پوشانیک در اندیشه مرجع‌شدن

0

 

 

pooshanik.ir به‌عنوان حلقه ارتباطی بین عناصر مختلف فعال در حوزه صنعت مد و لباس ایجاد شده است. این سایت با ایجاد شبکه‌ای از طراحان مد، تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان این حوزه فعالیت خود را از ابتدای دی‌ماه سال ۹۴ آغاز کرده است. گفتگویی داشتیم با محمد فتحی بنیان‌گذار پوشانیک.

 به‌عنوان رسانه تخصصی طراحان مد و لباس، به چه کسانی چه خدمتی ارائه می‌دهید؟

پوشانیک از طریق اجاره صفحه اختصاصی به طراحان و با فراهم آوردن ابزارهای نوین تجارت الکترونیک در قالب بسته‌های ارزان‌قیمت و دارای سهولت در استفاده و همچنین هوش مصنوعی طراحی‌شده برای بانک اطلاعاتی خود، حلقه ارتباطی بین طراحان و سایر عناصر صنعت ایجاد می‌کند و از قبال شبکه ایجادشده، کسب‌وکار اعضا و خود را توسعه می‌بخشد. همچنین علاوه بر راهکارهای الکترونیک، با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اعضای سایت در بخش طراحی، تولید و فروش، به ایجاد ارتباط پویاتر برای شناسایی فرصت‌های تجاری کمک می‌کند.

چه نیازی را پیدا کردید که به این روش به آن پاسخ دادید؟

ورود دولت به موضوع مصرف لباس تولید  داخل کشور و آغاز یک جریان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در خصوص سوق بازار و میل مصرف به سوی تولید داخلی را رصد کردیم. در چنین فضایی رشد جوانه‌های تولید در کشور آغاز شد و پوشانیک با شناسایی نیاز به تبلیغات و بازاریابی و شبکه سازی بین فعالان این حوزه خصوصا در فضای تجارت الکترونیک، وارد عرصه این صنعت شد.

 با چه اقداماتی در این حوزه به پویایی دست پیدا کردید؟

نشست تخصصی طراحان و تولیدکنندگان مد عضو سایت پوشانیک با موضوع بررسی راهکارهای تجاری‌سازی طراحی مد در ایران و با همکاری جهاد دانشگاهی واحد هنر را برگزار کرده‌ایم. پوشانیک با تمرکز بر بخش رسانه تخصصی طراحان مد طی ۴ ماه موفق به جذب ۵۰ طراح در سایت شده است. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های آموزش عالی نظیر دانشکده دکتر شریعتی و آموزشگاه‌های آزاد منعقد شده تا بتوان از پتانسیل‌های این مجموعه‌ها بهره‌برداری کرد.

برای آغاز هر استارتاپ موفقی باید یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم بهترین و بیشترین اثر را بر محیط پیرامونی خود بگذاریم. درواقع این تاثیر، میزان موفقیت ما را مشخص می‌کند. در ماه‌های اول هر استارتاپ باید میزان یادگیری خود را بسنجیم نه درآمد حاصل از فعالیت‌هایمان را. برای داشتن یک استارتاپ موفق باید یاد بگیریم، یاد بگیریم و یاد بگیریم

 هدف‌گیری پوشانیک دقیقا چیست؟

این سایت با رویکرد ایجاد یک مجتمع تجاری تخصصی آنلاین در حوزه مد پایه‌ریزی شده است. هدف‌گیری این بازار به سوی فروشگاه‌ها یا تولیدی‌هایی که از لحاظ دانش، تجربه و یا هزینه، توان ورود به فضای تجارت الکترونیک را ندارند و به این لحاظ سهم قابل‌توجهی از بازار را به رقبای قوی‌تر واگذار کرده یا خواهند کرد. این مجتمع تجاری آنلاین همچنین می‌تواند به‌عنوان ویترین تولیدات داخلی در این حوزه مطرح شود. روش‌های نوین بازاریابی در فضای تجارت الکترونیک نظیر ایجاد امکان تبدیل خریدار به مشتری از طریق کارت‌های تخفیف، ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ در قالب بسته‌های خدماتی سالانه برای فعالان این بازار تدارک دیده شده است. پوشانیک با بررسی، نقد و کارشناسی در خصوص کالاهای خاص، با اعطای لوگوی اعتماد به این کالاها، نسبت به بازاریابی و فروش آن‌ها اقدام می‌کند.

