مشکل استونیایی‌ها، الهام‌بخش یک فین‌تک

0

علاوه بر لندن، این استارتاپ ۹ دفتر در سراسر دنیا دارد اعم از نیویورک، تامپا، سیدنی، سنگاپور، توکیو، بوداپست، استونی و غیره.

ترانسفر وایز(TransferWise) از تجربیات شخصی تاوت هینریکوس، اولین کارمند اسکایپ‌ و مشاور مالی کریستو کارمان الهام گرفته است. از آنجا که استونیایی‌ها بین کشور خود و انگلستان  در رفت‌و‌آمد بودند، «مشکلات انتقال وجه بین‌‌المللی» را شخصا‌ تجربه کرده بودند. تاوت می‌گوید: «هر‌بار که انتقال وجه انجام می‌دادم، ۵درصد از پول من کم می‌شد. در همان زمان کریستو کارمان در انگلستان پول دریافت می‌کرد و پول زیادی را برای انتقال وجه به استونی از دست می‌داد.»

این موضوع موجب شد آنها به فکر‌ تمهیدات خصوصی بیفتند و تاوت این وجه را مستقیم به حساب کارمان در استونی ریخت تا بتواند بدون نیاز به تبدیل پوند به یورو، پول رهن خود را بپردازد. این تمهیدات موجب شد که آنها یک استارتاپ خدماتی برای تبدیل ارز جمع‌سپاری‌شده ایجاد کنند تا از این طریق، یک راهکار ارزان‌تر به موسسات ارائه دهند.

در فوریه ۲۰۱۲، قانون مالی انگلستان فعالیت آنها را تایید کرد. در آوریل ۲۰۱۳، آنها دیگر به کاربران اجازه ندادند بیت‌کوین خریداری کنند. در سال اول، معاملات از طریق ترانسفر وایز به ۱۰ میلیون یورو رسید. در می ۲۰۱۷، این شرکت اعلام کرد که مشتریان آن با استفاده از این خدمات بیش از ۱ میلیارد پوند در ماه ارسال می‌کنند.

خدماتی که این شرکت ارائه می‌کرد به طور میانگین ۸۳درصد ارزان‌تر از ۴ بانک بزرگ انگلیسی بود. در آوریل ۲۰۱۷، این شرکت اعلام کرد که تصمیم دارد دفاتر مرکزی اروپایی خود را از لندن به کشورهای دیگر منتقل کند زیرا انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شده بود. همان ماه، این شرکت یک مرکز را در سنگاپور افتتاح کرد.

در ماه می ۲۰۱۷، ترانسفر وایز یک خدمات جدید به نام حساب بدون مرز راه‌اندازی کرد. در ابتدا این حساب برای کسب‌و‌کارها و صاحبان مشاغل آزاد بود. این حساب در انگلستان، اروپا و آمریکا در دسترس قرار گرفت.

به علاوه در ماه می ۲۰۱۷، این شرکت اعلام کرد که از آغاز سال به سود رسیده است.

ترانسفر وایز پرداخت‌ها را از طریق انتقال مستقیم پول فرستنده به گیرنده انجام نمی‌دهد بلکه آنها را به گیرنده یک انتقال معادل که در مسیر مخالف است، هدایت می‌کند. گیرنده وجه را از فرستنده‌ای که انتقال را انجام داده است، دریافت نمی‌کند بلکه وجه از فرستنده انتقال معادل به گیرنده می‌رسد.

این روند از تبدیل ارز و انتقال در بین مرزها جلوگیری می‌کند. یکی از نقاط ضعف این خدمات آن است که گیرنده هیچ اطلاعاتی درباره مقدار پولی که با ارز اصلی ارسال شده است، دریافت نمی‌کند.

در سال ۲۰۱۲، این شرکت کارمزد یک یورویی بابت خدمات خود دریافت می‌کرد که این مقدار در سال‌های بعد افزایش یافت. گاردین این استارتاپ را یکی از ۲۰ استارتاپ‌ فناوری برتر شرق لندن می‌داند. به علاوه ترانسفر وایز این سابقه را دارد که به عنوان استارتاپ هفته وایرد یو‌کی انتخاب شده است. در سال ۲۰۱۲ این استارتاپ رتبه ۱۲ را در فهرست ۱۰۰ استارتاپ برتر انگلستان کسب کرد. تک‌کرانچ نیز آن را یکی از استارتاپ‌های مهم لندن معرفی کرده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.