عصبانی هستم، اما کنترلش خواهم کرد!

0
  •  قبل از ادامه مشاجره، کمی صبر کنید

قبل از اینکه فردی خون شما را به جوش بیاورد، باید عقبگرد کنید و خودتان را به نقطه‌ای برسانید که بتوانید گفت‌وگوی موثر داشته باشید. 

کمک بگیرید: از کسی که به او اعتماد دارید، بخواهید در فرایندی که در آن قرار دارید، همراهی‌تان کند. دقت کنید فرد موردنظر نگاه قضاوتگر نداشته باشد. داستانتان را برایش تعریف کنید. حتی شاید بهتر باشد با فردی خارج از واحدتان صحبت کنید. 

تکان بخورید: می‌خواهید از شدت عصبانیت هرچه روی میزتان است را از پنجره به بیرون پرتاب کنید؟ اینجا آدرنالین مقصر است. می‌توانید با چند نفس عمیق، اکسیژن بیشتری به بدنتان وارد کنید و سطح آن را کاهش دهید. بهتر است کمی پیاده‌روی کنید یا هر کاری که ضربان قلبتان را پایین می‌آورد و ذهنتان را روشن می‌کند، انجام دهید. 

بنویسید: تمام جزئیات مربوط به خودتان، نقطه‌نظر طرف مقابل و هرگونه سوءتفاهمی را که فکر می‌کنید اتفاق افتاده، بنویسید و بعد آن را با صدای بلند بخوانید و در نقش فاعل، به وضعیت نگاه کنید. به این ترتیب ممکن است دیگر چیزها آنطور که به نظر می‌رسند، نباشند. 

  •  حین مشاجره به این نکات دقت کنید

برای سخت‌ترین بخش آماده باشید: خودتان را کنترل کنید و روی هدف تمرکز کنید؛ هرچند که شما ربات نیستید و بنابراین ممکن است همه‌چیز کمی پیچیده شود، اما باید آرامش خودتان را حفظ کرده و با احترام صحبت کنید. اگر خودتان را حق‌به‌جانب می‌بینید، یعنی حس می‌کنید فقط از دیدگاه خودتان به موضوع نگاه می‌کنید، لازم است که زاویه دیدتان را عوض کنید. 

بگویید ناراحتید: وقتی ابراز ناراحتی می‌کنید، یعنی شما دارید مکالمه را جلو می‌برید. برای مثال بگویید «‌زمانی که صدایتان را بالا بردید، آزرده شدم» اما نگویید «‌بار آخری باشد که صدایتان را برای من بالا می‌برید.» بر احساسات خودتان تمرکز کنید نه احساسات آنها. باید حواستان باشد که در این مرحله خشمتان بیشتر نشود.

به طور فعال گوش کنید: هنگام صحبت‌کردن قطعا نمی‌توانید بشنوید و بنابراین ممکن است بخش مهمی از مکالمه را از دست بدهید. کمی تغییر در نحوه مکالمه به بهبود مکالمه شما کمک خواهد کرد. به همین دلیل  تماس چشمی، قطع‌نکردن حرف دیگری و اجتناب از تمام‌کردن جمله و پرسیدن سوالاتی که ابهام را برطرف می‌کند، می‌تواند شما را به یک شنونده فعال تبدیل کند.

  •  برای دفعات بعد دنبال راه‌حل باشید

چه راه‌حل، لحظه‌ای باشد و چه طولانی‌مدت، می‌تواند شما را به اهدافتان برساند و مکالمه را از تنش خارج کند. بر مکالمه حاوی راه‌حل تمرکز کنید نه اینکه بخواهید مقصر را پیدا کنید. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.