پیام اسلک برای جذب ۴۰۰ میلیون دلار

فرصت‌ها در پیام‌رسانی حوزه کسب‌و‌کار

0

اسلک، اپلیکیشنی که به همکاران و افراد در چرخه‌های حرفه‌ای امکان می‌دهد با یکدیگر گفت‌وگو کنند و داده‌های هزاران اپلیکیشن یکپارچه‌سازی شده را ارائه می‌دهد، در چند سال اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده است به طوری‌که در حال حاضر ۸ میلیون کاربر فعال روزانه دارد که ۳ میلیون نفر از آنها در قبال خدمات اسلک مبالغی را پرداخت می‌کنند.

اسلک (Slack)، اپلیکیشنی که به همکاران و افراد در چرخه‌های حرفه‌ای امکان می‌دهد با یکدیگر گفت‌وگو کنند و داده‌های هزاران اپلیکیشن یکپارچه‌سازی شده را ارائه می‌دهد، در چند سال اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده است.

طوری‌که در حال حاضر ۸ میلیون کاربر فعال روزانه دارد که ۳ میلیون نفر از آنها در قبال خدمات اسلک مبالغی را پرداخت می‌کنند. اکنون این شرکت قصد دارد با تخصیص بودجه بیشتر، روی این بخش سرمایه‌گذاری کند.

تک‌کرانچ متوجه شده ‌که اسلک در حال برگزاری یک دور دیگر از تامین بودجه است اما این‌بار یک بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری، تا ارزش این شرکت به حداقل ۷ میلیارد دلار برسد؛ به عبارت دیگر ۲ میلیارد دلار بیشتر از آخرین ارزش‌گذاری روی شرکت در سال ۲۰۱۷٫ در سپتامبر ۲۰۱۷، سافت‌بانک یک دور تامین بودجه برای این شرکت برگزار کرد و ارزش شرکت به ۵٫۱ میلیارد دلار رسید.

منابع متعددی گزارش کرده‌اند که یک سرمایه‌گذار جدید، جنرال آتلانتیک، این دور از تامین بودجه را برگزار می‌کند و دراگونیر نیز یکی از حامیان است. با جذب ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه، اسلک بزرگ‌ترین دور از تامین بودجه خود را در تاریخ ثبت خواهد کرد.

این حجم از سرمایه چند نکته را به وضوح نشان می‌دهد:

اول اینکه، این حجم نشان‌دهنده فرصت‌های موجود در بخش پیام‌رسانی کسب‌و‌کارها‌ست. اپلیکیشن‌هایی که به کاربران امکان می‌دهند ترکیبی از مکالمات مختلف را به‌آسانی انجام دهند و از گیف‌ها یا هر داده‌ دیگری استفاده کنند، به تدریج سایر روش‌های برقراری ارتباط در محل کار مانند ایمیل، کنفرانس‌های تلفنی و گفت‌وگوهای حضوری را کنار خواهد زد حتی اگر افراد در یک دفتر کار و نزدیک به همدیگر باشند.

با اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مانند واتس‌اپ که بیش از ۱٫۵ میلیارد کاربر دارد، فضای زیادی برای رشد پیام‌رسان‌های کسب‌و‌کار وجود دارد.

دوم اینکه، این دور از تامین بودجه و ارزش‌گذاری بر جایگاه اسلک به عنوان یک پیشرو در این حوزه تاکید دارد. در حالی‌که اپلیکیشن‌های شبکه‌ اجتماعی دیگر نیز در حوزه کسب‌و‌کار وجود دارند و برخی حتی قبل از اسلک راه‌اندازی شده‌اند، مانند یامر، هیپ‌چت و سوشیال‌کست، هیچ‌یک به اندازه اسلک موفق نبوده‌اند.

این رشد چشمگیر ادامه دارد. امروز، این شرکت ۷۰هزار تیم پولی دارد اعم از کپیتال وان، ای‌بی، آی‌بی‌ام، فورچون ۱۰۰٫ به علاوه مشتریان این شرکت در ۱۰۰ کشور مختلف در دنیا هستند مانند انگلستان، ژاپن، آلمان، فرانسه و هند که بزرگ‌ترین بازارهای بین‌المللی به شمار می‌رود.

اما سومین مورد و شاید مهم‌ترین مورد درباره نحوه استفاده از این بودجه آن است که اسلک تنها بازیکن زمین نیست.

ابرقدرت نرم‌افزاری، شرکت مایکروسافت، تیمز را راه‌اندازی کرده است و شبکه اجتماعی مشهور فیس‌بوک نیز ورد‌پلیس را دارد. با استفاده از نفوذ بالای خود در حوزه نرم‌افزار شرکتی و مکانیسم اجتماعی، این دو برخی از مشتریان اصلی و بزرگ را در اختیار دارند.

طبق گزارش مایکروسافت، این شرکت در اوایل امسال به ۲۰۰هزار سازمان خدمات پولی ارائه داده ‌و فیس‌بوک نیز مشتریان بزرگی مانند والمارت دارد.

راهبرد توزیع پایین به بالای اسلک می‌تواند یک مزیت در برابر این شرکت‌های بزرگ و محصولات وسیع‌تر و پیچیده‌تر آنها باشد. ماهیت ساده رویکرد پیام‌رسانی اسلک این امکان را می‌دهد تا ‌کارهای دفتر یک شرکت آسان‌تر انجام گیرند.

تقریبا هر نوع کارمندی به یک پیام‌رسانی دفتری نیاز دارد و اسلک از این پتانسیل برخوردار است تا به عنوان یک لایه هویتی برای نرم‌افزار شرکت عمل کند.

به علاوه، اسلک اخیرا خدمات پیام‌رسانی در محل کار را از شرکت بزرگ نرم‌افزاری آتلاسیان خریداری کرده است که نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد نقش تثبیت‌کننده داشته باشد.

شرکت آتلاسیان خدمات چت خود را، هیپ‌چت و استراید، تعطیل کرد و دارایی‌ خود را به اسلک فروخت. این اقدام موجب شد مشتریان هیپ‌چت و استراید به استفاده از اسلک تشویق شوند.

بنا بر گفته برایان الیوت، معاون و مدیر کل پلتفرم اسلک، با توسعه شرکت اسلک بیشتر روی تبدیل به یک «مرکز همکاری» تمرکز خواهد کرد و نمی‌خواهد فقط یک اپلیکیشن گفت‌وگو برای کسب‌و‌کارهای کوچک و استارتاپ‌ها باشد.

اسلک، که بیش از ۱۰۰۰ کارمند دارد، امسال برنامه‌ای برای IPO ندارد. در واقع آخرین دور تامین بودجه این شرکت به افزایش نقدینگی برای رشد و رقابت کمک شایانی خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.