شریک مامان، کارآفرینی در خانه

0

پنجره دفتر کارش رو به دادگاه خانواده باز می‌شود؛ پنجره‌ای که سرآغاز داستان شکل‌گیری استارتاپی است که علیرضا احدی ۴۱ساله آن را راه‌اندازی کرده است. او ۱۲ سال است که کارمند شهرداری است ولی همیشه از محیط خشک و انعطاف‌ناپذیر کارمندی بیزار بوده ‌و دوست داشته کاری انجام دهد که بتواند در آن خلاقیت خود را شکوفا کند. داستان شکل‌گیری استارتاپ از همین جا آغاز می‌شود که موضوع زنان و اشتغال آنان بعد از اینکه زندگی‌شان از هم می‌پاشد، برای علیرضا دغدغه بوده است و دوست داشته کاری در این حوزه انجام دهد که در سال ۹۴ به صورت اتفاقی با حوزه استارتاپ آشنا می‌شود و در اکثر رویداد‌های استارتاپی شرکت می‌کند، به طوری که تمام اعضای تیم فعلی که در شریک مامان با هم همکاری می‌کنند، در همایش‌های استارتاپی با هم آشنا شده‌اند. علیرضا در حال حاضر در رشته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی در دانشگاه آزاد تهران مرکز تحصیل می‌کند و کارشناسی آی‌تی از دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری دارد.

  •   حوزه مربوط به زنان، حوزه گسترده‌ای است. چرا ایده «شریک مامان» را انتخاب کردید؟

به نظرم «شریک مامان» حوزه گسترده‌ای از بانوان را پوشش می‌دهد. من چون خودم بچه جنوب تهران هستم، می‌دانستم که وضعیت زندگی الان به‌گونه‌ای است که کار‌کردن و درآمد مرد خانواده به‌تنهایی برای اداره زندگی کافی نیست و دوست داشتم کاری کنم که بانوانی که در خانه هستند و کارهای هنری بلدند، بتوانند به در‌آمد خانواده خود کمک کنند. به همین دلیل‌ روی ایده شریک مامان متمرکز شدم تا هر خانمی بتواند از آنچه بلد است، در منزل کسب در‌آمد کند.

  •   در شریک مامان دقیقا چه کار می‌کنید؟

ما در شریک مامان به عنوان یک بازارساز عمل می‌کنیم و محصولات تولید‌کنندگان خانگی اعم از خوراکی و غیر‌خوراکی را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانیم. در حال حاضر ‌روی فروش محصولاتمان به خریداران عمده مانند اداره‌ها، سازمان‌ها، سمینارها، همایش‌ها و غیره تمرکز کرده‌ایم تا محصولات غیر‌خوراکی ما را برای هدیه یا جایزه خریداری کنند. به طور کلی دو نوع محصول خوراکی و غیر‌خوراکی در شریک مامان به فروش می‌رسد؛ محصولات غیر‌خوراکی تنوع بیشتری دارند اعم از قلاب‌بافی و بافتنی تا دستبندهای چرمی و هر چیزی که بانوان بتوانند در خانه تولید کنند، در دسته‌بندی ما وجود دارد. محصولات خوراکی نیز در حال حاضر شامل ترشی و مربا می‌شود. البته شب عید شیرینی خانگی نیز داشتیم ولی چون شیرینی مناسبتی و فصلی است، روی آن تمرکز نکردیم.

  •   در حال حاضر با چند تامین‌کننده همکاری می‌کنید؟

با ۳ مرکز کارآفرینی بانوان همکاری می‌کنیم و ۸ نفر تامین‌کننده فعال مستقل داریم البته تعداد تامین‌کنندگانی که ثبت‌نام کرده‌اند، زیادند ولی حدود ۸ تامین‌کننده آزاد هستند که در حال حاضر محصول آماده دارند.

