همه آنچه می‌خواهید در مورد داوری جشنواره وب ایران بدانید!

0

این روزها با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری جشنواره وب و موبایل ایران پرسش‌هایی در مورد چگونگی روند داوری این جشنواره مطرح شده است. شنبه‌پرس برای روشن‌شدن ابعاد مختلف این داوری‌ها به سراغ برگزارکنندگان آن رفته تا آنها در مورد این روندها و جزئیات داوری این جشنواره بیشتر بگویند. جشنواره وب و موبایل ایران طبق روال هرساله خود در دو بخش «رأی‌گیری داوری» و «نگاه مردمی» برگزار می‌شود.

 

  •  بخش نگاه مردمی

در بخش نگاه مردمی، وب‌سایت‌ها یا نرم‌افزارهای موبایل برگزیده توسط آرای تمامی کاربران انتخاب و محبوب‌ترین وب‌سایت یا نرم‌افزار موبایل ایران در هر گروه توسط صدها هزار رأی مردمی معرفی می‌شود.

هدف از برگزاری بخش نگاه مردمی این است که تمامی کاربران وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل بتوانند در انتخاب برنده نقش داشته باشند تا شرکت‌کنندگان نیز به منظور کسب آرای بیشتر، خدمات بهتری را به مردم عرضه کنند.

 

  •  بخش رأی‌گیری داوری

در بخش رأی‌گیری داوری، داوران با توجه به ملاک‌های داوری اعلام‌شده وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل را بررسی می‌کنند، به هریک از معیارها امتیاز می‌دهند و پس از آن برگزیدگان در هر گروه معرفی می‌شوند.

 

  •  داوری وب‌سایت‌ها

داوری بخش وب‌سایت‌ها توسط کسانی صورت می‌گیرد که حداقل یک وب‌سایت تاییدشده در جشنواره داشته باشند. بنابراین داوری و انتخاب برنده در این بخش توسط خود شرکت‌کنندگان انجام می‌گیرد و هیچ دخل و تصرفی توسط شخص و یا اشخاصی خارج از شرکت‌کنندگان در آن نخواهد شد. تنها در مواردی چون یکسان بودن آرا و یا تقلب شرکت‌کننده و‌… از شورای داوری مشورت گرفته می‌شود. هدف از این مدل داوری این است که برنده توسط خود شرکت‌کنندگان جشنواره انتخاب شود تا انتخاب برگزیده با جهت‌گیری و سمت و سوی خاصی انجام نگیرد. بنابراین برای اینکه شایسته‌ترین وب‌سایت به عنوان برگزیده انتخاب شود، لازم است داوران، دیگر آثار را به دقت مورد بررسی قرار دهند و طبیعتا هرچه آثار بیشتری را داوری کنند، نتایج دقیق‌تری خواهیم داشت.

 

  •  بخش‌های داوری‌

داوری در دهمین جشنواره وب و موبایل ایران در ۳ بخش انجام می‌شود.

 

  •  بخش اول‌

تمام افرادی که در جشنواره یک سایت تاییدشده دارند، می‌توانند به عنوان داور پس از شروع داوری به پنل خود وارد شده و سایت‌های شرکت‌کننده را مشاهده کنند‌ و به هر وب‌سایت که به صورت رندوم به ایشان نمایش داده شود، رأی دهند.

 

  •  رأی آری یا خیر

رأی دادن داوران به این صورت است که تایید می‌کنند که سایتی که برای آنها نمایش داده می‌شود، برای انتخاب به عنوان کاندیدا در گروهی که ثبت‌نام کرده، مناسب است یا خیر (که در نهایت ۳ سایتی که بیشترین رأی را دارند، به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند). در کنار این پرسش هر داور می‌تواند به ۴ پارامتر (طراحی دیداری، محتوا، تعامل و …. ) به سایت‌ها امتیاز اضافه بدهد و همچنین می‌تواند نظر خود را بنویسید. تعداد داورهایی که سایت را دیده‌اند به همراه امتیاری که به سایت داده‌اند و نظراتی که برای سایت نوشته شده است پس از گذشت ۱۰ روز از شروع داوری برای صاحب سایت قابل‌مشاهده خواهد بود.

 

  •  بخش دوم‌

در بخش دوم حدود ۲۰ نفر از بهترین و با‌سابقه‌ترین افرادی که در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت فعالیت می‌کنند در یک برنامه ۲روزه که امسال در شهر مشهد برگزار شد، شرکت می‌کنند تا به پروسه داوری و جشنواره وب و موبایل ایران کمک کنند تا از میان سایت‌هایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند (حداکثر ۱۰ سایت در هر گروه) ۵ کاندیدای اصلی معرفی شوند.

