پگاسیستمز، رشد ۲۱ درصدی‌اش را مدیون چیست؟

0

پگاسیستمز (Pegasystems)یک شرکت نرم‌افزاری آمریکایی است که در سال ۱۹۸۳ در ماساچوست بنیانگذاری شده است. این استارتاپ نرم‌افزارهایی را برای مدیریت روابط با مشتریان و مدیریت روند کسب‌و‌کار ارائه می‌دهد. پگاسیستمز در صنایعی اعم از خدمات مالی، علوم زیستی، مراقبت‌های بهداشتی، تولید، بیمه، فناوری پیشرفته، ارتباطات و رسانه، انرژی و تدارکات تخصص دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۶ اعلام کرد که به طور علنی در بازار بورس NASDAQ معامله می‌شود. از سال ۲۰۱۰، این شرکت تعدادی از شرکت‌ها مانند آنتنا سافت‌ور، فایرفلای، اوپن اسپن، مش‌لبز و کوردیانت را خریداری کرده است. محصول اصلی این شرکت پلتفرم نرم‌افزاری پگا۷ است. الن ترفلر در ۲۸ سالگی پگاسیستمز را بنیانگذاری کرد. قبل از راه‌اندازی این شرکت، در اوایل دهه ۱۹۸۰، ترفلر سیستم‌های کامپیوتری را می‌ساخت که می‌توانستند شطرنج بازی کنند.

در طول اولین‌ سال‌های راه‌اندازی این شرکت، تمرکز او روی ارائه مدیریت موضوعی، به ویژه برای شرکت‌هایی مانند آمریکن اکسپرس‌ بود. ترفلر می‌گوید وقتی پگاسیستمز را راه‌اندازی کرد، می‌خواست نرم‌افزاری به وجود آورد که کارهای دشوار مربوط به کسب‌و‌کار را تسهیل کند و نرم‌افزاری باشد که متوجه شود افراد چگونه می‌خواهند کارها انجام گیرند؛ کارهایی که از نظر آنها انجامشان بسیار دشوار است. این استارتاپ در ابتدای کار سرمایه‌گذار از بیرون جذب نکرد و هزینه‌ها توسط خود شرکت پرداخت می‌شد. در سال ۱۹۹۶ پگاسیستمز عرضه عمومی اولیه و ثانویه خود را انجام داد. پس از دریافت چندین میلیون دلار بودجه، دیگر شرکت به جذب سرمایه خطرپذیر نیاز نداشت. پگاسیستمز در اواخر دهه ۱۹۹۰ و پس از اختلاف بین حسابدارانش، وارد یک دوره مشکلات مالی شد. در مارس سال ۲۰۱۰، پگاسیستمز شرکت نرم‌افزاری کوردیانت را به مبلغ ۱۶۱.۵ میلیون دلار خریداری کرد. با اینکه کوردیانت مشتریانی مانند سیتی‌بانک، کپیتال وان، مت لایف، سیگنا، ول‌پوینت، تی‌موبایل‌ و وودافون داشت و در استفاده از تحلیل‌های پیش‌بینانه درباره تعاملات مشتریان «نوآور» به شمار می‌رفت، اما با رکود سال ۲۰۰۸ دست و پنجه نرم می‌کرد. این خرید به پگاسیستمز امکان داد تا به بازارهای جدیدی مانند بازار مخابرات و مراقبت بهداشتی دسترسی پیدا کند و پگاسیستمز شرکت کوردیانت و فناوری مدیریت روابط با مشتریان خود را یکپارچه‌سازی کرد.