 چگونه کسب درآمد می‌کنید؟

۱٫ با اجاره صفحه به طراحان مد. در سایت «رسانه تخصصی طراحان مد» هر طراح پس از ثبت‌نام و پرداخت حق‌عضویت می‌تواند از طریق پنل مدیریت صفحه خود، اطلاعاتی شامل بیوگرافی، رزومه، گالری آثار، مقالات تخصصی و تصویر پروفایل خود را بارگذاری کند. این اطلاعات در قالب یک صفحه اختصاصی با آدرس URL یکتا در لایه رابط کاربری سایت به نمایش درمی‌آید. طی فرآیند تکمیل اطلاعات پروفایل، دسته‌بندی‌هایی برای کلیه اعضای سایت به‌صورت مشترک در نظر گرفته شده است که براساس این دسته‌بندی‌ها، بانک اطلاعاتی به‌صورت خودکار، طراحان را به تولیدکنندگان عضو معرفی می‌کند. امکان به مزایده‌گذاری طرح برای طراحان و خرید این طرح‌ها توسط تولیدکنندگان از دیگر قابلیت‌های منحصربه‌فرد رسانه تخصصی طراحان مد است. در این بخش خریداران طرح برای شرکت در مزایده و درج قیمت پیشنهادی خود ابتدا باید در سایت ثبت‌نام کنند و حق‌عضویت سالانه خود را بپردازند و پس از آن می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

۲٫ با اجاره فروشگاه آنلاین به فروشندگان یا مشارکت در فروش کالا. سایت بازار اینترنتی مد و لباس پوشانیک در واقع به‌عنوان یک مجتمع تجاری آنلاین طراحی شده است. در این مجتمع فروشندگان می‌توانند با کمترین هزینه از بسته‌های پیش‌بینی‌شده استفاده کنند. تفاوت این بسته‌ها در سرویس‌هایی است که برای روش‌های مدرن بازاریابی و تبلیغات تدارک دیده شده است. سرویس‌هایی نظیر کارت‌های تخفیف، ایمیل مارکتینگ، اس‌ام‌اس مارکتینگ، اپلیکیشن اختصاصی و…

 از مدل بازاریابی خود بیشتر بگویید.

در بخش رسانه طراحان مد از طرق مختلفی بازاریابی می‌کنیم؛ از طریق پوشش تبلیغاتی طراحان عضو، معرفی مستمر آثار طراحان عضو، برگزاری نشست‌های تخصصی و پوشش خبری آن‌ها، تبلیغات حضوری و غیرحضوری در مراکز آموزش عالی و موسسات آموزش خصوصی، اطلاع‌رسانی مستمر در شبکه‌های مجازی. روش‌های دیگری که تا به امروز موثر بوده‌اند عبارت‌اند از بازاریابی اینترنتی مد و لباس ایران، بازاریابی حضوری در شرکت‌های تولیدی و فروشگاه‌ها، پوشش تبلیغاتی محصولات تولیدکنندگان و فروشندگان عضو سایت، جذب تولیدکنندگان برای شرکت در نشست‌های تخصصی پوشانیک، تبلیغات غیرحضوری (چاپی) در مراکز فروش، تبلیغات حضوری و غیرحضوری در مزون‌ها، سالن‌های آرایش، و فروشگاه‌های زیورآلات.

 چه چشم‌اندازی از آینده این کسب‌وکار و این سایت دارید؟

پوشانیک در آینده سایت جامع کسب‌وکار مد ایران و مرجعی برای طراحان، تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان کالای مد خواهد بود، که درست هم هست.

