کارین؛ ردپای تاریخ در زیورآلات جوان پسند

0

همه ما شاید تا‌به‌حال با کسب و کارهایی که حرفه‌شان طراحی جواهرات و زیورآلات است، مواجه شده باشیم اما شاید به کمتر جایی برخورده باشیم که در کنارِ طراحی محصول‌شان به دنبال هدفی  بزرگ یا حرفی خاص  برای گفتن باشند.  اما در «کارین» می‌توانید از زیورآلاتی مردانه و زنانه استفاده کنید که با آنها غرق در تاریخ و داستان‌ها و اسطوره‌های ملل گوناگون شوید. تیم اصلی کارین در واقع یک تیم دو‌نفره است. آنها دو‌سالگی کارین را جشن گرفته‌اند و برنده‌ جایزه ‌A’-design award & competition میلان ایتالیا شده‌اند. کارینی‌ها که هر دو فارغ‌التحصیل ارشد معماری هستند، دفترشان را هم خودشان طراحی کرده‌اند. با زهرا خانیکی و علی حیدری درباره‌ کارین و لذت طراحی جزئیات زندگی روزمره گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •   بهتر است از اینجا شروع کنیم که کارین چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

زهرا خانیکی: یک برند آرایه‌های شخصی و آرایه‌های منزل است که هرکدام دارای یک داستان است. ما هیجان و لذت طراحی جزئیات زندگی روزمره را در کارین دنبال می‌کنیم. ما با ترکیب طلا و چرم و سنگ‌های نیمه‌قیمتی و با متریال‌های دیگر و حتی متریال‌های غیرمتعارف‌تر هم طراحی می‌کنیم. درواقع می‌توانیم بگوییم شعار ما در کارین در حال حاضر این است: «از میان رازهای روزها».

علی حیدری: درواقع کارین با طراحی‌های خود نمایانگر یک روح جست‌وجوگر است که راوی داستان‌ها و حکایت‌هایی است که ما آنها را در قالب جواهرات و زیورآلات ارائه می‌دهیم.

  •  چه شد که نامش را کارین گذاشتید؟

زهرا خانیکی: کارین یک نام دخترانه ایرانی است به معنی دور و بعید که در حال حاضر هم از این اسم استفاده می‌شود. درواقع هدف ما از انتخاب این اسم گذشتن از سختی‌ها و پیچیدگی‌ها و ‌‌رسیدن به سادگی است که در این بین ما از تمامی حواشی دور می‌شویم و آنها حذف می‌شوند تا به بطن و جوهر کار برسیم. 

  •  با چه سرمایه‌ای و چطور کارین را شروع کردید؟

علی حیدری: ما از سال‌ها پیش ایده ‌ارائه‌ کسب‌وکاری برمبنای طراحی محصول را در ذهن داشتیم. دو سال پیش در آبان ۹۳ با گروهی آشنا شدیم که کارگاه ساخت طلا را راه‌اندازی کردند و قرار بود که با هم همکاری کنیم ولی از آنجایی که آنها به‌دنبال عرضه و تقاضا بودند و ما به دنبال ارائه‌ یک ایده ‌جدید، نتوانستیم به همکاری با هم ادامه دهیم. برای همین ما تصمیم گرفتیم که رسماً کارین را راه‌اندازی کنیم و تقریباً از اوایل اسفند ۹۳ بود که اولین محصول ما تولید شد اما تولد ایده‌ کارین به آذر همان سال باز‌می‌گردد. ما از آذر ۹۳ تا خرداد ماه۹۴ مشغول کار بودیم اما از خرداد ۹۴ بود که تولید محصول را متوقف کردیم چرا که می‌خواستیم کار بزرگ شود و از مدل سفارشی کارمان رضایت نداشتیم و از آنجایی‌که در انتظار گسترش کسب و کارمان بودیم، مدل سفارشی جلوی کار ما را می‌گرفت بنابراین تا بهمن ۹۴ کار را متوقف کردیم تا با استفاده از دانش کسب‌و‌کار بتوانیم کارین را گسترش دهیم. سرمایه‌ اولیه ‌ما با سرمایه ‌شخصی که هر دوی ما برای آن در نظر گرفته بودیم پیش رفت و تقریباً می‌توان گفت کارین با حدود ۶ میلیون تومان متولد شد. اما پس از آن ما با سرمایه‌گذارمان و در محل کار جدیدمان و با سرمایه‌ای حدود ۵۰ میلیون تومان کار را پیش بردیم.