در سال ۲۰۱۲، این شرکت فضای ابری خود به نام پگا کلاود را از طریق خدمات وب آمازون معرفی کرد‌ و در اکتبر سال ۲۰۱۳، پگاسیستمز توسعه‌دهنده اپلیکیشن همراه آنتنا سافت‌ور را به مبلغ ۲۷.۷میلیون دلار خریداری کرد. آنتنا که در نیوجرسی واقع شده است، در کراکو و بنگلور نیز دفاتری دارد. در اکتبر سال ۲۰۱۳، پگاسیستمز به عنوان «ارائه‌دهنده مدیریت روند کسب‌و‌کار و راهکارهای روند کسب‌و‌کار» شناخته شد‌ و مرکز توسعه جهانی آن در حیدرآباد بود. درآمد این شرکت از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ به شدت رشد کرد به طوری‌که ۳۴درصد افزایش درآمد داشت. این شرکت می‌گوید: «افزایش سوددهی در سال ۲۰۱۳ برای این شرکت نتیجه تقاضا برای به‌روز‌رسانی محصول نرم‌افزاری اصلی آن» یعنی پلتفرم پگا بوده ‌که به وسیله آن شرکت‌ها می‌توانستند سیستم‌های نرم‌افزاری و داده را یکپارچه‌سازی کنند. پس از انتشار آخرین نتایج مالی در نوامبر ۲۰۱۳، بورس پگاسیستمز ۲۰درصد افزایش یافت و به بالاترین نرخ خود رسید. پگاسیستمز به منظور توسعه راهبرد فناوری فضای ابری خود در سال ۲۰۱۴ یک استدلال‌کننده فناوری فضای ابری را استخدام کرد.

در طول سال بعد، این شرکت روی عملیات‌های شبکه‌ای در آمریکای شمالی و هند سرمایه‌گذاری کرد تا از خدمات فضای ابری خود پشتیبانی کند. در ماه مه ۲۰۱۴، پگاسیستمز یک استارتاپ نرم‌افزاری تحلیل متن به نام مش‌لبز را خریداری کرد. طبق گزارش تایمز او ایندیا، پگاسیستمز از نرم‌افزار تحلیل متن مش‌لبز برای جمع‌آوری داده‌های رسانه‌ اجتماعی و رمزگذاری آنها برای مشتریان خود استفاده خواهد کرد. در ژوئن سال ۲۰۱۴ این شرکت یک استارتاپ دیگر به نام فایرفلای را خریداری کرد. این اقدام اولین حرکت شرکت در حوزه بازار کو-بروزینگ بود. تا تابستان سال ۲۰۱۴، دفتر مرکزی پگاسیستمز همچنان در ماساچوست بود و ۲۷۰۰ کارمند داشت.

ارزش این شرکت تا جولای ۲۰۱۴ معادل با ۱ میلیارد دلار برآورد شد. تا اوایل سال ۲۰۱۵، پگاسیستمز یک شرکت وابسته به دولت باقی ماند که ۳۰۰۰کارمند، ۳۰ دفتر و بیش از نیم میلیارد دلار درآمد داشت. از فوریه سال ۲۰۱۵، این شرکت با شرکت‌های برون‌سپاری فناوری اطلاعات مانند تاتا کانسالتنسی سرویسز، اینفوسیس بی‌اس‌ای، ویپرو بی‌اس‌ای، اچ‌سی‌ال تکنولوژی، اکسنچر و کاگنیزانت مشارکت کرد. تا سپتامبر همان سال، شرکت‌هایی که تیم‌هایی از متخصصان پگاسیستمز تشکیل داده بودند، عبارت بودند: از ویرتوسا، ارنست اند یانگ، اکسنچر و کاگنیزانت. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، میانگین نرخ رشد فروش پگاسیستمز به ازای هر سال ۲۱درصد بود. در سال ۲۰۱۵ قیمت سهام این شرکت افزایش چشمگیری داشت و درآمد آن نسبت به آنچه از سال قبل پیش‌بینی شده بود، بالاتر بود. در آوریل ۲۰۱۶ شرکت اعلام کرد که اوپن اسپن را- استارتاپی که در زمینه اتوماسیون روند روباتیک و نرم‌افزار تحلیل نیروی کار تخصص دارد- خریداری کرده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.