چرا به جای خرید، اجاره نکنیم؟

نگاهی به Mutterfly استارتاپ آکشای بهاتیا

0

شرکت Mutterfly توسط آکشای بهاتیا پایه‌گذاری شده و تلاش می‌کند که اقتصاد مشارکتی را در هندوستان تقویت کند. این کسب‌و‌کار نوپا برای افزایش تقاضا، شبکه‌ای اشتراکی را ایجاد کرد که به مردم امکان می‌دهد اقلامی را که در سایر محل‌های کرایه اقلام وجود ندارد، کرایه کنند. دوره کرایه اقلام از یک روز تا یک ماه را دربرمی‌گیرد. 

بازار کرایه Mutterfly با ایجاد امکان کرایه اقلام خانگی، الکترونیک، دوربین، تجهیزات خارج از خانه، هلیکوپتر و قایق، تجربه حضور در بازار اقتصاد مشارکتی را دنبال می‌کند. 

شرکت Mutterfly توسط آکشای بهاتیا پایه‌گذاری شده و تلاش می‌کند که اقتصاد مشارکتی را در هندوستان تقویت کند. این کسب‌و‌کار نوپا برای افزایش تقاضا، شبکه‌ای اشتراکی را ایجاد کرد که به مردم امکان می‌دهد اقلامی را که در سایر محل‌های کرایه اقلام وجود ندارد، کرایه کنند. دوره کرایه اقلام از یک روز تا یک ماه را دربرمی‌گیرد. 

آکشای ۲۷ ساله که قبلا در بانک مورگان-استنلی کار می‌کرد، این کسب‌و‌کار را در سال ۲۰۱۵ اما در حوزه دیگری راه‌اندازی کرد. در آن سال او یک بستر اشتراک غذاهای محلی ایجاد کرد که آشپزهای خانگی را به علاقه‌مندان غذا پیوند می‌داد.

چند ماه بعد او متوجه شد که الگوی کسب‌و‌کارش به دلیل مشکلات تدارکات قابلیت توسعه ندارد. در این مرحله بود که ذهن آکشای به عقب برگشت و یکی از پژوهش‌هایی را که انجام داده بود، به خاطر آورد.

او می‌دانست که هرخانه هندی به طور متوسط اقلام بی‌استفاده به ارزش ۳۰هزار روپیه دارد. توجه به همین نکته بود که باعث شد آکشای در سال ۲۰۱۷ چرخشی در کارش ایجاد کند و به سمت بازار کرایه اقلام کاربردی روزمره برود. 

او کار را با یک گروه کوچک که شامل ۳ نفر ازجمله یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در محیط اندورید بود، شروع کرد. این کسب‌و‌کار در حال حاضر ۱۵ کارمند دارد که شامل گروه پشتیبانی نیز می‌شود.

شرکت در حال حاضر حدود ۲۷هزار مشتری دارد و مدعی است در هر ماه ۳،۵۰۰ مشتری فعال دارد و در هر ماه حدود ۲۰درصد به مشتریان اضافه می‌شود در حالی‌که تقریبا ۵۵درصد از مشتریان، آنهایی هستند که قبلا نیز از خدمات شرکت استفاده کرده‌اند. 

شرکت خدماتی را در چند بخش مختلف ارائه می‌کند و برای دسترسی کاربران از یک نرم‌افزار گوشی هوشمند نیز استفاده می‌کند.

آکشای در حال خدمات‌دهی به طبقه متوسط کشورش است که علاقه‌مند به تجربه استفاده از ابزار با‌کیفیت هستند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هندوستان در ۳ سال آینده ۳۵ میلیون بازیکن رایانه‌ای دارد اما تعداد کنسول‌های بازی فروخته‌شده در این کشور حدود ۳۰۰هزار عدد است. بنابراین شکاف بزرگی بین تقاضا برای کنسول بازی و تعداد فروخته‌شده وجود دارد.

قیمت یک کنسول بازی بین ۳۰ تا ۴۰هزار روپیه است اما کرایه هر دستگاه کنسول بازی که Mutterfly  ارائه می‌کند، ۸۰۰روپیه در روز و ۵هزار روپیه در ماه است. شرکت با مشتریان قرارداد اجاره تنظیم و مبلغی بین ۶،۵۰۰ تا ۱۰هزار روپیه به عنوان سپرده از آنها دریافت می‌کند.

نخستین چالشی که آکشای و همکارانش با آن مواجه شدند، فرهنگ مردم است. مردم عموما برای کرایه چنین اقلامی به سایت‌های کرایه مراجعه نمی‌کنند و نخستین چالش آن بود که آموزش لازم به مردم داده شود که به جای خرید اقلام، آنها را کرایه کنند

نخستین چالشی که آکشای و همکارانش با آن مواجه شدند، فرهنگ مردم است. مردم عموما برای کرایه چنین اقلامی به سایت‌های کرایه مراجعه نمی‌کنند و نخستین چالش آن بود که آموزش لازم به مردم داده شود که به جای خرید اقلام، آنها را کرایه کنند.

چالش بعدی درباره اعتماد و کیفیت است که موجب نگرانی مشتریان می‌شود‌ و آکشای برای غلبه بر این چالش روی کیفیت محصولات تمرکز کرد.

در همین حال رقبای دیگری در بازار وجود دارند اما در حالی‌که آنها روی کرایه مبلمان برای دوره‌های طولانی کار می‌کنند، آکشای همه اقلام الکترونیکی و لوکس را برای دوره‌های کوتاه حتی یک‌روزه هم کرایه می‌دهد. 

در حالی‌که بازار کرایه اقلام کاربردی، گردشی به اندازه ۳ میلیارد دلار دارد، اما این روند در هندوستان تازه در حال شکل‌گیری است. در آمریکا ۲۱درصد از مردم ترجیح می‌دهنداز اقلام کرایه‌ای استفاده کنند در حالی‌که در چین ۳درصد مردم علاقه‌مند به استفاده از اقلام کرایه‌ای هستند؛ گرچه آمار روشنی در این‌باره برای هندوستان وجود ندارد. 

شرکت Mutterfly موفق به کسب درآمد ۳۰ میلیونی در انتهای سال مالی بوده و دستیابی به ۹۰ میلیون را در برنامه امسال خود قرار داده. در حالی‌که ۹۰درصد بازار این شرکت در مومبای است، اما آنها برای حضور در بازار دهلی و بنگلور هم برنامه‌ریزی کرده‌اند.

آکشای در همین حال نگاهی به کرایه خودرو، در مشارکت با شرکت‌های مدیریت برنامه جشن عروسی، ارائه خدمات تجهیزات نوزادان‌ و حتی فضای کار اشتراکی دارد تا بر اقتصاد مشارکتی سوار شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.