چرا حال همکارم از من بهتر است؟

0

تعریفتان از سبک زندگی سالم چیست؟ از نظر شما حذف کربوهیدرات‌های چاق‌کننده از سفره، پیاده‌روی روزانه و چکاپ سالیانه برای طولانی شدن عمرتان کافی است؟ این‌طور نیست! حتی اگر اهل ورزش باشید و از پزشکتان بخواهید انواع مکمل‌های دارویی را برای تامین نیاز بدنتان تجویز کند، باز هم ممکن است در معرض آسیب‌های جسمی متعدد قرار بگیرید. کار کردن در شرایط نامناسب و بی‌توجهی به نیازهایی که در زمان کار کردن دارید، می‌تواند جسمی ناتوان، بیمار و همیشه خسته را برایتان بسازد. اما برای برگرداندن بدنتان به دوران اوجش می‌توانید از راه‌هایی که از ورزش صبحگاهی و رژیم لاغری آسان‌ترند کمک بگیرید. این بار چند راه به‌ظاهر آشنا و البته ساده را به شما یادآوری می‌کنیم که ممکن است از آن‌ها غافل شده باشید و می‌گوییم که آدم‌های سرحال چطور انرژی‌شان را در تمام‌روز حفظ می‌کنند.

  •  هرجا می‌روند بطری آب را می‌برند

در شماره قبل گفتیم که همراه داشتن یک قمقمه شربت خاکشیر و نوشیدنش در مسیری که پیش رو دارید، از کم‌آب شدن بدنتان جلوگیری می‌کند و گفتیم که برای حفظ سلامت بدنتان، باید همیشه یک لیوان آب روی میز کارتان باشد. اما این بار می‌خواهیم به شما توصیه کنیم که آب خوردن را محدود به مسیر رفت‌وآمد و پشت میز کارتان نکنید. شما ساعت‌های طولانی از خانه دورید و حالا که تابستان است، بدنتان بیشتر از قبل در معرض کم‌آبی قرار دارد. بنابراین عادت کنید همیشه یک قمقمه کوچک آب‌خنک همراهتان داشته باشید. اگر می‌خواهید چند دقیقه‌ای با همکارتان گپ بزنید، اگر در راهرو منتظر آمدن کسی هستید یا اگر در بانک نشسته‌اید و منتظرید تا نوبتتان شود، این لحظه‌ها را بدون قمقمه آبتان سپری نکنید. نوشیدن چند جرعه آب در هرکدام از این لحظه‌ها، می‌تواند از وارد شدن بدنتان به بحرانی بزرگ جلوگیری کند.

  •  غذای خانگی می‌خورند

شاید برای شمایی که شب‌ها دیر به خانه می‌رسید، درست کردن غذا برای روز بعد کار ساده‌ای نباشد و اگر محل کارتان از رستوران‌های بیرون یا کترینگ خود سازمان برایتان غذا سفارش دهد، ممکن است دلیلی برای متحمل شدن چنین زحمتی نبینید. اما تنها نگرانی در مورد گرسنه ماندن نیست که باید شما را به سمت اجاق‌گاز ببرد. حتما خودتان هم خوب می‌دانید که غذای رستوران‌ها و کترینگ سازمان‌ها، اگرچه خوش‌عطر و بوست اما حجم زیادی روغن و نمک در خود دارد و الزاما همه موادی که بدن شما به‌طور خاص به آن نیاز دارد را تامین نمی‌کند. بهتر است با توجه به شرایط بدنی خودتان، غذاهای ویژه‌ای را برای خود درست کنید و هرروز یک ظرف کوچک غذا و یک ظرف سالاد با خود به دفتر کارتان ببرید. اگر اضافه‌وزن دارید، مرغ گریل‌شده بدون روغن، سبزیجات بخارپز و خوراک‌های کم‌روغن را جایگزین خورشت‌های ایرانی کنید و اگر یبوست دارید، حجم بیشتری از سبزیجات فیبردار را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. مهم این است که با توجه به شرایط بدنی‌تان حجم موادی که مجاز به مصرفشان نیستید را کمتر کنید و مواد غذایی که بدنتان به آن‌ها نیاز بیشتری دارد را در حجم بالاتری مصرف کنید.

  •  به خودشان سخت نمی‌گیرند

می‌دانیم که به شما برای کار کردن و نه برای استراحت کردن حقوق می‌دهند و می‌دانیم در هرلحظه‌ای که دست از کار می‌کشید، صاحبان استارتاپ‌های دیگر آماده جلو زدن از شما می‌شوند. اما به‌خاطر هیچ کدام از این بهانه‌ها نباید بیش‌ازاندازه به خودتان سخت بگیرید و خود را از استراحتی که مغز و بدنتان به آن محتاج است محروم کنید. شما به ازای هر ساعت کار، حداقل دو دقیقه باید چشم‌هایتان را ببندید، به ازای هر نیم‌ساعت نشستن باید ۵ دقیقه از جایتان بلند شوید و قدم بزنید و به ازای هر ۲۰ دقیقه کار باید ۲۰ ثانیه چشم از مانیتور بردارید و به نقطه‌ای دور خیره شوید. پس حتی اگر در شلوغ‌ترین روز کاری‌تان به سر می‌برید، این نیازها را برآورده کنید و در میانه روز هم حداقل یک ربع چشم‌هایتان را ببندید و خود را به چرت کوتاهی مهمان کنید. از غذا خوردن پشت میز کار یا حذف وعده نهار به خاطر شلوغ بودن سرتان هم بپرهیزید.

  •  در هر شرایطی کار نمی‌کنند

سازمانی که قرار است برای پیشرفتش عمرتان را صرف کنید، به تعهد و وظیفه‌شناسی شما نیاز دارد و در مقابل باید در برابر شما هم متعهد باشد. یکی از وظایفی که این سازمان در قبال شما دارد، فراهم کردن محیطی سالم برای کار است و تهیه یک صندلی استاندارد می‌تواند بخشی از نیازهای بدنتان برای حفظ سلامتش را تامین کند. اگر روی صندلی نامناسبی کار می‌کنید، از مدیرتان بخواهید با مسئولان مربوطه در مورد تهیه صندلی استاندارد با پشتی بلندی که توان حمایت از کمر و گردن شما را دارد صحبت کند. اگر به خاطر پشتی کوتاه صندلی گردنتان در زمین و هوا معلق است و اگر صندلی‌تان آنقدر راحت نیست که وقت کار کردن بدنتان را در زاویه مناسب قرار دهید و بدون خم شدن به جلو یا لم دادن به آن تکیه کنید، مطمئن باشید که خیلی زود درد ستون فقرات و استخوان‌ها کار کردن را برایتان سخت خواهد کرد.

  •  به کافئین پشت می‌کنند

یک فنجان قهوه یا چای پررنگ می‌تواند شما را سرحال بیاورد اما اگر به احساس خوب بعد از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار عادت کنید، ممکن است نتوانید در برابر مصرفشان مقاومت کنید و با زیاده‌روی در نوشیدنشان سلامتتان را به خطر بیندازید. نوشیدنی‌های کافئین‌داری که تمام روز شما را سرپا نگه می‌دارند، باعث برهم خوردن چرخه خواب‌وبیداری‌تان می‌شوند و شما را به اختلالات خواب مبتلا می‌کنند. بی‌خوابی و بدخوابی شبانه فردای آن روز شما را از قبل هم خسته‌تر می‌کند و نیازتان به مصرف کافئین را بیشتر می‌کند و ادامه پیدا کردن این چرخه، درنهایت شما را به فردی همیشه خسته و کم‌انرژی تبدیل می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.