چرا کارمندان دل به کار نمی‌دهند؟

نشانه خطر در کسب‌وکار استارتاپی

0

رئیس‌های استارتاپی، این نشانه‌ها می‌گویندکسب‌و‌کارتان در خطر است! چرا نیروهای متخصص شما دل به کار نمی‌دهند و تمام چیزی که از ابتدای روز به آن فکر می‌کنند، تمام‌شدن ساعات کاری است؟

همه‌چیز برای رسیدن به نقطه اوج فراهم است. شما برای شروع این کار، بیشتر از رقیبانتان انگیزه و اشتیاق داشته‌اید، حسابی پول خرج کرده‌اید و سرمایه شروع کارتان از همه آنها بیشتر بوده. بعد هم با وسواس تمام، نیروهای کارتان را انتخاب کرده‌اید و از متخصص و خوش‌ذوق‌بودن همه‌شان اطمینان کسب کرده‌اید.

پس چرا بعد از گذشت یک سال از شروع فعالیت‌تان در این میدان، شما از همه آن رقیب‌ها جا مانده‌اید؟ چرا نیروهای متخصص شما، دل به کار نمی‌دهند و تمام چیزی که از ابتدای روز به آن فکر می‌کنند، تمام‌شدن ساعات کاری است؟

تنها برای پرداخت حقوق هزینه می‌کنید؟

در سازمان شما برای جلب رضایت کارکنان، تنها به پرداخت به‌موقع حقوق اکتفا می‌شود؟ شاید یکی از دلایل کم‌شدن انگیزه کارکنان، بی‌توجهی شما به سایر راه‌هایی است که از اهمیت‌دادنتان به رفاه کارکنان حکایت می‌کنند.

کارهایی که ممکن است هزینه زیادی برای انجام‌دادنشان صرف نشود، اما بدون تردید در میان کارکنانتان، احساس خوشایند دیده‌شدن و مورد توجه قرار‌گرفتن را تسری می‌دهد.

برگزار‌کردن جشن‌تولدهای کوچک درون‌واحدی، با خرید یک کیک و چند شاخه گل، اختصاص‌دادن یک کارت هدیه برای روز سالگرد ازدواج کارکنان و دادن یک کارت تبریک به آنها، برنامه‌ریزی برای سفرهای دو سه‌روزه درون‌سازمانی که به ایجاد رابطه صمیمانه در میان کارکنان کمک می‌کند و راه‌های ساده‌ای از این دست، می‌تواند به افزایش انگیزه کارمندانتان و ایجاد احساس مثبت در آنها کمک کند.

بیش از اندازه به فکر رعایت سلسله‌مراتب هستید؟

ایجاد فضایی صمیمانه در میان مدیران و بدنه سازمان، زمینه را برای افزایش انگیزه آنها فراهم می‌کند. کارمندانی که مدیرعامل و مدیران سازمان را در کنار خود می‌بینند، در یک اتاق با آنها ناهار می‌خورند و فرصت بیان دغدغه‌هایشان با آنها را پیدا می‌کنند، نگاه بهتری به محل فعالیت خود دارند.

کارکنانی که لباس فرم آنها و مدیرانشان از یک فروشگاه خریداری می‌شود، ناهارشان از یک رستوران تحویل گرفته می‌شود و در ساعات کارشان، مدیران را در کنار خود می‌بینند، با انرژی بیشتری فعالیت می‌کنند.

روزهای سخت زندگی‌شان را درک نمی‌کنید؟

انتظار دارید همه‌چیز در خدمت افزایش سود شما باشد و فکر می‌کنید که کارمندانتان، در هر شرایطی باید با روشی که شما تعریف کرده‌اید، به گرداندن چرخ این کسب‌و‌کار فکر کنند؟

شاید اگر به جای این نگاه، شیوه‌ای منعطف‌تر را برای درک‌کردن شرایط زندگی شخصی کارکنان درنظر بگیرید، بهره‌وری کارمندانتان از امروز بیشتر شود. اگر به نیروهای کاری‌تان اجازه فعالیت از راه دور در روزهای مریضی را بدهید، گاهی با اختصاص یک روز مرخصی تشویقی به آنها وقت آزاد هدیه کنید یا بدون سنگین‌شدن نگاهتان، مجال استفاده‌کردن از مرخصی‌های استحقاقی را برایشان فراهم کنید، وفاداری کارمندانتان به این کسب‌و‌کار بیشتر شود.

 کارکنانی که لباس فرم آنها و مدیرانشان از یک فروشگاه خریداری می‌شود، ناهارشان از یک رستوران تحویل گرفته می‌شود و در ساعات کارشان، مدیران را در کنار خود می‌بینند، با انرژی بیشتری فعالیت می‌کنند.

به آنها مسئولیت نمی‌دهید؟

فکر می‌کنید همیشه باید به‌تنهایی بر رویه انجام کارها نظارت کنید و کارمندانتان، تنها اجرا‌کننده دستورات شما باشند؟ این نگاه می‌تواند زمینه را برای شکست‌خوردن کسب‌و‌کارتان فراهم کند.

باور کنید کارمندانی که خود را در صفر تا صد انجام یک کار مسئول می‌دانند، با جدیت، دلسوزی و اراده بالاتری کارها را به انجام می‌رسانند.

وقتی که نیروی انسانی، می‌داند که موفقیت یک پروژه، تاییدی بر توانایی خود اوست، انگیزه بیشتری برای به انجام‌رساندن کارها خرج می‌کند.

پس شاید بهتر باشد که گاهی خودتان را از میدان انجام‌شدن پروژه‌ها کنار بکشید و به جای نظارت همه‌جانبه و نزدیک به انجام کارها، به توانایی کارکنانتان اعتماد کرده و منتظر دریافت نتیجه بمانید.

پیشرفت کارمندانتان سلیقه‌ای است؟

درست است که چارت‌های خطی سازمانی که مسیر پیشرفت برای کارکنان را بیش از اندازه طولانی می‌کنند، یکی از دلایل دل‌زدگی آنها هستند، اما نبودن برنامه‌ریزی و طرح‌های حساب‌شده برای ارتقای کارکنان هم به همان اندازه در دلسرد‌کردن آنها تاثیرگذار است.

کارمندانی که پیشرفت خود را نه در تلاش برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر، بلکه در گرو‌ ایجاد رابطه صمیمانه با مدیر خود می‌دانند، نمی‌توانند فعالیت اثربخشی را در سازمان داشته باشند.

نیروی کاری که ارتباط بهتر همکارش با مدیر مجموعه را دلیل رشد او می‌داند، از تلاش بیشتر سر باز می‌زند.

به آراستگی فضای کاری اهمیت نمی‌دهید؟

حتی اگر حقوق خوبی به کارکنانتان بپردازید و فضایی صمیمانه را در محیط کار ایجاد کنید، بدون توجه‌کردن به ظاهر محیط کاری‌تان نمی‌توانید انتظار فعالیت اثربخش را از نیروهای انسانی داشته باشید.

اتاق‌های دلگیر بدون پنجره، بی‌میلی به قرار‌دادن گیاهان طبیعی در فضای اتاق‌ها، دیوارهای یک‌رنگ و رنگ‌و‌رو‌رفته و میزهای کوچک و همیشه شلوغ، کارمندانتان را همیشه خسته و بی‌انگیزه می‌کنند. 

باور کنید وارد‌شدن به محیطی آراسته، روشن و سرسبز، می‌تواند انرژی نیروی انسانی برای فعالیت موثر را چند برابر کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.