پتیا و بازار جذاب پت‌

علی دلشاد تهرانی از خدمات آنلاین نگهداری از حیوانات خانگی می‌گوید

0

پتیا استارتاپی است که توسط علی دلشاد تهرانی در حوزه ارائه خدمات و فروش آنلاین محصولات مرتبط با حیوانات خانگی راه‌اندازی شده است.

استارتاپ پتیا به نشانی petia.ir استارتاپی است که توسط علی دلشاد تهرانی در حوزه ارائه خدمات و فروش آنلاین محصولات مرتبط با حیوانات خانگی راه‌اندازی شده است.

علی متولد ۶۳ در تهران و لیسانس آمار از دانشگاه علامه طباطبایی و ارشد MBA از سازمان مدیریت صنعتی دارد:

من برنامه‌نویسی و تولید نرم‌افزار را به صورت خودخوان یاد گرفتم و از سال ۸۵ در حوزه تولید نرم‌افزار فعالیت کرده و فکر می‌کنم پتیا دهمین نرم‌افزاری است که تا‌کنون تولید کرده‌ایم. در این مدت در حوزه‌های مختلفی از جمله نرم‌افزارهای سفارش مشتری و تحت وب، سایت‌ساز و چندین نرم‌افزار در حوزه تلفن‌های گویا فعالیت داشته‌ایم.

سال ۹۴ وارد حوزه تولید نرم‌افزارهای اپلیکیشن‌های موبایل شدیم که پتیا یکی از محصولاتی است که در این مدت تولید کرده‌ایم. ایده پتیا از علاقه‌مندی من به نگهداری حیوانات خانگی شکل گرفت. من یک حیوان خانگی داشتم که برای تهیه غذا و مایحتاج آن همواره با مشکلاتی روبه‌رو بوده و مجبور بودم برای تهیه غذا به پت‌شاپ‌های مختلفی سر بزنم و خلأ بستری برای ارائه خدمات در زمینه حیوانات خانگی را احساس می‌کردم.

نرم‌افزاری که در حال حاضر پتیا روی آن عرضه می‌شود، قبلا برای ارائه خدمات سوپرمارکتی تولید کرده بودیم و بعد از اینکه این ایده در ذهن من شکل گرفت، آن را برای پتیا سفارشی‌سازی کردیم تا خدمات برای پت‌شاپ‌ها و کسانی که حیوانات خانگی دارند، ارائه شود.

  • در حال حاضر در پتیا چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

خدمات در پتیا به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول خدمات فروشگاهی است که هرکدام از پت‌شاپ‌ها در آن صفحه اختصاصی خود را دارند و محصولات خود را می‌توانند عرضه کنند تا دارندگان حیوانات خانگی بتوانند مایحتاج حیوان خانگی خود را از پت‌شاپ مورد نظر خود براساس نزدیکی به محل، قیمت و یا سایر ویژگی‌ها تامین کنند.

بخش دوم خدمات مربوط به خدمات اطلاع‌رسانی می‌شود که کاربران می‌توانند در زمینه نگهداری حیوانات خانگی سوالات خود را مطرح کنند تا پزشکان در کلینیک‌هایی که با پت‌شاپ‌ها همکاری دارند، پاسخ سوالات را بدهند.

بخش سوم پتیا مربوط به خدماتی می‌شود که تا پایان امسال قصد داریم به خدمات خود اضافه کنیم. کارت سلامت برای حیوانات خانگی، خدمات شست‌وشوی حیوان در منزل، خدمات نگهداری و غیره از جمله خدماتی است که در آینده قصد داریم به پتیا اضافه کنیم.

کارت سلامت برای حیوانات خانگی در واقع کدی است که برای حیوان خانگی تولید می‌شود که در آن تاریخچه پزشکی حیوان، داروهایی که مصرف کرده، زمان واکسن‌ها و غیره در آن در دسترس است. در واقع ما خدمات ارزش افزوده‌ای را قصد داریم در بخش کارت سلامت یا پت‌کارت در نظر بگیریم که خدمات اورژانس و سلامت نیز جزو آن تعریف می‌شود.

در حوزه خدمات ارزش افزوده علاقه‌مندان به نگهداری از حیوانات می‌توانند از ما لایسنس بگیرند و به صورت فریلنسینگ برای ارائه خدمات نگهداری حیوانات در منزل اعزام شوند.

