کاربوی؛ خدمات خودرویی در محل

آشنایی با استارتاپ سعید غلام‌پور مطلق، محمد و علی احدنژاد و رضا نادری

0

بازار ارائه خدمات خودرو بازار پر‌کششی است و استارتاپ‌های مختلفی در این بازار فعالیت خود را شروع کرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد در این مسیر استارتاپ‌هایی موفق‌تر هستند که شفافیت در ارائه خدمات و محصولات را سر‌لوحه کار خود قرار داده‌اند. استارتاپ کاربوی یکی از این استارتاپ‌هاست که تلاش می‌کند با شفافیت کامل، مشتریان را در حق انتخاب میان محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد، آزاد بگذارد.

بازار ارائه خدمات خودرو بازار پر‌کششی است و استارتاپ‌های مختلفی در این بازار فعالیت خود را شروع کرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد در این مسیر استارتاپ‌هایی موفق‌تر هستند که شفافیت در ارائه خدمات و محصولات را سر‌لوحه کار خود قرار داده‌اند.

استارتاپ کاربوی به نشانی carboy.ir یکی از این استارتاپ‌هاست که تلاش می‌کند با شفافیت کامل، مشتریان را در حق انتخاب میان محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد، آزاد بگذارد.

سعید غلام‌پور مطلق ۳۴ ساله، محمد احدنژاد ۴۲ساله، علی احدنژاد ۳۸ ساله و رضا نادری ۴۵ ساله این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند.

با سعید که لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران دارد، هم‌صحبت شدیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپشان را روایت کند.

من در سال ۸۵  شرکت فرا‌دانش را تاسیس کردم و نمایندگی انحصاری مودم‌های برند TP-link در ایران را داشتم. در سال ۹۰ به ترکیه مهاجرت کردم و در آنجا در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت می‌کردم و در ادامه راه با یکی از دوستانم شرکت my travel  را راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر یکی از ۳شرکت اصلی برگزارکننده تورهای استانبول برای ایرانیان به حساب می‌آید.

محمد و رضا از دوران لیسانس در رشته صنایع در دانشگاه امیرکبیر با هم هم‌دانشگاهی بودند و در این مدت نیز با هم در حوزه‌های مختلف همکاری داشتند. محمد در حوزه واردات لاستیک و قطعات خودرو فعالیت می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان در این حوزه به حساب می‌آمد.

رضا نیز در حوزه تامین خدمات اینترنت فعالیت می‌کرد. من از طریق علی با رضا و محمد آشنا شدم و زمانی که به ایران برگشتم، تصمیم داشتم به حوزه استارتاپ‌ها وارد شوم و کسب‌وکاری راه بیندازم. با آشنایی‌ای که با هم داشتیم، تصمیم گرفتیم که از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر یک از اعضای تیم به صورت بهینه استفاده کنیم و استارتاپی در حوزه ارائه خدمات خودرو راه بیندازیم. دسترسی به تامین قطعات خودرو و لاجستیک قابل قبولی که در این حوزه داشتیم، ما را در این تصمیم مصمم‌تر می‌کرد و ایده کاربوی از همین جا شکل گرفت و تصمیم گرفتیم این استارتاپ را راه بیندازیم.

کاربوی چه‌کار می‌کند

کاربوی یک سامانه هوشمند ارائه خدمات خودرو در محل است. در کاربوی همه خدمات از طرف کاربوی ارائه می‌شود؛ چه تامین قطعات و سایر محصولات مورد نیاز و چه نیروهای متخصصی که برای ارائه خدمات اعزام می‌شود. به طور کلی تمام فرآیند توسط کاربوی ارائه می‌شود.

خدماتی که در حال حاضر در کاربوی ارائه می‌شود، شامل کارواش سبز، تعویض روغن، لنت و باتری، پنچرگیری، تعویض شمع و خدمات لوکس مانند صفرشویی می‌شوند. خدمات کارواش بدون آب ارائه می‌شود و دوستدار محیط زیست است. در بخش خدمات روغن خودرو، طیف متنوعی از روغن‌ها و فیلترها را پوشش می‌دهیم و نمایندگی چند برند معتبر را نیز داریم. خدمات کارواش، باتری، پنچرگیری و خدمات لوکس را به صورت آنلاین انجام می‌دهیم.

به این صورت که بعد از ثبت سفارش حدود ۴۵ دقیقه بعد کاربویی‌ها یا نیروهای متخصص در محل مشتری حاضر می‌شوند و خدمات را ارائه می‌دهند و بقیه خدمات که نیازمند محصول است، در حال حاضر بعد از ۲۴ ساعت ارائه می‌شود که در تلاش هستیم این زمان را نیز به حداقل ممکن برسانیم.

شفافیت از ویژگی‌های اصلی کاربوی است و کاربر هنگام ثبت سفارش می‌تواند به قیمت تمام قطعات و محصولات دسترسی داشته باشد تا بتواند بهتر انتخاب کند. به عنوان مثال، زمانی که کاربر خودرو خود را انتخاب می‌کند، تمام روغن‌هایی که به مدل خودرو می‌خورد با قیمت مشخص برای او به نمایش گذاشته می‌شود.

