فرصت فین‌تک را دریابیم!

0

آرامش، گمشده این روزهای ماست. استارتاپ‌های فین‌تک این روزها شبیه کسب‌وکارهای پرداخت در ۱۰، ۱۵ سال قبل هستند و همان‌طور که این کسب‌وکارها در این سال‌ها دوام آوردند، بچه‌های فین‌تک هم باید با حفظ آرامش، بدانند که قدم در چه راه بزرگی گذاشته‌اند و نگذارند عجله یا حرف‌وحدیث‌هایی با منابع نامعلوم، آن‌ها را دچار مشکل کند. هفته گذشته مشکلات پیش‌آمده برای استارتاپ‌های فین‌تک رفع شد و فعلا با دستور روزهای گذشته بانک مرکزی، سرویس‌دهی به این کسب‌وکارها انجام می‌شود. بچه‌های باهمتا در وبلاگ‌شان نوشتند «توانستیم با همکاری گروهی از فعالان حوزه فین‌تک (فناوری‌های مالی)، رسانه‌ها، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بانک مرکزی، سازمان فناوری اطلاعات، شرکت شاپرک و شرکت پرداخت الکترونیک سامان، شرایط ادامه خدمت‌رسانی را فراهم کنیم.» باهمتایی‌ها خیلی خوب گفتند که «به باور ما، رسیدن به تفاهم با نهادهای نظارتی در مدتی کمتر از یک ماه، روندی بی‌سابقه و یک همصدایی مثال‌زدنی در راستای پیشرفت به‌حساب می‌آید. ما به‌عنوان تیم «باهمتا»، از تک‌تک این بزرگواران، به‌خصوص همکاران حوزه فین تک که با وسعت نظر، عرصه رقابت را به رفاقت بدل کردند، سپاسگزاریم. امیدواریم با تدوین قوانین به‌روز و کارآمد برای کسب‌وکارهای نوین حوزه فینتک در ایران، زمینه کارآفرینی، گسترش کسب‌وکارهای نوپا و ارائه خدمات نوآورانه به ایرانیان عزیز فراهم شود. تیم «باهمتا» نیز به‌نوبه خود با کارگروهی که برای تدوین قوانین این حوزه تشکیل خواهد شد، همکاری و تعامل کامل فنی و مشورتی به عمل خواهد آورد تا مناسب‌ترین قانون برای حمایت از منافع کاربران تدوین شود.»

در روزهای آخر، مدام با بی‌حوصلگی بچه‌ها مواجه می‌شدم و از طرفی هم می‌دیدم که کسانی سعی می‌کنند آب را گل‌آلود کنند. بودند فعالان رسانه‌ای که سعی می‌کردند پیازداغ ماجرا را زیاد کنند یا کسانی که دوست داشتند در صف بچه‌های فین‌تکی قرار بگیرند تا شاید از این طریق بتوانند به دفتر مدیران ارشد راه پیدا کنند. نامه‌هایی زده شد که ارتباطی بین فرستنده نامه و موضوع آن وجود نداشت. این روزها هم مهم‌تر از تشکیل انجمن و فوروم و کنسرسیوم و هر نوع گعده دیگر، مهم این است که شفاف‌سازی شود و درباره این موضوع هر فرد از هرجایی که هست اطلاع‌رسانی کند. دقت داشته باشید که وقتی درباره فین‌تک صحبت می‌کنیم، لزوما درباره یک مفهوم واحد و مشترک صحبت نمی‌کنیم و همان‌گونه که در هر صنفی ممکن است موارد خلاف قاعده وجود داشته باشد، در این صنف هم ممکن است این موارد وجود داشته باشد. مهم‌ترین مسئله حفظ آرامش و دوری از هر فعالیت هیجانی است. جامعه به‌اندازه کافی مشکلات دارد و قرار نیست به مشکلات اضافه کنیم.

الان مهم‌ترین اولویت کسب‌وکارهای فین‌تک این است که از فرصتی که دارند استفاده کنند و دانش، توانایی، مهارت و شایستگی‌های فردی و سازمانی‌شان را افزایش دهند. فعلا حس خوبی نسبت به این فضای جدید وجود دارد و تمرکز نه بر کارهای هیجانی بلکه باید بر انجام فعالیت‌های کسب‌وکاری باشد و بدانیم که در نبود قوانین مشکلات کم نیست؛ بنابراین نمی‌توان کارهای بزرگ و ناگهانی انجام داد. بانک‌ها مهم‌ترین رقبای استارتاپ‌های فین‌تک هستند و آن‌ها نباید امیدوار باشند که بانک‌ها چراغ سبز به آن‌ها نشان دهند. فین‌تکی‌ها باید بدانند راهی که در پیش‌گرفته‌اند، راه پرخطری است و برای موفقیت باید توان تاب‌آوری داشته باشند. تاب‌آوری این روزها یکی از مفاهیمی است که در ادبیات مدیریت موردتوجه قرارگرفته و خصوصا در ایران بسیار برای خیلی‌ها جالب‌توجه بوده است. در آینده نزدیک کسانی از رقابت موفق بیرون خواهند آمد که در این فضا تاب آورده باشند و تاب‌آوری هم آسان نیست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.