  •  پت‌شاپ‌ها چطور می‌توانند از خدمات پتیا استفاده کنند؟

پت‌شاپ‌ها هر‌کدام پنل مخصوص به خود را دارند که می‌توانند کالاهای خود را وارد کنند و قیمت‌گذاری را انجام دهند. پتیا در واقع یک مارکت‌پلیس است که دسترسی کاربران را به پت‌شاپ‌های مختلف تسهیل کرده است. در حال حاضر حدود ۱۵ پت‌شاپ در تهران همکاری خود را در پتیا شروع کرده‌اند و حدود ۵۰ پت‌شاپ در نوبت هستند که در پتیا معرفی شوند.

ما برای هر پت‌شاپی که می‌خواهد در پتیا پنلی داشته باشد، نیرو می‌فرستیم و آموزش‌های لازم را می‌دهیم و به آنها کمک می‌کنیم محصولات خود را وارد و قیمت‌گذاری کنند. به همین دلیل فرآیند جذب پت‌شاپ‌ها زمان‌بر است ولی روزانه پت‌شاپ‌ها در حال افزایش هستند. 

  •  کاربران چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

در حال حاضر خدمات دلیوری توسط پت‌شاپ‌ها انجام می‌شود و زمانی که سفارشی ثبت می‌شود، پت‌شاپ محصول درخواستی را بسته‌بندی و برای مشتری ارسال می‌کند. از طرف دیگر ما روی فرآیند نظارت داریم و سیستم مدیریت مشتریان ما نیز هم با پت‌شاپ و هم با مشتری در تماس است تا محصول به‌درستی برای مشتری ارسال شده باشد.

  •  چه تعداد کاربر تاکنون از خدمات استفاده کرده‌اند؟

تا‌کنون حدود ۳۰۰۰ کاربر در اپلیکیشن ثبت‌نام کرده‌اند که حدود ۳۰ درصد از این تعداد تاکنون سفارش ثبت کرده‌اند.

نرم‌افزاری که در حال حاضر پتیا روی آن عرضه می‌شود، قبلا برای ارائه خدمات سوپرمارکتی تولید کرده بودیم و بعد از اینکه این ایده در ذهن من شکل گرفت، آن را برای پتیا سفارشی‌سازی کردیم

  •  شیوه درآمدزایی شما در پتیا چگونه است؟

ما پلن‌های درآمدزایی مختلفی برای پتیا در نظر گرفته‌ایم. یکی دریافت کارمزد از فروشی است که در پت‌شاپ‌ها انجام می‌شود که در حال حاضر به دو صورت دریافت می‌شود؛ حالت اول دریافت ۳٫۵درصد و آبونمان ۲۴۰ هزار تومان به صورت سالانه است و حالت دوم ۷ درصد کارمزد بدون دریافت آبونمان سالانه. در مراحل بعد با ارائه خدمات ارزش افزوده همچون خدمات در منزل، خدمات پزشکی و اورژانسی، خدمات پت‌کارت و اطلاعات در مورد حیوانات خانگی  قصد داریم درآمدزایی داشته باشیم. 

  •  الان در چه مرحله‌ای قرار دارید، آیا نقطه سربه‌سر را رد کرده‌اید؟

هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال آینده به این مرحله برسیم. 

  •  کشش بازار را تا‌کنون چطور ارزیابی کردید؟ ارزیابی‌ای از حجم بازار دارید؟

در حوزه‌ای که ما فعالیت می‌کنیم، اطلاعات کمی در بازار وجود دارد چون نگهداری از حیوانات خانگی موضوع فرهنگی است و به صورت رسمی پذیرفته نشده و اداره آمار در این مورد اطلاعاتی را منتشر نمی‌کند.

ما در یک بازار گوشه‌ای فعالیت می‌کنیم و مخاطبان خاص داریم ولی در این مدت کشش بازار را خوب ارزیابی کردیم و استقبال خوبی از کار شده است. ما در بازار جدیدی فعالیت می‌کنیم که هر روز جمعیت بازار هدف ما در حال افزایش است.

  •  با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟ 

ما برای تولید نرم‌افزار حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کردیم و در این مدت نیز حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای گسترش کار خرج کردیم که از سودی که از پروژه‌های دیگر داشتیم، سرمایه پتیا را تامین کردیم.

  •  مهم‌ترین مشکلی که تاکنون با آن روبه‌رو بودید، چه چیزی بوده است؟

بحث حمایت در این حوزه از طرف شهرداری مهم‌ترین چالش ماست. ما ایده‌هایی در زمینه مسئولیت اجتماعی خود داشتیم؛ ایده‌هایی برای نگهداری از حیوانات خیابانی و بی‌سرپرست و ایجاد سر‌پناه که متاسفانه با عدم حمایت شهرداری محقق نشد. علاوه بر این، برای گسترش کار و بازاریابی بهتر نیاز به سرمایه‌گذار وی‌سی داریم تا بتوانیم با سرعت بهتری پیش برویم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.