چشم هندی‌ها به استارتاپ‌های اینترنت اشیا چینی است!

0

در طول دهه گذشته اتفاقات خوب و بد در سه اکوسیستم استارتاپی بزرگ دنیا رخ داده است. اتفاقات خوب از نظر اینکه۵-۶ هزار استارتاپ ایجاد و کارآفرینی به انتخاب اول مشاغل تبدیل شد، بنابراین ارزش‌آفرینی و اشتغال‌زایی به وجود آمد. اما اتفاقات بد آن بود که اکثر استارتاپ‌ها نمی‌توانستند خود را بالا بکشند؛ بسیاری از آنها تعطیل شدند و حتی نتوانستند پول سرمایه‌گذاران را بازگردانند. این امر موجب شد سرمایه‌گذاران بالقوه سردرگم شوند و ندانند سرمایه خود را در کجا سرمایه‌گذاری کنند. اما یک تحول بزرگ رخ داد، از یک طرف شاهد سرمایه‌گذارانی هستیم که در مدتی کمتر از ۲سال بازده مالی آنها چندین برابر شد و از سوی دیگر سرمایه‌گذارانی داریم که در تمام شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری کردند، پول خود را از دست دادند.

برای اینکه اتفاقات خوب همچنان رخ دهد، صنعت و جامعه باید چندین کار انجام دهند. در وهله اول مشکل آن است که ما (هندی‌ها) هنوز درباره شکست صحبت نمی‌کنیم. بر‌خلاف سیلیکون‌ولی، ما هنوز نتوانستیم از شکست کارآفرینان درس بگیریم. با اینکه امسال تراویس کالانیک از استارتاپ اوبر توسط هیات مدیره اخراج شد، این چهارمین استارتاپ او بود. بنابراین این جنبه تکراری از کارآفرینی به معنای بلوغ اکوسیستم است که اتفاق افتاده و غیر‌قابل برگشت است. نقطه تمرکز دیگر آن است که استارتاپ‌ها با مشتریان خود حرف نمی‌زنند. آنها روی انجام کارها بر اساس خواست سرمایه‌گذاران تمرکز کرده‌اند و وقتی صحبت از راهکارها برای مشتریان به میان می‌آید، کاری انجام نمی‌گیرد. استارتاپ‌ها باید به مشتریان خود توضیح دهند که درباره فناوری و محصول به سرمایه‌گذاران چه می‌گویند.

یکی دیگر از موارد قابل ذکر تعامل دولت با استارتاپ‌هاست. کارهایی بیشتر از سر و صدا کردن مانند «استارتاپ ایندیا» برای انجام دادن وجود دارد، با این حال این اقدام یک قدم رو به جلو است. باید مکالمات بیشتری بین دولت و استارتاپ‌ها وجود داشته باشد مانند آنچه در سنگاپور شاهد آن هستیم. برای مثال، باید به مقرراتی مانند مالیات بر سرمایه‌گذاری رسیدگی شود. حدود ۲۰ درصد از شرکت‌هایی که روی آنها سرمایه‌گذاری می‌شوند، بیانیه مالیاتی دریافت می‌کنند. در واقع قانون به مامور مالیات اجازه می‌دهد که ارزش یک شرکت را مشخص کند. وقتی صحبت از سرمایه می‌شود، به نظر ناکافی می‌آید. بنابر گزارش‌ها، هر ماه در بازار داخلی هند حدود ۵۰۰۰ روپیه برای سرمایه‌گذاری تزریق می‌شود. بنابراین پول در دسترس است و بازارها قدرتمند هستند اما این شرایط برای استارتاپ‌ها یکسان نیست. یکی دیگر از مواردی که توسعه را نشان می‌دهد رشد کسب‌و‌کار بی۲بی به عنوان مدل مورد علاقه سرمایه‌گذاران و کاهش مدل‌های بی۲سی است. شرکت‌های بی۲سی زیادی وجود نداشتند که توانسته باشند سرمایه را به سرمایه‌گذاران بازگردانند.

پس از آن یک ذهنیت گله‌ای در بین سرمایه‌گذاران ایجاد شد که به نظر می‌رسد یک رفتار جهانی باشد. اما نباید اینگونه نتیجه‌گیری کرد که ذهنیت گله‌ای اشتباه است زیرا راهکارهایی که در بلند‌مدت به وجود می‌آیند، در میان برخی از جنبه‌های همین ذهنیت گله‌ای خواهند بود. این امر کمک خواهد کرد زیرا شرکت‌های مختلف توانایی‌های مختلف دارند. دیدگاه نسبت به اکوسیستم استارتاپی هند یک دیدگاه روشن و خوش‌بینانه است. با این حال، توانایی قبول ریسک در هند هنوز وجود ندارد زیرا داستان‌های موفقیت‌آمیز زیادی وجود نداشته است. در واقع، هند بازاریاب‌های خوبی ندارد. نوآوری در این کشور زیاد است اما اکوسیستم هنوز به رشد کافی نرسیده است. ابتدا لازم است که این کشور داستان‌های موفقیت‌آمیز بیشتری درباره ظهور شرکت‌ها خلق کند. اگر این موارد اصلاح شوند، سپس نوآوری نه‌تنها در هند بلکه در برات، جایی‌که فرصت‌ها برای ایده‌هایی مانند کشواری، مراقبت بهداشتی، فین‌تک و غیره فراوان است، اتفاق خواهد افتاد.

