چرا تبلیغات اخیر علیه اسنپ خلاف قانون است؟

0

 شرکت دیگری هم در کانال تلگرامی خود تمام کارهایی که برای تامین امنیت مسافران انجام می‌دهد را لیست کرده و دیگری هم شعار تبلیغاتی خود را «ما مسئول امنیت سفر شما هستیم» قرار داده است. اما باید گفت که به نظر می‌رسد دست کم بخشی از این اقدامات با قوانین و مقررات فعلی تبلیغات بازرگانی در ایران همخوانی ندارد.

ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کننده مصوب سال ۱۳۸۸ که خود مصوب سال ۱۳۹۱ است، یکی از مصادیق تبلیغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست را «بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران» اعلام کرده است؛ یعنی تبلیغ‌کننده، نباید به گونه‌ای وانمود کند که کالا یا خدمت دیگر ان نسبت به محصول او ارزش یا کیفیت کمتری دارد.

علاوه بر این، در بند یا ماده ۱۲ آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی مصوب ۲۷/۱۲/۱۳۵۸ آمده است: آگهی‌های تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی‌ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد.

مقرره دیگر قابل ذکر عبارت است از بند ۲ ماده ۳ دستورالعمل اجرای تبلیغات شهری (محیطی) مصوب ۱۳۸۵ که بر طبق آن: «در آگهی یک کالا و یا خدمات خاصی نباید تلویحا‌ و یا تصریحا‌ کالا و خدمت مشابه دیگری نفی شود.» مطابق با اصل ۹ «مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی صدا و سیما هم در آگهی یک کالا و یا خدمت خاص، نباید تلویحا و یا تصریحا کالا و خدمت مشابه دیگری نفی شود.»

منابع  مندرج در این مطلب از مقاله تبلیغات تجاری مقایسه‌ای نوشته مصطفی بختیاروند و اکرم محمدی در شماره ۸ دانشنامه حقوق اقتصادی (پاییز و زمستان ۱۳۹۴) منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.