  •   فرآیند کار در شریک مامان تا زمانی که محصول به دست مشتری برسد، چگونه است؟

اگر محصولات در دسته غیر‌خوراکی‌ها باشد، از تامین‌کننده می‌خواهیم که محصولات را به دفتر ما بیاورد تا بتوانیم به قیمت قابل توافق برسیم و یک قرارداد حقوقی امضا می‌کنیم. بعد از آن تامین‌کننده می‌تواند محصولات را در سایت بارگزاری کند. اگر خودشان توانایی عکاسی نداشته باشند، ما خودمان برایشان عکاسی می‌کنیم و در سایت قرار می‌دهیم. سپس یک اپلیکیشن برای اطلاع‌رسانی از اینکه سفارشی در سایت ثبت شده نیز در اختیار تامین‌کننده قرار می‌دهیم. البته این یک اپلیکیشن موقتی است تا زمانی که اپلیکیشن اصلی شریک مامان آماده شود. برای محصولات خوراکی فرآیند کمی پیچیده‌تر است چون تامین‌کننده باید حتما کارت بهداشت بگیرد و زمانی هم که سفارشی ثبت می‌شود، پیک ما محصول را تحویل می‌گیرد و ما در دفتر بسته‌بندی می‌کنیم و بعد برای مشتری ارسال می‌کنیم. در مراکز کارآفرینی نیز انواع محصولات غیر‌خوراکی تولید می‌شوند، ما محصولات را در تعداد بالا تحویل می‌گیریم و اگر محصولات قابلیت بسته‌بندی داشته باشند، بسته‌بندی می‌کنیم و پس از آن ارسال صورت می‌گیرد. سپس به صورت تلفنی استعلام رضایت را از مشتری می‌گیریم و بعد از کسر کارمزد، پول را به حساب تامین‌کننده واریز می‌کنیم. بسته به قیمت محصول ما هزینه پیک را یا خودمان می‌دهیم یا مشتری. اگر قیمت محصول پایین باشد ما هزینه پیک را بر عهده مشتری می‌گذاریم.

  •   از وقتی سفارشی در سایت ثبت می‌شود تا زمانی که سفارش به دست مشتری برسد، چقدر طول می‌کشد؟ 

 وقتی سفارشی ثبت می‌شود، ما با مشتری تماس می‌گیریم و زمان‌بندی تحویل محصول را به مشتری توضیح می‌دهیم. معمولا محصولات در مراکز کارآفرینی آماده وجود دارد ولی برای محصولاتی مانند شیرینی ۵ تا ۶ روز زمان لازم است تا محصول به دست مشتری برسد. به طور کلی حد‌اکثر تا ۱۲ روز ما محصول را به دست مشتری می‌رسانیم.

  •   شیوه درآمدزایی شریک مامان چگونه است؟

 ما کارمزدی از تامین‌کنندگان می‌گیریم که براساس هر محصول میزان کارمزد متفاوت است.

  •   برای اینکه شریک مامان را معرفی کنید، از چه شیوه‌هایی می‌خواهید استفاده کنید؟

الان به دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم تبلیغات محیطی داشته باشیم. تا‌کنون اکثر تبلیغات ما در فضای اینترنت و از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا به صورت جلسات حضوری و معرفی بوده است.

  •   با توجه به اینکه در حال حاضر کارمند شهرداری هستید، کار کارمندی تداخلی برای پیش‌بردن شریک مامان برای شما ایجاد نکرده است؟

 نه، من ساعت کاری مشخصی دارم و بعد از آن به دفتر می‌روم و کارهای شریک مامان را دنبال می‌کنم. هم‌تیمی‌های من وقتشان از من آزادتر است و در زمان‌هایی که من نیستم، کار را پیش می‌برند ولی سعی می‌کنیم همیشه تعادل را در کارها رعایت کنیم. البته چون کارمند هستم، انرژی‌ام کم می‌شود ولی در هر صورت کار را پیش می‌برم.

  •   مهم‌ترین مشکلی که تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده‌اید، چه بوده است‌؟ 

عدم استقبال سازمان‌های دولتی از کار ما مهم‌ترین مشکل بوده است. ما با اداره کل بانوان شهرداری ارتباط گرفتیم و کار را به آنها معرفی کردیم ولی هیچ استقبالی نکردند، در صورتی که آنها می‌توانستند زنان سرپرست خانوار را به سمت ما هدایت کنند و ما هیچ هزینه‌ای بر دوش شهرداری نمی‌گذاشتیم. چون ما واقعا نمی‌توانیم محله به محله بگردیم و این افراد را پیدا کنیم. ضمن اینکه جلوگیری‌های سازمانی وجود دارد و زنان سرپرست خانوار در جامعه ما به نوعی خط قرمز هستند و به خصوص اینکه یک تیم شخصی و به صورت فردی بخواهیم دنبال این افراد بگردیم، از کار ما جلوگیری می‌شود و باید از طریق سازمان‌های ذیربط باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.