مایکروسافت با محصولاتش تبلیغ می‌کند

0

کمپانی مایکروسافت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان برنامه‌های کامپیوتری در سراسر جهان شناخته شده است، به‌گونه‌ای که کمتر فردی در جهان یافت می‌شود که نام این برند را نشنیده باشد. در اینجا سعی داریم به یکی از انواع استراتژی‌های بازاریابی این برند بپردازیم: بازاریابی که بیشتر بر خود محصول تمرکز دارد تا تبلیغات معمول. توجه به خواسته‌های مشتریان، ارائه منظم محصولات و سهولت استفاده از آن‌ها ازجمله استراتژی‌های مهم در بازاریابی برند مایکروسافت است که باعث جلب‌توجه مصرف‌کنندگان زیادی در سراسر جهان شده است.

مایکروسافت نامی آشنا در دنیای امروز است که تقریبا با تمام افراد جهان به نوعی در ارتباط است. انواع برنامه‌های کاربردی کامپیوتری، محصولات چندرسانه‌ای و خدمات دیجیتالی که ارائه می‌دهد در طول دهه‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در بازار مصرف جهانی داشته‌اند و مخاطبان این شرکت چندملیتی با انواع نرم‌افزارهای رایانه‌ای این کمپانی مانند ویندوز، آفیس، ایکس‌باکس و… آشنا هستند. بیل گیتس نیز به‌عنوان موسس و مدیر این شرکت نامی شناخته‌شده در جامعه جهانی امروز است. تمرکز ویژه این کمپانی بر نحوه ارائه محصولات و فراهم کردن خواسته‌های مشتریان، در کنار بالا بردن کیفیت محصولات و در عین حال مشتری‌محوری آن، ازجمله دلایل موفقیت این شرکت در فعالیت‌های بازاریابی خود است.

در اینجا به دنبال این نکته مهم هستیم که چه چیز مایکروسافت را به برندی جهانی تبدیل کرده است؟ صرفا کیفیت محصول می‌تواند موجب چنین شهرتی شود؟ یا اینکه استراتژی‌های بازاریابی این کمپانی باعث شهرت و محبوبیت بیشتر آن در سطح جهان شده است؟ نوع بازاریابی و شبکه تبلیغاتی این کمپانی برای تبدیل شدن آن به یک برند مشهور جهانی انکارناپذیر است، البته می‌توان گفت تقریبا این مسئله در مورد تمام برندهای معروف جهان صدق می‌کند، بازاریابی مناسب و سیستم‌های تبلیغاتی متفکرانه و هدفمند، به رشد و ارتقای برندهای تجاری کمک قابل‌توجهی می‌کند و مایکروسافت نیز از این قانون استثنا نیست. بنابراین در اینجا سعی داریم به چند استراتژی اساسی این کمپانی در زمینه بازاریابی بپردازیم و شیوه‌ها و راهکارهای تبلیغاتی آن را بررسی کنیم تا از این طریق نشان دهیم که برای رسیدن به یک نام تجاری معتبر، استراتژی‌ها و راهکارهای بازاریابی خاصی لازم است که در میزان موفقیت هر شرکتی دخیل هستند. البته استراتژی‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، با تبلیغات معمول یعنی آنچه در بیلبوردهای تبلیغاتی و یا رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم فرق دارد، استراتژی‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند بیشتر بر مشتریان، محصولات و کیفت آن‌ها متمرکز شده است.

 استفاده از بازاریابی شبکه‌ای

از آنجا که محصولات مایکروسافت در ادامه یکدیگر و سازگار با انواع قبلی خود تولید می‌شوند، شبکه‌های بازاریابی می‌توانند کمک موثری در معرفی این محصولات جدید داشته باشند. برنامه‌های ویندوز تقریبا بر روی تمام کامپیوترها نصب شده است و افراد مختلف می‌توانند اسناد اداری خود را در هر کامپیوتری بررسی کنند، بنابراین شبکه‌های مختلفی در اقصی‌ نقاط جهان وجود دارند که به صورتی هماهنگ محصولات مایکروسافت را بین مردم معرفی می‌کنند. هر سیستم کامپیوتری در کنار دیگر کامپیوترهایی که مجهز به برنامه‌های مایکروسافت هستند، یک شبکه بازاریابی برای این برند محسوب می‌شود که در تمام لحظات می‌تواند در کنار مردم و نیازهایشان حضور داشته باشد.

