فرمول‌های بی‌شمار موفقیت

0

مارک قرمزیان که فرزند یک خانواده سرمایه‌گذار ایرانی – کانادایی است، امروز در فهرست کارآفرینان خلاق جهان قرار دارد. او یکی از بنیانگذاران وب‌سایت AppBoy  است که کار اصلی‌اش شناسایی نقاط ضعف اپلیکیشن‌های موبایلی و ارتقای کاربری آن‌ها است. این وب‌سایت مجموعه‌ای از خدمات بازاریابی برای سازندگان نرم‌افزارهای هوشمند عرضه کرده و راه پیشرفت آن‌ها را فراهم می‌کند. اما مارک همانند بسیاری از کارآفرینان جوان مسیر راه‌اندازی کسب‌وکاری خلاق را به سادگی نپیموده است. او که علاوه بر بنیانگذاری شرکتش، یکی از نویسندگان وب‌سایت کارآفرین است، درباره تجربه شکست در راه برند شدن می‌نویسد:

شکست واژه‌ای است که شنیدنش برای همه هولناک است و کارآفرینان و بنیانگذاران کسب‌وکار، از تصورش بیش از همه واهمه دارند. اما باید بپذیریم که ترس از شکست، مانع اتفاق افتادنش نمی‌شود و حتی بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کارآفرینان هم از مواجهه با آن مصون نیستند. شکست می‌تواند شما را تا مرز نابودی بکشاند و از سوی دیگر تا بلندترین قله‌های موفقیت بالا ببرد. همه چیز بستگی به عملکرد شما هنگام رویارویی با آن دارد. من هم به نوبه خودم ناکامی و درماندگی را تجربه کردم و از آن درس‌هایی مفید گرفته‌ام.

من در خانواده‌ای سرمایه‌گذار و کارآفرین رشد کردم. پدر و مادرم هر دو می‌توانستند نمونه‌هایی اعلایی از پیمودن مسیر موفقیت باشند، اما من راه هیچ‌کدام را در پیش نگرفتم. چراکه نگاه آن‌ها به کارآفرینی، با آنچه هدف من بود، تفاوت می‌کرد. من اولین تجربه کارآفرینی‌ام را در کنار پدرم شروع کردم و کمتر از یک‌سال در آن دوام آوردم، چراکه موفقیت نزد هرکداممان معنای متفاوتی داشت. به‌عنوان یک کارآفرین، می‌دانم که همه فعالان این عرصه می‌خواهند با یک ایده بزرگ، شگفت‌انگیز و خلاق پا به میدان بگذارند. می‌خواهند برندی بسازند که  اولین باشد و بهترین. بنابراین به محض اینکه در کار خود موفق‌ترین نباشند، ترس از شکست به سراغشان می‌آید.

زمانی که من برای اولین‌بار به تنهایی ایده راه‌اندازی وب‌سایتی برای اپلیکیشن‌های موبایلی را داشتم، تصور می‌کردم که خلاق‌ترین ایده کارآفرینی را در سر پرورانده‌ام. در حالی که در طراحی اولیه کار نقاط ضعفی وجود داشت و همین باعث شد در چند ماه اولیه کار وب‌سایت، شرکت‌های نرم‌افزاری به سراغ ما نیایند. من می‌توانستم همان روزها زانوی غم بغل بگیرم، اما با وجود ترس از شکست، سعی کردم دنبال در باز دیگری بگردم و با همکاری بیل ماگنسون توانستیم طراحی شرکت مجازی‌مان را عوض کرده و کارمان را ادامه دهیم. پس تا همه راه‌ها را امتحان نکرده‌اید، خودتان را شکست‌خورده نپندارید.

تصور کنید که بنگاه کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده‌اید، سرمایه‌گذاران روی شما حساب می‌کنند، تیم کارآفرینی‌تان بی‌نقطه ضعف به جلو می‌رود و مشتریان اولیه خود را در چنگ دارید. آیا این به معنای موفقیت شماست؟ هرگز چنین فکری نکنید. یکی از نقاط ضعف کارآفرینان، درست در مراحل پیشرفت کاری، بی‌توجهی به ظرفیت‌های مشتریان است. کسانی که به همان سرعت که شما را بزرگ کرده‌اند، قادرند شما را به زمین بزنند. مشتریان الزامی به وفاداری به تجارت شما ندارند. آن‌ها در طمع بهترین و کاربردی‌ترین محصول هستند. بسیاری از آن‌ها حتی شما را از نزدیک ندیده‌اند و تنها محصول شما برایشان ارزشمند است. بنابراین به محض آنکه رقیب حرفه‌‌‌ای‌تری سربرآورد، شما را رها می‌کنند. اگر می‌خواهید از جانب مخاطبان‌تان طرد نشوید، همواره هوایشان را داشته باشید. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.