همسفر با یک پلنگ گرسنه روی اقیانوس بی‌انتها!

0

پسر نوجوانی که مجبور به زندگی با یک پلنگ می‌شود، چاره‌ای جز جنگیدن برای حفظ جانش ندارد. او که با پلنگی گرسنه در کشتی حبس شده، مجبور است هر روز، وقت و انرژی زیادی را برای ماهی گرفتن صرف کند تا گرسنگی حیوان درنده، خیال خوردن پسرک را به سرش راه ندهد. پسرک قهرمان فیلم «زندگی پای» گاهی با تمام وجود خسته می‌شود، توان مبارزه را از دست می‌دهد، اندیشه مرگ را در ذهنش مرور می‌کند و درحالی که در ناکجا آبادی در میانه آب رها شده، گاهی از نجات هم ناامید می‌شود. اما سال‌ها بعد، زمانی که «پای» به ساحل آرامش رسیده، می‌گوید که ناجی او همان هراس از هم آشیانه درنده‌اش یا حتی گاهی میل به مراقبت کردن از او و نجات جان حیوان بوده است. پای می‌گوید در تمام لحظاتی که ناامیدی را در چند قدمی خود می‌دیده، اجبار به مراقبت از پلنگ و سیر نگه‌داشتنش، انگیزه ادامه دادن را در او تقویت می‌کرده و انرژی‌اش برای یاد گرفتن مهارت صید ماهی یا هدایت کردن قایق به جلو را بیشتر می‌کرده است.

حکایت به ظاهر عجیب «پای»، روایت زندگی تک تک ماست؛ مایی که گاهی با ناامیدی چندان فاصله‌ای نداریم و اگر سایه حیوان درنده یا حضور عزیزی که تنها امیدش هستیم را در زندگی خود نبینیم، زیر بار خستگی‌ها دست از هر تلاشی برمی‌داریم.

روانشناسان می‌گویند درگیر شدن با ناامیدی، کار هر روزه تک تک ماست. وقتی زندگی سخت می‌گذرد، روزهای بد پایشان را از زندگی آدم‌ها بیرون نمی‌کشند و زمانی‌که نگرانی از آینده با تمام توانش به آرامش‌مان آسیب می‌زند، بعید نیست که تسلیم ترس‌ها و خستگی‌هایمان شویم و دست از تلاش برداریم. اما از نظر آنها، در تمامی این روزها هم می‌توان با عمل کردن به چند تکنیک، احتمال از پا ننشستن و ادامه دادن برای رسیدن به روزهای خوب را بیشتر کرد.

  •  باور داشته باشید که هیچ تلاشی بی‌ثمر نیست

می‌دانیم که شکست‌های پی‌درپی و ادامه پیدا کردن روزهای سخت، ممکن است شما را ناامید و آزرده کند، اما باور داشته باشید که تلاش‌هایتان هرگز بدون هیچ نتیجه‌ای رها نمی‌شوند. حتی اگر با هر تلاش، چندین سکو به بالا پرتاب نشوید، باید ایمان داشته باشید که استمرار حرکت شما، به پیش می‌راندتان. پس به سرعت و شدن حرکت توجه نکنید و تنها به درجا نزدن یا عقبگرد نکردن فکر کنید.

  •  علایقتان را فراموش نکنید

شاید کاری که امروز انجام می‌دهید، همه چیزی نباشد که آرزویش را داشته‌اید؛ شاید مریضی‌ای که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، چیزی نباشد که پیش‌بینی‌اش می‌کردید و شاید اطرافیانی که درگیر سختی‌های زندگی‌شان شده‌اید، ناتوان‌تر از آن باشند که از پس برطرف کردن نگرانی‌های شما بر‌بیایند. پس در این روزهای سخت، چه چیزی می‌تواند شما را نجات دهد؟ از نظر روانشناسان، چنگ زدن به علایق شخصی، حتی اگر به بهبود مستقیم چالش‌های زندگی‌تان کمکی نکنند، می‌توانند آینده‌ای روشن‌تر را برایتان رقم بزنند. آینده‌ای که ترس، خشم یا ناامیدی، در آن جای کمتری دارد.

  •  به اعتقادات‌تان چنگ بزنید

اینکه چقدر عقاید مذهبی در وجود شما ریشه دوانده یا نه، مسئله‌ای شخصی است. ما نمی‌خواهیم در این صفحه باورهای شما را به چالش بکشیم. تنها چیزی که از شما می‌خواهیم این است که به جای رها کردن خود در بی‌باوری، در مسیر زندگی به اندیشه‌ای تکیه کنید. اندیشه‌ای که ناجی شماست، ممکن است حاصل باورهای مذهبی‌تان باشد، از باورهای اخلاقی شما ناشی شده باشد یا اینکه تحت تاثیر فلاسفه‌ای که آثارشان را خوانده‌اید، به ذهن شما وارد شده باشد.

  •  با کسی حرف بزنید

دوست صمیمی و مورد اعتمادی دارید که محرم اسرارتان است؟ همیشه درد‌دل‌هایتان را با یکی از اعضای خانواده خود در میان می‌گذارید یا اینکه هر هفته، چند صد هزار تومان هزینه می‌کنید و یکی دو ساعت، با روانشناسی که به مهارتش باور دارید، صحبت می‌کنید؟ شاید مهم‌تر از اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید، این باشد که حرف‌هایتان را در دل خود حبس نکنید. بیان احساسات خوشایند، حرف زدن از ترس‌ها، ابراز تحلیل‌هایی که در مورد رویدادهای مختلف دارید و به اشتراک گذاشتن حرف‌های دلتان با یک نفر، به آرام زندگی کردنتان کمک می‌کند و بار فشاری که ممکن است به دلایل مختلف روی دوش شما سنگینی کرده باشد را کمتر می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.