چرا آن‌ها از اپل، دل نمی‌کنند

0

ابقای کارمندان از عوامل اساسی برای سلامت و موفقیت یک تجارت است. حفظ کارمندان خوب رضایت مشتری، فروش محصولات و رضایت همکاران را دربردارد و برنامه‌ریزی برای جانشینی موثر و ساخت دانش سازمانی را تضمین می‌کند. پاسخ آنجلا اهرنتس، معاون ارشد رئیس اپل در فروشگاه‌های آنلاین، به این پرسش که چرا کارمندان این شرکت به این غول تکنولوژی وفادارند شگفت‌انگیز است. او به‌اختصار همکاری و اتحاد کارمندان و مهم‌تر از همه برخورد یکسان با همه را از مهم‌ترین دلایل این موفقیت می‌داند. همچنین اضافه می‌کند: «ما اخیرا بالاترین آمار ابقای کارمندان را داشتیم؛ یعنی ۸۱ درصد. و بازخورد ما از کارمندان فروشگاه‌ها این بوده است که این افراد در گروه همواره در فضایی از همبستگی و یکپارچگی به سر می‌برند. احساسی همانند یکپارچگی یک سیب! احساس انجام‌وظیفه برای یک کارفرما و سروکله زدن با مشتری برای اجرای وظیفه برای این افراد معنایی ندارد. ما کارمندان فروشگاه را به دید خرده‌فروش محصولات نمی‌بینیم بلکه آنان را مدیرانی تلقی می‌کنیم که در کمترین فاصله با مشتریان قرار گرفته‌اند و به کمک آن‌هاست که این شرکت معنا و وجود پیدا می‌کند.» این یک داستان فوق‌العاده برای خواندن است. طریقه‌ای که اپل با کارمندانش برخورد می‌کند و آن‌ها را به معنای واقعی توانمند و مختار بار می‌آورد روشی است آموزنده برای هر شرکت و ارگانی که میل به پیشرفت دارد. حال با در ذهن داشتن کمپانی اپل، برای حفظ کارمندان خوب خود پنج روش را فرا بگیرید:

  • انتظارات

اندیشمندان مدیریت همه با این موضوع موافق‌اند که کارمندانی که وظایف خود را به‌روشنی می‌شناسند، سر کار از عملکرد بسیار بالایی برخوردارند. تغییر در انتظارات از کارمندان موجب قرار گرفتن آن‌ها در تنگنا و ایجاد استرس بیجا در آن‌ها می‌شود. این انتظارات به امنیت درونی کارمندان خدشه وارد می‌کند و به آن‌ها حس عدم موفقیت را القا می‌کند. این به معنای دفاع از وظایف ثابت و غیرقابل‌تغییر نیست بلکه به معنای ایجاد محیطی است که افراد در آن به‌روشنی از وظایف خودآگاه باشند.

  • ارتباطات

از عوامل اساسی دیگر که حفظ کارمندان را در پی دارد توانایی افراد برای اظهار نظر آزادانه است. آیا شرکت شما از کارمندان می‌خواهد که آزادانه به بیان انتظارات خود بپردازند؟ آیا شرکت شما فضایی برای دریافت بازخورد از کارمندان ایجاد می‌کند؟ اگر چنین است و افراد به بیان ایده‌های خود می‌پردازند و آزادانه انتقادهای خود را بیان می‌کنند ،در چنین فضایی پیشرفت صورت می‌گیرد. در غیر این صورت آنان همواره بایستی زبان خود را برای بیان این موارد گاز بگیرند یا اینکه همواره تا مادامی که شرکت را ترک کنند خود را معذب نگه دارند.

  •  استعداد

استعداد و استفاده از مهارت از عوامل محیطی دیگری است که افراد را ترغیب به حفظ شغل فعلی خود می‌کند. یک کارمند باانگیزه دوست دارد به انجام کارهایی علاوه بر وظایف اصلی خود در شرکت بپردازد. چه تعداد از مردم می‌توانند به کارهایی که ربطی به وظایف اصلی آنان ندارد بپردازند؟ چه تعداد از مردم دارای توانایی‌های دست‌نخورده و بکر هستند؟ شما تنها باید از استعدادها و توانمندی و تجارب افرادتان آگاه شوید و به آن‌ها برای استفاده از آن زمان دهید.

  • آموزش

بهترین افراد شما، آن‌هایی که خواستار حفظ آن‌ها هستید، افرادی هستند که به دنبال موقعیت‌هایی برای یادگیری و توسعه و پیشرفت و مهارت‌های خود هستند. بدون موقعیت‌های تازه، بدون شرکت در تیم‌های کاری پرانگیزه، بدون شرکت در پروژه‌های مهم و به‌دردبخور، بدون قبول مسئولیت‌های مهم، بدون شرکت در سمینارهای آموزشی، احساس راکد بودن در این افراد ایجاد می‌شود. یک کارمند با ارزش و حرفه‌گرا در شرکت شما باید در موقعیت‌های رشد و ترقی قرار بگیرد.

  • احترام

افراد شما بایستی احساس به رسمیت شناخته شدن، مهم شمرده شدن و قدردانی شدن بکنند. این رفتارها از عوامل بسیار کلیدی حفظ کارمندان هستند. عادت به استفاده از عبارت «متشکرم» راه بسیار زیادی را طی خواهد کرد. پاداش‌های مالی، امتیازها و هدیه‌ها، این عبارت را باز هم پررنگ‌تر و برجسته‌تر می‌کند. افزایش دستمزدها به میزان قابل‌قبولی به دستاوردها و موفقیت شرکت و درنتیجه به حفظ کارمندان گره خورده است. کمیسیون و حق‌العمل برای اضافه‌کاری‌های روزانه، هفتگی و… به‌آسانی قابل‌محاسبه است و پاداش‌های این‌چنینی بی‌شک تاثیر چشمگیری در حفظ کارمندان ارزشمند شما دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.