چمدان‌ها هم عصبانی می‌شوند

0

ارائه ایده‌های خلاقانه و جذاب که پیام‌های قابل توجهی را در خود نهفته باشند، ذهن مخاطبان را به چالش کشیده، باعث دقت بیشتر بیننده شده و در نهایت یک نام تجاری خاص را برای او برجسته خواهند کرد، به همین دلیل نیز سهل‌الوصول‌نبودن یک آگهی تبلیغاتی در وهله اول، اگر به گونه‌ای خلاقانه و جذاب ارائه شود، موجب مکث مخاطب شده و تأمل بیشتر او را بر‌می‌انگیزد و در نهایت همین درنگ و تأمل، باعث حک‌شدن نام تجاری مورد نظر در ذهن بیننده می‌شود.

در همین راستا در اینجا قصد داریم به یکی از تبلیغات خلاقانه و تأمل‌برانگیز یکی از شرکت‌های معروف حمل‌و‌نقل هوایی فرانسه به نام Paris Aéroport بپردازیم. این تبلیغ که توسط آژانس تبلیغاتی

Human to Human در سال ۲۰۱۷ طراحی و ارائه شده، از جمله ایده‌های خلاقانه‌ای محسوب می‌شود که در طرحی مناسب اجرا شده است.

این تبلیغ که در قالب یک آگهی چاپی ارائه شده‌، مفاهیمی مانند وقت‌شناسی، احترام به زمان مشتریان، نظم و ترتیب مناسب شرکت و … را در خود جای داده است، اما مخاطب در وهله اول تنها سه تصویر متفاوت از چمدان‌ها و کیف‌های سفری را می‌بیند که به‌شدت نامرتب و عصابی هستند. مطمئنا طراحی یک چمدان و کیف با چهره‌ای عصبانی، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، پس می‌توان گفت این آگهی در قدم اول، موفق شده است که یک تصویر خلاقانه و جذاب را ارائه دهد، طرحی از یک چمدان که هم به‌هم‌ریخته است و هم عصبانی! در ادامه مخاطب با دیدن عنوان Paris Aéroport  در گوشه پایانی تصویر مفهوم سفر هوایی را نیز درک کرده و در نهایت با خواندن شعار کوتاه این تبلیغ قادر به درک نشانه‌های تصویری و کلامی این آگهی خواهد شد.

«تنها چمدان‌ها نیستند که عصابی می‌شوند، تأخیر، وقفه و حتی یک ساک بررسی نشده و نامرتب ۲۰۰۰ مسافر را به تأخیر می‌اندازد»، این عبارت که در ذیل تصاویر عصبانی چمدان‌ها نوشته شده است، ذهن مخاطبان را به چالش واداشته و در نهایت مفهوم این تبلیغ را دریافت می‌کنند: شما با Paris Aéroport  هیچ‌گاه تأخیر نداشته و عصبانی نخواهید شد.

در واقع آنچه در این آگهی چاپی قابل توجه است، مفهومی است که برعکس فهمیده می‌شود، به این معنا که از طریق‌ نشان‌دادن بی‌نظمی و عصبانیت، عدم این مفاهیم به بیننده گوشزد می‌شود، تصاویر نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به خوبی مفاهیمی مانند خستگی، عصبانیت و معطلی ناشی از سفرهای طولانی را نشان می‌دهند و در نهایت این اطمینان خاطر به بیننده داده می‌شود که با پروازهای این شرکت، خستگی، معطلی و عصبانیت نخواهید داشت.

در پایان بد نیست به این نکته نیز توجه کنیم که طراحان این تبلیغ با جایگزین‌کردن شیء به جای انسان و دادن خصایص انسانی مانند خستگی و عصبانیت به این اشیا، به گونه‌ای خلاقانه عمل کرده و یک تصویر متفاوت از خستگی سفرهای هوایی را معرفی کردند، به این معنا که چمدان‌ها نیز خسته می‌شوند و با ارائه چنین تصویری مخاطبان را به تفکر واداشته و تأثیرگذاری ماندگاتری را رقم زده‌اند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.