فودیمو، سفارش آنلاین غذا در مشهد

0

سفارش آنلاین غذا از جمله ایده‌های جذابی است که وقتی یکي دو سال گذشته برای اولین‌بار زود‌فود و پس از آن ریحون و چیلیوری کار خودشان را در این حوزه شروع کردند، به سرعت توانستند در بازار جایگاه خود را پیدا و مخاطبان زیادی را جذب کنند. حالا این داستان در شهرهای بزرگ دیگر ایران هم در حال تکرار است و استارتاپ‌های بومی در شهر‌های مختلف با همین هدف کار خود را شروع کرده‌اند. استارتاپ فودیمو به نشانی foodimo.ir  چند ماهی است که کار خود را در مشهد شروع کرده ‌و قصد دارد وارد بازار رقابت با رقیب‌های تهرانی خود بشود که چند وقتی است به مشهد هم رفته‌اند. رضا کبیری که ۳۰ سال دارد و متولد مشهد است، لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه فردوسی مشهد گرفته ‌و فوق‌لیسانس MBA از مالزی دارد. او از سال۸۳ در زمینه کارهای کامپیوتری مشغول به کار بوده است. در ابتدا در زمینه تدریس و بعد از آن درزمینه‌های مختلفی از طراحی سایت تا برنامه‌نویسی فعاليت ‌می‌کرده است. قبل از فودیمو استارتاپ محتوای خوب را راه می‌اندازد که در زمینه تولید محتوا فعال بوده و مشتریان خوبی مانند دیجی‌کالا دارد. ولی محتوای خوب روند رشد با سرعت کمی داشته و به نظر او بازار تولید محتوا برای دیگران در ایران با سرعت کمی در حال پیشرفت است. محتوای خوب را به بلوغی می‌رساند که دیگر نیازی به نظارت مستقیم او نباشد و تصمیم می‌گیرد استارتاپ دیگری را در کنار آن راه بیندازد. «‌من به دو دلیل تصمیم گرفتم که استارتاپ فودیمو را در کنار محتوای خوب راه بیندازم؛ یکی اینکه تمایل داشتم در زمینه‌ای کار کنم که بتوانم رشد تصاعدی را تجربه کنم و از طرف دیگر به زمینه غذا علاقه‌مند بودم. بر همین اساس تحقیقات بازار را در سال ۹۵ شروع کردیم، با رستوران‌های مختلف وارد مذاکره شدیم تا اینکه در تابستان ۹۶ وب‌سایت و اپلیکیشن آماده شروع کار شده بود.»

  •  شما زمانی که ‌کار را شروع کردید، ۲ رقیب تهرانی در مشهد کار خود را قبل از شما شروع کرده بودند، چه کششی در بازار می‌دیدید که تصمیم گرفتید وارد بازار سفارش آنلاین غذا در مشهد شوید؟

بله در آن زمان زودفود و چیلیوری در بازار مشهد بودند‌ و این چالش با ما همراه بود که آیا واقعا جایی در بازار وجود دارد یا نه. بر همین اساس در تحقیقاتی که در بازار انجام دادیم به یك سری ایرادات در کار رسیدیم که اگر می‌توانستیم به آنها پاسخ دهیم و برای خود مزیت ایجاد کنیم، می‌توانستیم در بازار جایگاه داشته باشیم و مشتری هم جذب کنیم. برهمین اساس استراتژی اصلی خود را در کار خلق ارزش برای مشتری قرار دادیم، زیرا متاسفانه در اکثر استارتاپ‌های پلتفرمی از جمله سفارش آنلاین غذا، نهایت خلق ارزشی که برای مشتری صورت می‌گیرد این است که کد تخفیف به او تعلق بگیرد‌ و این از نظر ما ارزش واقعی برای مشتری ایجاد نمی‌کرد و به صورت موضعی مشتری را خوشحال می‌کرد.

