هوش مصنوعی و داستانگویی

0

امروز‌ در دنیایی زندگی می‌کنیم که فناوری یکی از اجزای غیر‌قابل‌تفکیک آن شده ‌و ارتباطات یکی از جنبه‌هایی است که بر اثر همین فناوری تغییرات قابل ملاحظه‌ای کرده است. یکی از این فناوری‌ها، هوش مصنوعی است؛ با وجود اینکه هنوز افراد زیادی متوجه نقش آن در زندگی نشده‌اند، اما حقیقت این است که باعث افزایش کارایی (سرعت، کیفیت و سبک زندگی) در زندگی روزمره تک‌تک ما شده است. البته ناگفته نماند که باعث نگرانی نیز شده است. از آنجایی که هوش مصنوعی توانسته‌ در زمینه روایت‌گویی یا قصه‌گویی جایگزین انسان شود، به عنوان ابزاری قدرتمند، به صنعت رسانه در جهت ایجاد محتوایی جذاب، پایدار، سازگار و مقیاس‌پذیر کمک می‌کند. در نگاهی خوشبینانه‌تر این کارکرد به خصوص برای ناشران بسیار ارزشمند و منحصر‌به‌فرد خواهد بود.

  • پیوند محتوا و هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی در اوایل شکل‌گیری، به عنوان یک تکنولوژی پیچیده تنها توسط توسعه‌دهندگان و مهندسان درک شد به این صورت که فقط آنها می‌دانستند که چگونه از  انواع هوش مصنوعی در دنیای واقعی استفاده کنند. بعدها این فناوری وارد صنعت رسانه شد و صاحبان این عرصه نیز به اهمیت آن پی بردند. برای مثال، از طریق هوش مصنوعی و با استفاده از سیستم مدیریت محتوا، شکل سنتی تولید خبر تغییر شکل داده ‌و اکنون همه فعالیت‌های تجزیه، تحلیل و ردیابی عملکرد در اتاق‌های خبر انجام می‌شود که البته به گفته‌‌ برخی تغییر ترسناکی است. آنها معتقدند کارایی انسان‌ها به مرور زمان از بین می‌رود و با وجود هوش مصنوعی، اساس مشاغل امروزی و نقش انسان کم‌‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود.

هوش مصنوعی داستان‌های واقعی خلق می‌کند

  • شرکت‌هایی مانند Automated 

Insights و Graphiq می‌توانند مقدار زیادی از داده‌ها و متن را درک کرده، نقاط داستان را شناسایی کرده و مقالات متن یا اینفوگرافیک‌ها را تولید کنند. امروز‌، هوش مصنوعی فرایند داستانسرایی را در زمانی بسیار کمتر از انسان انجام می‌دهد که باعث می‌شود کار تولیدکنندگان محتوا ساده‌تر شود و همچنین باعث می‌شود این ابزار تبدیل به یک ابزار کلیدی برای داستان‌پردازان شود تا به طور مداوم با تقاضای بیشتری برای کار مواجهه شوند. نقش هوش مصنوعی روز‌به‌روز برای ایجاد محتوا افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان محتوا هم ناچار می‌شوند آگاهی بیشتری در مورد چگونگی استفاده از این تکنولوژی برای خلق داستان‌های بزرگ مانند تبدیل متن به ویدئو کسب کنند. در این بین سازمان‌های بزرگ رسانه‌ای مانند رویترز نیز اهمیت هوش مصنوعی در تولید انواع ویدئو را به رسمیت می‌شناسند و به این شرکت این توانایی را می‌دهد تا ویدئو را با همان کیفیت محتوای سرمقاله تولید کند.

  • هوش مصنوعی در ترازوی خلاقیت 

علی‌رغم همه‌ مزایایی که برشمردیم، سؤال این است که آیا هوش مصنوعی قرار است جایگزین تولیدکنندگان محتوا شود؟ و یا اینکه قرار است در کنار آنها به عنوان مکمل عمل کند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم شکی نیست که هوش مصنوعی، بسیاری از وظایف روزمره را کاهش داده و یا از بین می‌برد ولی جریان کار انسان را کارآمد‌تر می‌کند و باعث ایجاد فرمت‌های جدید رسانه‌ای می‌شود.  Hoos از پژوهشگران این علم، معتقد است که «باید هوش مصنوعی جایگزین هوش انسانی شود و گسترش یابد.» او در سخنرانی که داشت، تاریخ علوم رایانه را به تصویر کشید و بیان کرد که بر اساس تاریخ موجود، در ابتدا کامپیوترها برای انجام محاسبات عددی پیچیده سریع‌تر و دقیق‌تر از ماشین حساب ماهر انسان طراحی شدند. Hoos می‌گوید، الگوریتم‌ها، دستورالعمل‌های دقیقی هستند که بی‌ادعا اجرا می‌شوند و به یک نتیجه خاص یا رفتار خاص منتهی می‌شوند. پیدا‌کردن الگوریتم‌های خوب و ساخت آنها به صورت مؤثر در رایانه‌ها دشوار است. Hoos معتقد است که این کار به یک ذهنیت خاص نیازمند است.

بنابراین هنوز هوش مصنوعی نتوانسته به طور کامل جای انسان را بگیرد و خلاقیت انسان هنوز بی‌همتاست. حتی در زمینه‌‌ داستانگویی نیز بهتر است آن را به عنوان یک ابزار سودمند کنار خودمان بپذیریم و از بودن او در کنارمان لذت ببریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.