سه شرکتی که به چین کمک می‌کند به مرکز جهانی اکوسیستم فناوری اینترنت اشیاء تبدیل شود

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ هزینه تولید در حوزه فناوری‌های اینترنت اشیاء در چین به ۱۲۷میلیارد دلار برسد. از آنجا که چین در حال حاضر قسمت بزرگی از دستگاه‌های الکتریکی دنیا (اعم از فناوری‌هایی مانند حسگرها و میکروتراشه‌های مورد نیاز برای اینترنت اشیاء) را تولید می‌کند، این کشور جایگاه مهمی را به عنوان اساس و پایه خانه‌های متصل، زیرساخت یکپارچه با اینترنت اشیاء، و شهرهای هوشمند در سراسر دنیا دارد.

طرح «ساخت چین ۲۰۲۵»، برای مثال، روی ارتقای جامعه صنایع کشور و زیرساخت اینترنت اشیاء تمرکز دارد. علاوه بر طرح‌های کشوری، چندین استارتاپ در چین به شکل‌گیری رشد سریع صنعت اینترنت اشیاء در این منطقه از دنیا و فرای آن کمک می‌کنند. پیشرفت در هوش مصنوعی و بیگ‌دیتا نقش کارآمدی در تلاش‌های آنها دارند.

ساندیپ گانتوری، تحلیلگر یو‌بی‌اس، می‌گوید: «هوش مصنوعی موتور موشکی است که ما را به مرزهای بعدی می‌کشاند، اما داده سوختی است که نیروی این موتور را تامین می‌کند. این چیزی است که موتورهای مبتنی بر هوش مصنوعی چینی بیشتر از چیزی که ما در جوامع غربی می‌بینیم، در اختیار دارند. ما فکر می‌کنیم امروز چین در جایگاه بسیار بهتری نسبت به تحولات صنعتی گذشته قرار دارد.»

تعدادی از شرکت‌ها کمک می‌کنند تا چین را در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء پیش ببرند. برخی از آنها در زیر آمده‌اند:

آیلا نتورکس یک پلتفرم فضای ابری اینترنت اشیاء است که برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است. این شرکت خود را به عنوان یک پلتفرم نقطه به نقطه برای راهکارهای اینترنت اشیاء عرضه می‌کند و یک کیت طراحی اینترنت اشیاء همراه برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد.

آزمایشگاه توسعه آیلا و مرکز تولید نمونه‌های اولیه آن در شنژن روی توسعه نرم‌افزار، طراحی محصول، امنیت اینترنت اشیاء و قابلیت طراحی تمرکز دارد. در سال ۲۰۱۷، آیلا اعلام کرد که با چاینا یونیکورن، یکی از سه ارائه‌دهنده مخابراتی بزرگ منطقه، شراکت کرده است تا راهکارهای خانه هوشمند و اینترنت اشیاء را در مقیاس جهانی توسعه دهد.

فیلیپ چانگ، معاون و مدیر کل گریتر چاینا در آیلا نتورکس، اظهار کرده است: «ما نسبت به کار با چاینا یونیکورن متعهد هستیم تا راهکارهای اینترنت اشیاء جدیدی را ایجاد کنیم که به تقویت اکوسیستم پلتفرم اینترنت اشیاء آیلا کمک می‌کنند.» چانگ همچنین توضیح داد که توسعه راهکارهای اینترنت اشیاء همراه یک اولویت برای شرکت است.

آیلا قصد دارد علاوه بر تولید داخلی به تلاش‌های خود در سطح جهانی ادامه دهد. این شرکت با سایر سازمان‌های چینی همکاری می‌کند تا محصولاتی را برای بازارهای بین‌المللی تولید کند (اعم از آمریکای شمالی، اروپا‌ و غیره)، و نیز به شرکت‌های جهانی کمک می‌کند تا محصولات خود را در چین معرفی کنند.

شرکت دیگر لایف‌اسمارت است که از قدرت هوش مصنوعی و از طریق ارائه محصولات نوآورانه برای پیشبرد بازار خانه هوشمند جهانی استفاده می‌کند.

در وب‌سایت لایف‌اسمارت آمده است: «ما معتقد هستیم که هر خانه به یک خانه هوشمند و هر دفتر به یک دفتر هوشمند تبدیل خواهد شد. تمام تلاش ما حول محور هوش مصنوعی، خدمات فضای ابری، طراحی و توسعه محصول است.»

این شرکت مجموعه‌ای از محصولات خانه هوشمند را تولید می‌کند؛ اعم از ترموستات‌های هوشمند، چراغ هوشمند‌ و دوربین‌های امنیت خانگی هوشمند، اما محصولاتی مانند یک حسگر کیفیت هوا، دستگاه‌های تهویه هوای متصل و غیره بیشتر به چشم می‌خورند. در نتیجه می‌توان یک اکوسیستم خانه هوشمند کامل را به طور یکجا خریداری کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.