  •  شما چه مزیت‌هایی در کار خود نسبت به رقبا ایجاد کردید؟

از جمله مزایایی که می‌توانم به آن اشاره کنم کاهش زمان تحویل سفارش به مشتری، پیگیری سفارشات و به صورت کلی شنیدن صدای مشتری است. به عبارت بهتر، مشتری از زمانی که سفارش خود را در سیستم ثبت می‌کند، می‌تواند مرحله به مرحله روند سفارش خود را چک کند که این امکان هم در سایت و هم در اپلیکیشن قابل دسترس است. از طرف دیگر ما ‌روی طرز برخورد اپراتورها بسیار حساس هستیم و به آنها آموزش داده‌ایم تا چگونه با مشتریان برخورد کنند. علاوه بر این مزیتی که ما را از سایر رقبا متمایز می‌کند، این است که ما استارتاپ بومی هستيم و محلات مشهد را به خوبی می‌شناسیم. دو رقیب تهرانی بیشتر روی مناطق بالای شهر مشهد تمرکز کرده بودند و در سایت آنها به صورت یکسان از همه مناطق رستوران وجود نداشت. در نتیجه شناخت محلی ما از مشهد باعث شده بتوانیم در تمام مناطق رستوران داشته باشیم. همچنین ما در انتخاب رستوران‌ها سختگیر هستیم و رستوران‌هایی را انتخاب می‌کنیم که اولا به دلیوری اهمیت می‌دهند و در زمان‌های شلوغ پیک کم نمی‌آورند. دوم اينكه در آماده‌سازی سفارش سریع هستند. ثالثا غذای با‌کیفیت ارائه دهند. علاوه بر این، ما مکانیسمی را در رستوران‌ها ترتیب داده‌ایم تا روند دریافت سفارش اتوماتیک‌تر شود. به این ترتیب که هر رستوران یک پنل آنلاین دارند که به محض اینکه سفارشی ثبت می‌شود، داخل پنل آلارمی ‌به صدا درمی‌آيد و بعضی از رستوران‌ها اسپیکر در آشپزخانه قرار داده‌اند که سریعا متوجه ثبت سفارش بشوند.

  •  علی‌رغم مزایایی که ذکر کردید، ولی رقبای تهرانی شناخته‌شده هستند و می‌توانند سریع‌تر سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. چطور می‌خواهید با آنها رقابت کنید؟

ابتدا ما نیز همین برداشت را داشتیم و فکر می‌کردیم بازار اشباع‌شده است. ولی با بررسی‌هایی که انجام دادیم به آمار و ارقام جالبی دست یافتیم. اینکه بخش کوچکی از بازار مشهد توسط رقبا پوشش داده شده است و تعداد بسیار زیادی از مردم هستند که هنوز نمی‌دانند غذا را می‌شود آنلاین سفارش داد‌ و ما این بازار بکر را در مشهد پیدا کرده‌ایم. علاوه بر این، روند ورود رستوران‌ها در سیستم‌های رقبا بسیار طولانی بود و گاهی تا ۲ ماه طول می‌کشید که ما این زمان را به یک هفته کاهش دادیم.

  •  در حال حاضر به مرحله‌ای رسیدید که رستوران‌ها به سمت شما بیایند؟

بله ما تقریبا یک ماه پیش یک کمپین تبلیغاتی با تپ‌سی برگزار کردیم که باعث شد که اقبال رستوران‌ها به سمت ما بسیار افزایش پیدا کرد. تپ‌سی یک برنامه‌ای داشت به نام تپسی‌پرایز که پیش از این در تهران و اصفهان اجرا کرده بود و همکار تپ‌سی در مشهد ما بودیم. در تپسی‌پرایز صبح یک روز جمعه که از قبل اعلام می‌شود، کاربران تپ‌سی می‌توانند در اپلیکیشن مبدأ و مقصد محلی که هستند را انتخاب کنند تا تپ‌سی برایشان صبحانه رایگان بیاورد. ما همین کمپین را در مشهد اجرا کردیم و تامین پک‌های صبحانه با ما بود که از نظر برندینگ برای ما بسیار تاثیرگذار بود. در آن روز ۵۰۰۰ صبحانه تحویل داده شد.

  •  حجم بازار غذای مشهد را چقدر ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید چند‌درصد از این بازار را می‌توانید به خود اختصاص دهید؟

تعداد سفارش‌های بیرون‌بر چیزی حدود ۲۰۰ هزار غذا در روز تخمین زده شده‌ که از این تعداد در حال حاضر حدود ۳ الی ۴ درصد به صورت آنلاین است. ما قصد داریم حدود ۷۵ درصد از سفارش‌های آنلاین و حدود ۴۰درصد از کل سفارشات بیرون‌بر را به خود اختصاص دهیم.

  • چه تعداد رستوران و چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

حدود ۱۵۰ رستوران با ما کار می‌کنند. تا‌کنون نیز حدود ۸۰۰۰ کاربر از خدمات ما استفاده کرده‌اند.

  • شیوه درآمدزایی  فودیمو چگونه است؟

در شیوه درآمدزایی سعی کردیم تفاوت‌هایی را با رقبا ایجاد کنیم. رقبا اکثرا براساس دریافت کمیسیون با رستوران‌ها کار می‌کردند. ما با بررسی‌اي که انجام دادیم، متوجه شدیم اکثر رستوران‌ها با این شیوه همکاری موافق نیستند بر همین اساس ما چند مدل مختلف همکاری را با رستوران‌ها در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها دریافت کميسیون است. در حالت دوم رستوران‌ها می‌توانند اشتراک ماهانه پرداخت کنند‌ که در این حالت تعداد سفارش‌ها از قبل مشخص است که اگر از تعداد مشخص‌شده در ماه سفارش‌ها بیشتر شود ما کارمزد دریافت می‌کنیم. حالت سوم نیز تبلیغات رستوران‌ها در سایت و نمایش آنها در ابتدای لیست جست‌وجوست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.