  •  قوانین مربوط به این بخش

 هرساله در داوری جشنواره وب و موبایل مخصوصا برای انتخاب سایت چهارم یا پنجم این مشکل وجود دارد. معمولا ۳ یا ۴ سایت با رأی مساوی وجود دارند که انتخاب سایت چهارم و پنجم در برخی گروه‌ها نیاز به مشاوره وجود دارد. تیم داوری در این دوره با بررسی رأی سایت و کنار گذاشتن سایت‌هایی که بیشترین رأی را داشتند، در مواردی که انتخاب سایت ۴ و ۵ نیاز به بررسی دقیق داشت از سایت‌هایی که از نظر رأی مساوی بوده و یا اختلاف رأی آنها با سایت ۴ و ۵ اندک بود، با بررسی دقیق، سایت‌های نهایی را برای کاندیدا‌شدن انتخاب کردند. همچنین این هیات می‌توانست در مواردی که به صورت مشخص سایتی که حتی از نظر رأی داوران به عنوان سایت اول و دوم و سوم انتخاب شده را نیز از کاندیدا حذف کند. اگر سایتی باشد که یکی از داوران در آن ذینفع باشد، آن داور در آن بخش نمی‌تواند در جلسه حضور داشته باشد.

  •  موارد خاص‌

سایت از نظر محتوا بیش از ۳ ماه به‌روز نشده باشد (درخصوص برخی از گروه‌ها مانند سایت‌های شخصی این زمان می‌تواند ۱۲ ماه باشد)

سایت با توافق تمام داوران نقض‌کننده کپی‌رایت باشد.

سایت با توافق تمام داوران از قالب کپی و یا مشابه دیگر سایت‌های معروف ایرانی یا خارجی استفاده کرده باشد.

با توافق و نظر داوران سایت از نظر قوانین جمهوری اسلامی قابل‌تایید نبوده یا به مقدسات و دین توهین کرده باشد یا بر خلاف شئونات اسلامی باشد یا هر موارد دیگری که در قوانین ثبت‌نام در جشنواره وب و موبایل ایران به آن اشاره شده است.

از سایت‌های کاندیدا دامنه ری‌دایرکت نشود به یک آدرس دیگر.

موضوع سایت ۱۰۰درصد موضوع گروهی باشد که در آن شرکت کرده.

 

  •  داوری نهایی و انتخاب سایت برتر از میان ۵سایت کاندیدا

پس از بررسی نهایی و انتخاب کاندیدا توسط هیات داوران بخش دوم رأی‌گیری به صورت عمومی در پنل برای همه باز خواهد شد. در این بخش هر فردی که یک سایت تاییدشده داشته باشد، مانند دوره اول می‌تواند به سایت‌ها رأی بدهد تا از میان کاندیدا سایت برتر انتخاب شود. با این توافق که در دور دوم، داورها سایت‌ها را به صورت تک تک مشاهده نمی‌کنند‌ بلکه سایت‌ها را به صورت گروهی مشاهده می‌کنند. برای مثال ۵ کاندیدای گروه آموزشی به داور نمایش داده می‌شود و داور می‌تواند فقط یک سایت را به عنوان برتر انتخاب کند و در پایان مدت زمان دور دوم که داوری احتمالا ۲ تا ۳ هفته‌ طول خواهد کشید، تقریبا ۷۲ ساعت قبل از شروع مراسم امکان رأی‌گیری بسته می‌شود و سایت‌های برتر در روز مراسم معرفی می‌شوند.

  •  داوری نرم‌افزارهای موبایل

نرم‌افزارهای موبایل به دلیل ماهیت آنها باید روی تلفن همراه نصب شوند و به دقت مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان آنها را داوری کرد. بنابراین در این بخش، لیست اپلیکیشن‌های شرکت‌کننده در اختیار داوران قرار می‌گیرد تا در فرصت مناسب آنها را نصب و از آنها استفاده کنند. سپس شورای داوری در جلسه‌های داوری به اپلیکیشن‌ها امتیاز می‌دهند و برگزیدگان را انتخاب می‌کنند.

 

  •  بخش‌های ویژه

بعد از معرفی کاندیداهای جشنواره وب و موبایل ایران، شورای داوری وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی که کاندیدای جشنواره وب و موبایل ایران شده‌اند را به دقت بازبینی کرده و از بین آنها برگزیدگان را در بخش‌های ویژه انتخاب می‌کند.

این بخش‌ها شامل موارد زیر است:

بهترین وب‌سایت از نظر رابط کاربری

بهترین وب‌سایت از نظر تجربه کاربری

بهترین وب‌سایت از نظر محتوا

بهترین نرم‌افزار موبایل سال

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.