شرکت ورایزون در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۹۵ یاهو را خریداری کرد. از سوی دیگر یاهو قبلا سایت اشتراکگذاری عکس فلیکر و پلتفرم بلاگینگ تامبلر را خریده بود. فلیکر و تامبلر هر دو، سه ویژگی مهم دارند: ۱) این دو پلتفرمهای قدیمی هستند که در یک زمان و در گذشته ماندهاند، زیرا هر دو را یاهو خریده است، ۲) هر دو پایگاه داده وسیعی دارند، ۳) هر دو فرهنگهای منحصربهفردی دارند که در مقابل فرهنگ ورایزون نامرئی است. چند سال پیش فلیکر سعی کرد مدرنیزه شود تا بتواند با اینستاگرام و سایر رقبای اجتماعمحور و جدید رقابت کند اما از زمانی که یاهو آن را خریداری کرد، به شدت ضعیف شد. این شرکت در نهایت چند اپلیکیشن تلفن همراه کاربردی را منتشر کرد و یک فضای یک ترابایتی را بهطور رایگان در اختیار کاربران قرار داد، اما دیگر دیر شده بود. یاهو سعی میکرد خود را به نسل اینستاگرام نزدیک کند و در این حین شروع به انتقال و فراری دادن کاربران اصلی سایت که بسیاری از آنها عکاسان حرفهای بودند، کرد. وارد یکی از مدیران فلیکر میگوید: «همگی بسیار امیدوار بودیم که یاهو میتواند به زندگی بازگردد، اما تغییرات بهوجودآمده موجب شد چیزهایی را که دوست داشتیم از دست بدهیم. وقتی بازخورد کار را دریافت کردیم، به نظر میرسید که هیچکس گوش نمیدهد و ما دیگر مخاطب مقصد نبودیم…» روکا از مدیران تامبلر هم اینگونه مینویسد: «از نظر من ورایزون دو گزینه برای انتخاب دارد. آنها میتوانند همه چیز را همانطور که هست رها کنند و در نتیجه تامبلر برای همیشه یک خدمات کوچک خواهد بود که شما برای منفعت یک جامعه کوچک آن را ارائه میدهید و هیچ پولی از آن عایدتان نمیشود، یا آنها ماهیت تامبلر را تغییر میدهند. صادقانه بگویم، نمیدانم آیا تامبلر پس از اعمال تغییرات برای درآمدزایی میتواند جان سالم بهدر ببرد یا خیر. این پلتفرم سالهای زیادی است که خود را حفظ کرده، چراکه سایر منافع باعث خرابی آن نشده است.»
مطلب بعدی