 ارائه منظم اما متنوع محصولات

یکی از راهکارهای تبلیغاتی مایکروسافت، بهبود ورژن‌های قدیمی‌تر محصولات خود است، به این معنا که هر سال نوع پیشرفته‌تری از محصول قبلی را ارائه می‌دهد و با این کار نام تجاری خود را در راس بازار مصرف حفظ می‌کند. شرکت مایکروسافت ازجمله کمپانی‌های جهانی است که تنوع زیادی در محصولات خود دارد، لوازم جانبی کامپیوتر، بازی‌های کامپیوتری، انواع سیستم‌عامل‌ها و… ازجمله محصولات این شرکت هستند، اما آنچه در روند ارائه این محصولات قابل‌توجه است، ارائه قاعده‌مند و منظم آن‌هاست که به صورت پیوسته معرفی می‌شوند و هر نوع جدید نسبت به نوع قبل‌تر خود پیشرفت‌های بیشتری دارد؛ بنابراین تنوع در ارائه محصولات و از همه مهم‌تر بهبود در محصولات قبلی ازجمله راهکارهای کاربردی شرکت مایکروسافت در زمینه بازاریابی محصولات است، به این معنا که به جای معرفی مستقیم محصولات جدید، سعی در ارائه ورژن‌های جدیدتر و بهبودیافته‌تر دارد و از این راه به صورتی غیرمستقیم همیشه در بازار حضور دارد و نام خود را برجسته می‌کند.

 بالا بردن درجه امنیت: خواسته‌ای جهانی

با نگاهی به انواع ویندوزهای ارائه‌شده توسط این کمپانی از XP تا ۸ متوجه می‌شویم که یکی از نکات اساسی که توسط تیم‌های تولیدی این برند دنبال شده، توجه به مشکلات امنیتی و سعی در بالا بردن سیستم امنیتی این محصولات است. دنیای امروز دنیای اطلاعات شخصی است و تیم‌های بازاریابی مایکروسافت نیز به‌خوبی نیاز جامعه جهانی را نسبت به محصولاتی که درجه امنیت آن‌ها بالا باشد، دریافته‌اند و بنابراین سعی در ارائه محصولاتی دارند که این نیاز جوامع را پاسخگو باشد. این استراتژی نیز ازجمله راهکارهای غیرمستقیم این کمپانی است که با نوع محصولی که ارائه می‌دهد نام خود را بین مصرف‌کنندگان برجسته می‌سازد و اعتماد آن‌ها را به خود جلب می‌کند. بنابراین اصل کیفیت محصول و تطبیق آن با نیازهای مصرف‌کننده، خود به‌تنهایی می‌تواند بهترین تبلیغ برای محصول باشد. مصرف‌کنندگان بعد از اینکه به محصولات این کمپانی اعتماد کردند، آن را به‌عنوان برندی قابل‌اعتماد می‌شناسند و به دوستان خود نیز معرفی خواهند کرد. به این ترتیب برند مایکروسافت توانسته در اذهان عمومی جایگاه خود را بیابد. 

 مشتری‌محوری

یکی از راهکارهای مهم دیگر مایکروسافت در زمینه بازاریابی، مشتری‌محور بودن آن است. ارائه خدمات متنوع به مشتریان ازجمله خدمات پس از فروش محصولات این شرکت است که به صورت آنلاین انجام می‌شود، هرکس سوالی در زمینه استفاده از محصولات این برند داشته باشد، در هر زمان و مکانی می‌تواند با متخصصان این شرکت تماس بگیرد و راهنمایی‌های لازم را از آن‌ها دریافت کند. بنابراین توجه به مصرف‌کنندگان و ارائه خدمات مناسب به آن‌ها نیز باعث ماندگاری هرچه بیشتر این برند در اذهان آن‌ها می‌شود، به طوری که در خریدهای بعدی خود حتما نام تجاری مایکروسافت توجه آن‌ها را بیش از دیگر برندها جلب خواهد کرد.

 سهولت استفاده

ازجمله نقاط قوت محصولات مایکروسافت سهولت استفاده از آن‌هاست که این نکته نیز باعث جلب بیشتر مشتریان می‌شود. درواقع همان‌گونه که گفته شد بسیاری از راهکارهای بازاریابی برند مایکروسافت، بیشتر مربوط به نوع محصولات و کیفیت آن‌هاست. ارائه محصول باکیفیت که استفاده از آن نیز برای کاربران در هر گروه سنی به‌راحتی و به سهولت انجام می‌شود، در همین راستا قرار می‌گیرد. از آنجایی که محصولات کامپیوتری مایکروسافت بیشتر جنبه کاربردی دارند، کارکرد آسان آن‌ها می‌تواند امتیازی ویژه برای آن‌ها محسوب شود که مخاطبان زیادی را گرد خود جمع می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.