  • درباره‌ تیم‌تان بیشتر توضیح دهید. تیم شما شامل چند نفر و چه سِمت‌هایی می‌شود؟

زهرا خانیکی: درواقع تیم اصلی ما دو‌نفره است اما ما افراد دیگری را هم داریم که برای عکاسی، طراحی وب ‌‌و مسائل دیگر با ما همکاری می‌کنند. من و آقای حیدری سِمتی که در کارین داریم مدیر پروژه و طراح زیورآلات هستیم و طراحی اولیه ‌همه ‌زیورآلات کارین با ما دو نفر پیش می‌رود.

  •  در حال حاضر در چه مرحله‌ای از کارتان قرار دارید؟

علی حیدری: ما در حال حاضر در مرحله‌ پایداری کسب‌و‌کار قرار داریم و به دنبال اسپانسر و سرمایه‌گذاران بیشتری برای کارین می‌گردیم.

  •  چه محدوده قیمتی را در زیورآلات کارین می‌بینیم؟

زهرا خانیکی: ما بازه‌ قیمت محصولات‌مان‌ را که هم برای مردان و هم برای زنان طراحی شده است، از ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارائه می‌دهیم که البته این قیمت برای محصولات تک‌قطعه‌ای ماست اما سِت جواهرات و زیورآلات‌مان قیمت دیگری دارد.

  •  با چه مشکلاتی از تولد کارین تا حال روبه‌رو بوده‌اید؟

علی حیدری: بزرگ‌ترین مشکل ما تا به‌حال بدقولی و تأخیر در انجام تعهدات کار‌ گروه‌های همکار بوده است که این مسئله ما را دچار چالش‌های زیادی‌ کرده است. دومین مشکل ما نداشتن سرمایه ‌کافی در این کار است و غیر از اینگونه مسائل ما با مشکل کمبود منابع انسانی و دشواری در یافتن منابع انسانی مناسب و تیم ‌دلخواه‌مان روبه‌رو بوده‌ایم. 

  •  کارین چه برنامه‌ها و تدبیرهایی برای آینده خود دارد؟

زهرا خانیکی: در درجه ‌اول باید کارین را گسترش دهیم و بتوانیم برای آن فروشگاه تأسیس کنیم.

علی حیدری: ما نگاه‌مان این بود که با طلا و جواهری که ارائه می‌دهیم، بتوانیم نگاه مخاطب‌مان را به دنیای اطرافش تغییر دهیم چراکه کارین با مجموعه‌ها و طراحی‌هایی که دارد، قصد دارد که هم داستان‌های ملل مختلف را نقل کند و هم یادآوری باشد از میراث باستانی بشریت. دقیقا ما این دو ویژگی را در کارین طراحی کرده‌ایم و در نظر گرفته‌ایم که نمونه‌هایش را در مجموعه‌ شهر دنیا‌ از المان‌‌های میدان نقش جهان اصفهان گرفته تا ملل دیگر می‌بینیم. ما همه ‌اینها را در کارین، در قالب جواهرات و زیورآلات مردانه و زنانه ارائه می‌دهیم.

  •  چه توصیه‌ یا راهکارهایی برای جوانانی که در اندیشه ‌راه‌اندازی کسب‌وکاری نو هستند، دارید؟

علی حیدری: مهم‌ترین شرط و اصل ممکن این است که به سراغ کاری بروند که آن را دوست داشته باشند تا بتوانند از پسِ آن بر بیایند و در مقابل مشکلات بین راه‌شان تسلیم نشوند.

زهرا خانیکی: تا آنجا که می‌توانید بهترین کار ممکن را انجام دهید و محافظه‌کارانه جلو نروید؛ به این معنی که نترسید و ریسک کنید تا بتوانید طرحی را که با خلاقیت و یک ایده ‌نو باشد، ارائه دهید‌ و توصیه ‌بعدی ما این است که در این راه باید صبور باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.