هند راه توسعه را با فین تک‌ها دنبال می‌کند 

0

در هند، نیاز به مداخله فناوری در بخش بانکداری به‌شدت احساس می‌شود زیرا بیش از ۱۹ درصد از جمعیت این کشور هنوز حساب بانکی ندارند. اینجاست که استارتاپ‌های فین تک وارد عمل می‌شوند

در سال ۲۰۱۷ که سال خدمات فناوری مالی نامیده شده است، شاهد ظهور استارتاپ‌های فین تک هند بوده‌ایم که روی نوآوری و تغییر در بخش بانکداری هند کار می‌کردند.

طبق گزارش KPMG India و NASSCOM ، پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش تا سال ۲۰۲۰ به ۲٫۴ میلیارد دلار برسد. هند در حال حاضر بیش از ۵۰۰استارتاپ فین تک را در خود جای داده است.

هدف از راه‌اندازی این استارتاپ‌ها دستیابی به انحصار مالی بوده است. از اوایل سال ۲۰۱۵، بخش فین تک دستخوش تغییرات بزرگی شده ‌و مهم‌ترین تغییر آن نیز ایجاد یک اقتصاد غیر‌نقدی بوده است.

دولت هند نیز مشتاقانه از فناوری‌های غیر‌نقدی– کیف پول دیجیتال، بانکداری اینترنتی، نقطه فروش همراه و غیره‌– حمایت کرده است. از سوی دیگر، راه‌اندازی ایندیا‌استاک توانسته است بخش مالی را بازسازی کند و انحصار موسسات سنتی مانند بانک‌ها را از بین ببرد.

هند بیش از ۴۶۲ میلیون کاربر اینترنت دارد و تعداد کاربران تلفن و دستگاه‌های همراه در این کشور تا سال ۲۰۲۰ به ۱ میلیارد نفر خواهد رسید. در واقع، هند بیشترین پتانسیل بازار را در کل دنیا دارد.

افزایش دسترسی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، همراه با استفاده چشمگیر از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوتر، به ارائه راهکارهای خدمات مالی کارآمد، خودکار و سریع کمک کرده است. عامل دیگر که بخش جدایی‌ناپذیری در رشد صنعت فین تک است، کاهش نقدینگی است.

کاهش پول نقد در هند موجب شده ‌که تراکنش‌های غیر‌نقدی از طریق اینترنت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. طبق گزارش Inc42 ، تراکنش‌های دیجیتالی بلافاصله پس از اعمال قوانین مربوط به نقدینگی، ۲۲ درصد افزایش یافت.

در کمتر از ۲۴ ساعت پس از اجرای قوانین مالی جدید از سوی دولت هند،  کیف پول دیجیتالی پی‌تیم شاهد ترافیک کلی ۴۳۵ درصد بود. تراکنش‌های سایر کیف پول‌های دیجیتالی مانند پی‌یو ایندیا نیز ۸۰ درصد افزایش یافت، در حالی‌که فری‌شارژ ادعا می‌کرد میانگین موجودی کیف پول این پلتفرم ۱۲ برابر شده است. موبیک‌ویک نیز افزایش بیش از ۴۰درصد در دانلود اپلیکیشن را در عرض کمتر از ۱۸ساعت پس از اعمال قوانین جدید گزارش کرد.

کیف پول دیجیتالی تنها ذینفع این سیاست مالی جدید نبود. ارائه‌دهنده راهکار نقطه فروش، Ezetap، که دستگاه‌های پوز خود را تولید می‌کند تا به بازرگانان امکان دهد پرداخت‌های دیجیتالی را دریافت کنند، شاهد ۲۵ درصد افزایش در تراکنش‌های خود بود.

ورود بزرگان به هند

با ورود بازیکنان بزرگی مانند آمازون، گوگل، پی‌پال و اوبر، فضای پرداخت‌های دیجیتالی هند به یک فضای ۵۰۰ میلیارد دلاری تبدیل شد. در همان زمان، گروهی از استارتاپ‌ها در بخش‌های فرعی مختلف فین تک، از قبیل حوزه وام و بیمه، راه‌اندازی شدند. برای مثال، بانک‌بازار و پلتفرم‌های مقایسه بیمه مانند پالسی‌بازار و شرکت‌های خدمات مالی از قبیل آی‌اف‌ام‌آر هولدینگ .

سپس شرکت‌هایی مانند بیل‌دسک، اینستاموجو و ارائه‌دهندگان نقطه فروش همراه مانند میس‌وایپ وارد بازار شدند که شکاف بین مردم عادی و خرده‌فروشان کوچک را پر می‌کردند. در بخش‌هایی مانند وام‌دهی، اعم از وام‌دهی به شرکت‌های کوچک و متوسط و وام‌دهی نقطه به نقطه، استارتاپ‌ها وارد عمل شده‌اند. در این بخش بازیکنانی مانند زست‌مانی، کپیتال فلوت، لندینگ‌کارت، کش‌کر، ایدیفی، روبیک، فرسنت‌ و غیره حضور دارند.

رشد سریع فین تک ها

طبق گزارش Inc42 DataLabs ، بخش فین تک هند در سال جاری ۱۰۲ معامله مالی به ارزش ۲٫۵۹ میلیارد دلار انجام داده است. استارتاپ‌های فین تک این کشور هر سال ۳۱ درصد رشد داشته‌اند و بودجه‌ای که دریافت کرده‌اند برابر با ۲۰۰ میلیون دلار است. در این بخش، زیرمجموعه‌هایی مانند پرداخت دیجیتالی و وام‌دهی در حال رشد هستند، از سوی دیگر مدیریت ثروت و فناوری بیمه به‌تدریج شکل می‌گیرند.

تقریبا ۳۳ درصد از بودجه دریافت شده توسط استارتاپ‌های فین تک در حوزه هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل بوده است.

امسال، بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش فین تک هند صورت گرفت و پی‌تیم در راس این جدول قرار دارد. پس از آن استارتاپ فون‌پی با دریافت ۵۰۰ میلیون دلار رتبه دوم را کسب کرده است. یک شرکت راهکار پرداخت‌های دیجیتالی در بمبئی به نام ایتز‌کش نیز در رتبه سوم قرار دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.