چرا«ایر‌بی‌ان‌‌بی» بخش منابع انسانی خود را حذف کرد؟

0

ایر‌بی‌ان‌بی (Airbnb)، از معدود سازمان‌های بزرگ جهانی است که بدون بخش منابع انسانی اداره می‌شود. نبود بخش منابع انسانی با افتتاح بخشی به نام «تجربیات  کارکنان» همزمان شده است. حال سوال اینجاست که بخش «تجربیات کارکنان» چیست و چه وظایفی دارد؟ همچنین تفاوت‌های این بخش تازه با بخش منابع انسانی چیست؟

مارک لووی، رئیس بخش جهانی تجارب کارکنان شرکت می‌گوید: «بخش منابع انسانی در شرکت ما به سه بخش کوچک‌تر تقسیم شده است؛ استعداد، استخدام و فرهنگ کاری. این بخش‌ها گزارش‌هاي کاری خود را به سرشاخه‌های مختلفی ارائه می‌کنند.

لووی با ما از بحث و مذاکره‌ای که با برایان چسکی، مدیر‌عامل شرکت ایر‌بی‌ان‌بی داشته است، سخن می‌گوید‌ و اینکه چگونه این دو توانسته‌اند بخش‌های مختلف شرکت را با یکدیگر هماهنگ کنند. 

لووی ادامه داد: «من به برایان چسکی گفتم همانطور که یک گروه به نام «تجربیات مشتریان» داریم، می‌توانیم گروهی را به نام «تجربیات کارکنان» راه‌اندازی کنیم.

 در نتیجه درخواست کارمندان را به سه گروه تقسیم‌بندی کردیم. این درخواست‌ها برای ایجاد بخش «تجربیات کارکنان» به یکدیگر ملحق شده و بخش را تشکیل می‌دهند. این گروه‌ها عبارتند از: حقوق و مزایا، آموزش و توسعه سازمانی و نهایتا امکانات و امنیت‌.

لووی اضافه کرد: «اولویت ما کارکنانمان هستند. ما از ابتدای مسیر و از زمانی که افراد برای درخواست کار به ما مراجعه می‌کنند تا مادامی که قدم به قدم بر تجربیاتشان افزوده می‌شود با آنها همراه هستیم.»

لووی بیان کرد: بخش‌ «تجربیات مشتریان» در«ایر‌بی‌ان‌بی» ‌بسیار گسترده‌تر از بخش منابع انسانی بوده است؛ چرا‌که تعداد مشتریان بسیار بیشتر از کارکنان است. دلیل ایجاد تغییرات و تبدیل بخش منابع انسانی به «تجربیات کارکنان» ناشی از تغییر ماموریت شرکت به ایجاد حس تعلق کارمندان به شرکت است. ما باید هم از میزبان (‌کارکنان) و هم از میهمان(‌مشتریان) حمایت کنیم  سود و منفعت شرکت ما در گرو رضایت هر دو گروه است. 

لووی امیدوار است با ایجاد استراتژی جدید شرکت‌، حس تعلق خاطر را به مرور به کارکنان تزریق کند. وی می‌گوید: «ماموریت ما ایجاد جهانی است که بتوان در هر نقطه از آن احساس تعلق خاطر داشت. ما اعتقاد داریم برای ساختن چنین جهانی باید راهی را برای ایجاد این احساس هموار کنیم و پس از احساس تعلق خاطر است که حرکت ما آغاز می‌شود.»

ایربی‌‌ان‌‌بی وب‌سایتی است که مردم در آن مکان‌های اقامتی را کرایه می‌دهند. در این وب‌سایت ‌بیش از ۲ميليون مکان فهرست شده در ۳۳هزار شهر و ۱۹۱ کشور است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.