شعار کدز: هر روز، شنبه است

0

یک قرن از تولید کفش‌های برند کدز (KEDS) می‌گذرد؛ کفش‌هایی با کفه لاستیکی که راه رفتن آرام و با صدای کم، به عنوان شاخصه اصلی آنها شناخته می‌شود. تمرکز بر گروه خاصی از مخاطبان، یعنی زنان و دختران جوان، باعث شده ‌که این برند در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در حیطه علایق و نیازهای این گروه از خود نشان دهد؛ البته این امر بدان معنا نیست که محصولات برند کدز تنها برای مخاطبان زن تولید می‌شوند، بلکه کفش‌های ورزشی این برند در بین مخاطبان مرد بزرگسال نیز طرفداران زیادی دارد. شایان ذکر است که این برند آمریکایی کماکان در ردیف کفش‌های پرطرفدار و شناخته‌شده جهان قرار داشته و بیشتر با نام تجاری sneakers در بین مردم شناخته می‌شود، به همین منظور در ادامه به برخی از مهم‌ترین فرآیندهای بازاریابی آن اشاره خواهد شد.

  •  اولین شعار کدز: هر روز، شنبه است

از آنجایی که کفش‌های برند کدز در درجه اول به راحتی و سبکی اهمیت می‌دادند و کف لاستیکی آنها نیز راه رفتن آرام و راحتی را امکان‌پذیر می‌کرد، آگهی‌های اولیه این برند نیز بر اساس همین مفاهیم شکل می‌گرفتند. جالب است بدانید که اولین شعاری که این برند برای معرفی خود انتخاب کرده بود، جمله «هر روز را مانند شنبه احساس کنید» است. این شعار که عمدتا با توجه به نوع کارکرد و راحتی این کفش‌ها انتخاب شده بود، بیشتر بر احساس راحتی که راه رفتن با آنها ایجاد می‌کرد، تأکید داشت، به این معنا که همانطور که در آخر هفته احساس خوبی دارید و از تعطیلات لذت می‌برید، راه رفتن با کفش‌های کدز نیز همین حس را در شما ایجاد می‌کند؛ احساس خستگی نخواهید داشت و از روز خود لذت خواهید برد.

  •  اضافه‌کردن محصولات برای زنان

اگرچه برند کدز بیشتر تولید‌کننده کفش‌های ورزشی مردانه بود، اما در ادامه روند رشد خود، دایره مخاطبان خود را گسترده‌تر کرد. از آنجایی که محدودیت در گروه مصرف‌کنندگان باعث محدود‌شدن یک برند در طول زمان خواهد شد، نام تجاری کدز نیز گروه مصرف‌کننده زنان را ‌به دایره مخاطبان خود اضافه کرد. تولید کفش‌های کتانی و ورزشی برای زنان در راستای تولیدات اصلی خود شرکت بود، اما خلاقیتی که در این زمینه ایجاد شد، توجه به رنگ، جنس و حتی کاربرد کفش‌ها بود، ‌طوری که برند کدز برای مصرف‌کنندگان زن خود، صندل نیز تولید کرد. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین نکات در فرآیند بازاریابی توجه به نوع مخاطبان و علایق آنهاست، شاید برند کدز در تولید کفش‌های ورزشی برای مردان موفق بود، اما هنگامی که گروه جدیدی از مخاطبان را در نظر گرفت، باید به سلیقه و نیازهای آنها نیز توجه نشان می‌داد که در این زمینه، تولید صندل‌های زنانه نشان‌دهنده این امر است.