 با توجه به حساسیت‌ها فرهنگی موجود در خصوص موضوع مد و لباس، با مشکلات سرعت‌گیری در روند کار روبه‌رو نشدید؟

پایه‌ریزی کسب‌وکاری در این حوزه که مطابق با قوانین کشور و شئونات اسلامی باشد تمرکز زیادی می‌طلبید. همچنین اخذ مجوزهای لازم جهت انتشار وب‌سایت و تامین بودجه لازم برای توسعه وب‌سایت ازجمله موضوعات پیش‌آمده در مسیر ایجاد کسب‌وکار پوشانیک بود. برای پایه‌ریزی کسب‌وکار پوشانیک جلسات متعددی با مشاور معاون هنری ارشاد و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، برگزار شد تا موضوع به جمع‌بندی لازم رسید. بخش زیادی از بودجه لازم برای توسعه وب‌سایت پوشانیک نیز با تسریع روندهای بازاریابی، شرکت در نمایشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی تامین شده است. سایر مبالغ نیز از منابع شخصی هیئت‌مدیره تامین شد.

 غیر از موانع فرهنگی و دولتی، بزرگ‌ترین مشکل شما در حوزه‌ای که نیاز به تیمی علاقه‌مند و متخصص دارد چه بود و چگونه با آن مواجه شدید؟ 

بزرگ‌ترین چالش پیش روی من، تیم‌سازی در این حوزه بود. یافتن افرادی با افکار و انگیزه‌های بلند که بتوانند در قالب یک استارتاپ فعالیت کنند و پابه‌پای بزرگ شدن مجموعه، دانش و دیدگاه خود را نیز توسعه ببخشند بسیار کار دشواری بود ولی خوشبختانه زمینه آشنایی من با آقای محقق، مدیر بخش رسانه پوشانیک، فراهم شد و با توجه به تحصیلات و تخصص ایشان در حوزه رسانه بخش زیادی از موضوعات پیش رو در حوزه تولید محتوا و اطلاع‌رسانی سایت مرتفع شد. همچنین اضافه شدن مهندس کریمی به‌عنوان مدیر تیم تولید و توسعه وب‌سایت نیز بخش زیادی از دغدغه‌های فنی این استارتاپ را از دوش من برداشت و به‌واسطه تلاش ایشان در حال حاضر پوشانیک یکی از قوی‌ترین وب‌سایت‌های کسب‌وکارمحور کشور از لحاظ فنی است که در چند لایه امکان ارائه خدمات به اعضا را فراهم کرده است.

 برای چند نفر شغل ایجاد کرصده‌اید؟ 

در حال حاضر ۹ نفر به‌صورت مستقیم در این کسب‌وکار مشغول به کار هستند. همچنین ۷ نفر از طراحان عضو رسانه تخصصی طراحان سایت پوشانیک موفق به آغاز همکاری با برند «ال‌سی‌من» در حوزه پوشاک آقایان شده‌اند که مطمئنا این فضای کارآفرینی هرروز بزرگ‌تر خواهد شد.

 برای کسانی که در مراحل مختلف راه‌اندازی و اجرای یک استارتاپ هستند چه توصیه‌ای دارید؟

برای آغاز هر استارتاپ موفقی باید یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم بهترین و بیشترین اثر را بر محیط پیرامونی خود بگذاریم. درواقع این تاثیر، میزان موفقیت ما را مشخص می‌کند. در ماه‌های اول هر استارتاپ باید میزان یادگیری خود را بسنجیم نه درآمد حاصل از فعالیت‌هایمان را. برای داشتن یک استارتاپ موفق باید یاد بگیریم، یاد بگیریم و یاد بگیریم.

 

با پوزش از خوانندگان گرانقدر و شرکت محترم پوشانیک متاسفانه در نسخه چاپی شنبه عکس مربوط به مصاحبه پوشانیک با هم آموز جابه جا چاپ شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.