگوار تمرکز کرده ‌‌و در کنار کمپین معروف دیگر این برند که با عنوان «بد بودن، خوب است» ‌شکل گرفته بود، بر دو خصوصیت عمده این برند بریتانیایی یعنی شیک‌بودن و هوشمند‌بودن آن تأکید دارد. به این معنا که کمپین اول، بیشتر بر جنبه‌های ظاهری محصولات جگوار تمرکز داشته و زیبایی و خاص‌بودن منحصربه‌فرد آن را در نظر دارد و کمپین دوم نیز بر کیفیت بالا و کارآمد بودن این برند تأکید می‌کند.

  •  پرش زیبای یک لوگو

از جمله خصوصیات خاص و منحصربه‌فرد برند جگوار، لوگوی این برند است که مطابق با نام این برند طراحی شده و یک گربه‌سان وحشی را در حال پرش به جلو نشان می‌دهد. نکته برجسته‌ای که در ظاهر این لوگو وجود دارد، این است که پرش به جلو، همگام با مفهومی مانند سرعت است که در ارتباط با یک برند اتومبیل بسیار معنادار بوده و سرعت بالای خودروهای این برند را خاطرنشان می‌کند؛ ضمن اینکه حالت پرشی این گربه‌سان وحشی که به صورت ایستا نشان داده می‌شود، در عین حال مفهوم کنترل را نیز به ذهن مخاطبان متبادر کرده و در مجموع در کنار مفهوم سرعت، مفهوم کنترل سرعت را نیز به ذهن می‌آورد. از طرفی پرش رو به جلوی این پلنگ همراه با دو رنگ سیاه و سفید، برند جگوار را که در ردیف گران‌ترین و لوکس‌ترین برندهای اتومبیل جهان قرار دارد، به خوبی معرفی کرده و شیک و لاکچری بودن آن را نیز یادآوری می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.