  •  هدف عمده: توانمند‌سازی زنان

از جمله زمینه‌هایی که برند کدز در راستای استراتژی‌های بازاریابی خود در آنها فعالیت دارد، توجه به زنان و توانمند‌سازی آنهاست که طی چند دهه اخیر با کمپین‌های مختلف به ترویج آن پرداخته است. این فرایند که در ادامه تولید کفش‌های زنانه ایجاد شده است، بخش اعظمی از مخاطبان و مصرف‌کنندگان این برند را که زنان هستند، درگیر خود کرده و از طریق ارائه نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف دیجیتال، کمپین‌های متنوعی را راه‌اندازی کرده است. به عنوان مثال، نام یکی از کمپین‌هایی که اخیرا در همین راستا راه‌اندازی شده، پروژه زندگی شاد است که زنان و دختران از راهکارهایی که به اعتماد به نفس آنها کمک می‌کند، سخن می‌گویند. مدیران این کمپین که با هدف توانمند‌سازی زنان ایجاد شده است، معتقدند که امروز‌ بسیاری از زنان با گوشی‌های همراه خود مشغول هستند و بنابراین ارائه سیستم‌عامل‌هایی از این دست، می‌تواند به فرآیند نزدیک‌شدن برند و مشتریان کمک کند؛ چراکه در این کمپین از مخاطبان خواسته می‌شود که محتوای مورد نظر خود را در مورد زنان به اشتراک بگذارند که این امر یک گام به سوی نزدیک‌تر‌شدن نام تجاری با گروه زیادی از مخاطبان آن است.

  •  سیستم‌عامل‌های دخترانه

شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی در خدمت برند کدز قرار گرفتند، این برند در سال‌های اخیر با توجه به اهمیتی که به مخاطبان دختر خود داده است، پلتفرم‌هایی را طراحی کرده ‌‌که در آن مخاطبان دختر به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های مصرف‌کننده این برند، فعالیت زیادی در آنها دارند. فیس‌بوک در ابتدا و در ادامه اینستاگرام به عنوان دو شبکه مهم، اهداف این برند را در قبال مخاطبان دختر پی گرفتند. این فرآیند که با شرکت‌دادن دختران جوان شکل گرفته است، بخش تولید محتوای خود را از طریق دخترانی که نظرات، عکس‌ها و ویدئوهای خود و دوستانشان را در رابطه با محصولات کدز به اشتراک می‌گذارند، رشد قابل توجهی یافته است. پلتفرم Keds’s Tumblr نیز در همین راستا در صفحات اجتماعی ارائه شد که مخاطبان دختر این برند می‌توانستند از طریق آن، محتوای مورد نظر خود را به اشتراک بگذارند. همچنین حضور یکی از خوانندگان محبوب جوانان که در اجراهای خود محصولات کدز را تبلیغ می‌کرد نیز به جذب دختران زیادی در صفحات اجتماعی این برند منجر شد. در واقع می‌توان گفت این نام تجاری با پررنگ‌کردن یک گروه خاص از مخاطبان خود و ترویج برنامه‌های بازاریابی خود بر اساس علایق و نیازهای آنها، بخش اعظمی از فرایند بازاریابی خود را شکل داده و با توجه به بازخوردی که از حضور این گروه از مخاطبان دریافت کرده، در این فرایند تا حد زیادی موفق بوده است.

  •  طراحی و سفارش محصول در وب‌سایت کدز

فضای دیجیتال فرصت‌های چشمگیری را در اختیار برندها قرار می‌دهد، در صورت داشتن خلاقیت و ارائه راهکارهای منحصر‌به‌فرد، می‌توان استفاده‌های بهینه‌تری را از فضای مجازی داشت. در همین راستا باید گفت یکی از اقدامات جالب توجه و خلاقانه‌ای که برند کدز ارائه داده است، در نظر گرفتن یک بخش آنلاین اشتراکی در صفحه وب‌سایت خود است. این بخش خدمات جالبی را به طراحان، هنرمندان و مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد، به این صورت که طراحان و هنرمندان می‌توانند طرح‌های مورد نظر خود را در این سایت برای فروش به اشتراک بگذارند که چنین امکانی باعث می‌شود طراحان زیادی از سراسر جهان با این برند همکاری داشته و تبلیغات گسترده‌تری برای آن ایجاد شود؛ ضمن اینکه ممکن است نسخه‌های خلاقانه و جدیدی نیز وارد چرخه محصولات این شرکت شوند که تا‌کنون حضور نداشتند. همچنین از جمله خدمات آنلاین دیگری که به مشتریان این برند عرضه می‌شود، این است که کاربران می‌توانند کفش‌های ورزشی موردنظر خود را سفارش دهند و با توجه به سلیقه خود کفش مناسبی را که مد نظر دارند، از شرکت درخواست کنند؛ این امر به نوعی سفارش ساختن یک محصول است و مطمئنا ارائه چنین فرصتی، کاربران زیادی را روانه وب‌سایت این شرکت خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.