از آنجایی که تامین قطعات در کاربوی به صورت عمده ارائه می‌شود، قیمت قطعات در آن از متوسط بازار پایین‌تر است. خدمات کارواش نیز از متوسط ۱۶ هزار تومان شروع می‌شود که نسبت به هزینه کارواش نانو در بازار بسیار رقابتی است.

خدماتی که در حال حاضر در کاربوی ارائه می‌شود، شامل کارواش سبز، تعویض روغن، لنت و باتری، پنچرگیری، تعویض شمع و خدمات لوکس مانند صفرشویی می‌شوند

 چگونگی استفاده از خدمات کاربوی 

کاربر اپلیکیشن را در گوشی همراه خود نصب و شماره تماس خود را وارد می‌کند و کد تاییدی برای او ارسال می‌شود. پس از آن اطلاعات کلی کاربر شامل نام و نام خانوادگی دریافت می‌شود و پس از آن کاربر می‌تواند از اپ استفاده کند. در صفحه اصلی کاربوی، کاربر می‌تواند خدمت موردنظر خود را انتخاب و آنها را دریافت کند. در وهله اول از کاربر نوع خودرو پرسیده می‌شود.

اطلاعاتی همچون مدل خودرو، سال تولید، حجم موتور و غیره دریافت می‌شود تا محصولات مرتبط با خودرو مورد نظر به کاربر ارائه شود. اطلاعات کیلومتر خودرو نیز به صورت اختیاری از کاربر دریافت می‌شود تا سیستم بتواند به صورت اتوماتیک زمان تعویض مجدد قطعات و دریافت خدمات را یادآوری کند. در مرحله بعد کاربر زمان و مکانی که می‌خواهد خدمات را دریافت کند، انتخاب می‌کند و پس از آن وارد صفحه محصولات می‌شود و محصول مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. سپس کاربر وارد صفحه پرداخت می‌شود و می‌تواند پرداخت را به صورت آنلاین یا نقدی در محل انجام دهد.

البته کاربران می‌توانند از کیف پول خود در کافه بازار نیز به صورت پرداخت درون‌برنامه‌ای برای پرداخت هزینه خدمات کاربوی نیز استفاده کنند. تاکنون ۳۵ هزار کاربر در کاربوی ثبت نام کرده‌اند.

 کاربویی‌ها در کاربوی

نیروهای متخصص ارائه خدمات یا کاربویی‌ها در ابتدا مصاحبه می‌شوند و پس از تایید اولیه وارد مرحله آموزش می‌شوند. تیم کاربوی در حال عقد تفاهمنامه با سازمان فنی و حرفه‌ای است تا به افرادی که دوره‌های آموزشی کاربوی را می‌گذرانند مدارک معتبری از طرف آن سازمان ارائه شود.

بعد از اینکه مرحله آموزش به پایان رسید، کاربویی‌ها چند روز به صورت آزمایشی همراه با کاربویی‌های قدیمی‌تر خدمات را در محل مشاهده می‌کنند. مدارکی همچون عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه نیز از آنها دریافت می‌شود و پس از آن می‌توانند کار خود را در کاربوی شروع کنند. در حال حاضر ۲۵کاربوی در حوزه‌های مختلف با کاربوی همکاری دارند؛ ۵ کاربوی در بخش خدمات خودرو و ۲۰ کاربوی در بخش خدمات کارواش.

 بازار کاربوی 

در کاربوی هم از ارائه خدمات و هم از فروش محصولات درآمدزایی صورت می‌گیرد.

ما به واسطه اینکه همواره در حال توسعه هستیم، هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. با اینکه به درآمدهای چند‌صد‌میلیونی هم دست یافته‌ایم، ولی درآمدی که ایجاد شده، در توسعه کار سرمایه‌گذاری شده است. در حال حاضر به صورت روزانه چیزی بین ۸۰ تا ۱۱۰ سفارش در کاربوی انجام می‌شود.

کاربوی تاکنون با سرمایه شخصی هم‌بنیانگذاران کار خود را پیش برده و در حال حاضر در حال مذاکره با چند وی‌سی برای دریافت سرمایه است. سعید می‌گوید کشش بازار را تا‌کنون خوب ارزیابی کرده‌اند و استقبال خوبی از طرف مخاطبان صورت گرفته ‌و معتقد است رمز موفقیت آنها شفافیتی است که در ارائه قیمت‌ها و خدمات در پیش گرفته‌اند.

در آینده نزدیک قصد داریم مراکزی را با عنوان کاربوی‌سنتر ایجاد کنیم تا کاربران در صورت تمایل زمان دریافت خدمات را در اپ مشخص کنند و برای دریافت خدمات به این مراکز مراجعه کنند.

سعید می‌گوید بازار خدمات خودرو بازار بزرگی است و فقط در تهران حدود ۴ میلیون خودرو فعال وجود دارد و قصد دارند در ۵ سال آینده در بازار آفلاین و آنلاین سهم ۲ درصدی در بخش کارواش و سهم ۳ درصدی در سایر خدمات کاربوی را به دست بیاورند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.