فیدیبوک، اولین کتاب‌خوان الکترونیک فارسی رونمایی شد

0

مراسم مربوط به رونمایی اولین کتاب‌خوان الکترونیک فارسی، در تاریخ ۰۸/۰۲/۹۷ در محل فروشگاه شهرکتاب مرکزی، برگزار شد. مهدی فیروزان (موسس و مدیرعامل شهرکتاب)، حمید محمدی و سعید محمدی (موسس و مدیرعامل دیجی‌کالا)، مجید قاسمی (موسس و مدیرعامل فیدیبو)، منصور ضابطیان (نویسنده، روزنامه‌نگار و برنامه‌نویس) و جمعی از خبرنگاران، افراد حاضر در این جلسه بودند.

  • سه مرحله سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا روی فیدیبو

به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، سعید محمدی، بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا، علت ورود دیجی‌کالا به این حوزه را به این صورت بیان کرد: «دلیل اولیه این که چرا دیجی‌کالا وارد حوزه نشر شده است، برمی‌گردد به این موضوع که از ۱۲ سال پیش یکی از استراتژی‌های اصلی دیجی‌کالا تولید محتوای فارسی بود. وجود همین علاقه شخصی به حوزه محتوا، برای ما ورود به این حوزه را ساده‌تر و خوشایندتر کرد. از طرف دیگر نشر دیجیتال و این صنعت از حوزه‌هایی است که با یک هم‌افزایی خوب در کنار دیگر محصولات و کالاهای موجود در دیجی‌کالا معنی‌دار خواهد بود. به دلیل وجود جای خالی انواع محتواهای دیجیتالی مانند کتاب صوتی و … فکر کردیم حضور فیدیبو در دیجی‌کالا کمک کننده خواهد بود.»

محمدی در این جلسه اشاره کرد که دیجی‌کالا در سه مرحله روی فیدیبو سرمایه‌گذاری انجام داده است. حدود دو سال پیش مرحله اول وشهر_کتاب ۳۰درصد از سهام فیدیبو، مرحله دوم یک سال پیش و ۵۱ درصد از سهام و اخیرا هم مرحله سوم سرمایه‌گذاری را روی این استارتاپ انجام داده است.

  • تنها تفاوت حل نشده فیدیبوک برای کتاب‌خوان‌ها، بوی کاغذ است

مجید قاسمی، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیدیبو در ابتدای سخنانش به روند رشد این استارتاپ که در سال ۹۱ از یک اتاق در طبقه سوم شهرکتاب مرکزی شروع به کار کرده و امروز در سال ۹۷ به این مرحله رسیده است، اشاره کرد و ادامه داد: «فیدیبو یک سامانه چند پلتفرمی تولید و توزیع کتاب الکترونیک فارسی است که تا به امروز این برنامه بیش از ۲میلیون بار نصب شده است و حدود ۵۰هزار کاربر آنلاین به صورت روزانه دارد. که البته به دلیل قابلیت استفاده از فیدیبو در حالت آفلاین هم تعداد بسیار زیادی کاربر آفلاین دارد و به تعداد کاربر آنلاین باید اضافه شوند. بیش از ۵۰۰ ناشر در فیدیبو حاضر هستند و بالغ بر ۲۴هزار کتاب در فیدیبو منتشر شده است.» قاسمی در ادامه از محصولات این استارتاپ تا به امروز و کمپین‌هایی که داشتند توضیح داد و در پایان به معرفی آخرین محصول خود با نام فیدیبوک و مدل هانا-اف۱ (Hannah f1) پرداخت.

قاسمی گفت: «فیدیبوک در اصل اولین دستگاه کتاب‌خوان الکترونیکی ایرانی با پشتیبانی کامل از زبان فارسی است. این دستگاه در چین ساخته و تولید می‌شود و نرم‌افزار آن کاملا داخلی است. فن‌آوری ساخت صفحه این محصول، جوهر الکترونیکی (e-ink) است که در آن صفحه نمایش نوشته و تصاویر را ثابت نشان می‌دهد و تابش نور از صفحه نمایش نیست و به صورتی است در نور آفتاب،‌ نوشته‌ها محو یا کمر‌نگ نمی‌شوند. نسبت کنتراست آن تا حد زیادی نزدیک به کاغذهای معمولی است و حسی مشابه خواندن کتاب‌های کاغذی به کاربر می‌دهد.» به گفته بنیان‌گذار فیدیبو تنها موردی که هنوز قادر به حل آن نشده‌اند بوی کاغذ بوده است. این محصول در تمامی موارد دیگر، حسی مشابه خواندن کتاب‌های کاغذی را به کاربر می‌دهد.

قاسمی گفت: «از اهداف اصلی و تمرکز ما ورود به کشورهای عرب زبان و ترکیه است. در مورد محصولات مربوط به کشورهای عرب‌زیان، کارهای حدی‌تر و عملیاتی‌تری صورت گرفته است و تمرکز فیدیبو در سال ۹۷ همین موارد خواهد بود.»

مدیرعامل فیدیبو اعلام کرد: «این محصول از تاریخ ۸ اردیبهشت ۹۷ برای خرید آنلاین روی فروشگاه دیجی‌کالا و برای خرید آفلاین در فروشگاه‌های شهرکتاب با قیمت ۵۴۹هزار تومان موجود است و خریداران اولیه این محصول، بن صدهزارتومانی خرید از فیدیبو را به عنوان جایزه، روی محصول دریافت خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.