چرا فین‌تک مهم است؟

0

 فین‌تک برای طرفداران تحول دیجیتال در فضای مالی احتمالا چنین چیزی است؛ نخ تسبیحی که همه دانسته‌ها و آموخته‌های ما نسبت به جهان را به هم متصل می‌کند. این نخ تسبیح بعضی وقت‌ها خیلی محکم نیست. برای همین مدام باید از خودمان سوال‌های ابتدایی را بپرسیم. شاید به جواب نرسیم اما خوبی‌اش این است که مدام ذهن‌مان را تکان می‌دهیم  و نمی‌گذاریم روزی برسد که شوک شویم. «اگوستین روبینی» در مطلبی که در ادامه آن را می‌خوانید، سعی کرده به این سوال بپردازد.

  • تاریخچه‌ای کوتاه از فین‌تک

مشخص‌کردن زمان دقیق شروع فناوری مالی سخت است، اما دهه۱۹۵۰ زمان خوبی برای ارجاع به آن است. از بسیاری جهات، فناوری یک عنصر کلیدی در حوزه خدمات فناوری مالی است.

دهه ۱۹۵۰ ورود کارت‌های اعتباری را به خود دید. به‌جای حمل پول نقد، مردم از این کارت‌ها برای پرداخت خریدهای خود استفاده می‌کردند. سپس خودپردازها در دهه ۱۹۶۰ معرفی شدند، به این معنی که مردم دیگر مجبور نبودند برای برخی تراکنش‌ها به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

در دهه ۱۹۷۰، بانک‌ها شروع به تبادل الکترونیکی سهام کردند. در دهه ۱۹۸۰، بانک‌ها شروع به استفاده از رایانه‌های مِین‌فِرِیم و دیگر فناوری‌های به‌روز و پیشرفته ثبت اطلاعات و سامانه‌های داده کردند. در دهه ۱۹۹۰، الگوهای تجارت الکترونیکی و اینترنت شکوفا شد. درنتیجه، سرمایه‌گذاران خرد توانستند تبادل سهام آنلاین را تجربه کنند.

در طول ۵۰ سال پیشرفت و توسعه فین‌تک، نوآوران توانسته‌اند ابزارهای پیچیده مدیریت خزانه، مدیریت ریسک، تحلیل داده‌ها و پردازش‌های مبادلاتی را برای شرکت‌های خدمات مالی و نهادهای بانکی خلق کنند.

درحال‌حاضر، فین‌تک در حال دیجیتالی‌کردن خدمات مالی خرد از طریق بسترهای تأمین سرمایه جمعی، مشاورهای رباتی برای برنامه‌ریزی بازنشستگی و ثروت، نرم‌افزارهای پرداخت همراه، کیف‌پول‌های همراه و مواردی ازاین‌دست است. فین‌تک دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری جایگزین و خصوصی، به‌علاوه بسترهای وام‌دهی آنلاین را فراهم کرده است.

بااین‌حال، علی‌رغم رونق روزافزون فین‌تک، بانک‌ها تأثیر بسزایی نگرفته‌اند. دلیل اصلی آن است که فین‌تک و بانک‌ها مکمل یکدیگر هستند. بانک‌ها متوجه شده‌اند که فناوری یک سرمایه راهبردی است و باید جدی گرفته شود.

  • چرا فین‌تک مهم است؟

دنیا ‌روی پول می‌چرخد و خدمات مالی سرعت این چرخش را تنظیم می‌کند. تحول نشأت‌گرفته از فین‌تک عامل هوشمندی و چابکی بیشتر صنعت مالی می‌شود و آن را قادر می‌سازد به مشکلات مهم دنیا بپردازد.

به‌طور مثال، سرمایه‌گذاری خودکار راه را برای تمام قشرهای جامعه هموار می‌کند تا بتوانند سرمایه‌گذاری کرده و بازگشت پول خود را ببینند. همچنین مردم کشورهای درحال‌توسعه را قادر می‌سازد تراکنش انجام دهند، حتی اگر حساب بانکی نداشته باشند. بااین‌حال، صنعت فین‌تک فضای زیادی برای رشد و توسعه دارد و زیرساخت‌های مالی باید به نفع مصرف‌کنندگان اصلاح شود.

بازیگران متحول‌کننده فین‌تک همچنین می‌توانند به توسعه متدولوژی‌هایی بهتر برای مدیریت ریسک کمک کنند. به‌طور مثال، آن‌دِک و کَبِج از اطلاعات برای ارزیابی عملکرد کسب‌وکارهای کوچک با استفاده از بیش از ۱۵۰۰ نقطه داده بهره می‌گیرند. آوَنت تضمین پرداخت مصرف‌کنندگان را با استفاده از یادگیری ماشینی انجام می‌دهد. کیک‌استارتر با کمک خِرد جمعی تأمین سرمایه استارتاپ‌ها را انجام می‌دهد. این یعنی مشتریان بیشتری می‌توانند به خدمات وام‌دهی دسترسی داشته باشند.

از زمان وقوع بحران مالی در سال ۲۰۰۸، رگولاتورها  پایبندی سختگیرانه به قوانین بانکی را اجباری کرده‌اند تا حوزه مالی را امن‌تر کنند. فین‌تک می‌تواند از طریق فناوری‌های تنظیم مقرراتی و الگوریتم‌های پیچیده تشخیص جرم، به رگولاتورها در امن‌کردن تراکنش‌های مالی کمک کند و خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.