شرینو؛ شبکه اجتماعی فروشگا‌ه‌های اینترنتی

0

در سال‌های اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران باب شده ‌و همین امر منجر شده که استارتاپ‌های مختلفی با ترکیب شبکه‌های اجتماعی با فضای بیزینس کار خود را شروع کنند. در این بین روح‌الله پرنیان‌مهر به همراه همسرش لاله آیروش یک استارتاپ مبتنی بر شبکه اجتماعی خرید به نشانی shareino.ir‌  راه انداخته است که به نظر می‌رسد نسبت به نمونه‌های مشابه خود عملکرد بهتری دارد و توانسته‌به مرحله درآمدزایی برسد. روح‌الله و لاله هر دو ۳۴ ساله و اهل شیراز هستند، روح‌الله در رشته نرم‌افزار تحصیل کرده ‌و لاله لیسانس فیزیک دارد. این دو برای اینکه استارتاپ خود را راه بیندازند، به همراه یکی از دوستانشان سعید درویش که هم‌بنیانگذارشان است، خانه و زندگی خود را در شیراز رها کرده‌اند و راهی تهران شده‌اند. روح‌الله می‌گوید «‌من از بعد از دانشگاه، حدود ۱۰ سال در تولید نرم‌افزار فعالیت می‌کردم. در ابتدا در قالب یک تیم پروژه‌های نرم‌افزاری انجام می‌دادیم و بعد از مدتی به یک شرکت تبدیل شدیم. بیشتر پروژه‌های نرم‌افزاری تحت وب انجام می‌دادیم. پروژه‌ای داشتیم که در آن به دنبال راهی می‌گشتیم که مشکلاتی را که فروشگاه‌های اینترنتی در فروش خود دارند، حل کنیم. برخی ‌مشتری‌های ما در شرکت فروشگاه اینترنتی داشتند و رقابت در فضای وب با فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی برایشان سخت بود. از طرفی بسیاری از افراد فروشگاه اینترنتی ایجاد می‌کردند ولی به دلیل هزینه‌های بالای تبلیغاتی بعد از مدتی به نتیجه نمی‌رسیدند و آن را کنار می‌گذاشتند. ما به دنبال راهی بودیم که بتوانیم به فروشگاه‌های اینترنتی کمک کنیم که بهتر دیده شوند. راهی که به ذهنمان رسید این بود که شبکه اجتماعی را با فروشگاه ترکیب کنیم. ایده اصلی شکل‌گیری شرینو از همین جا بود. بر همین اساس برای اینکه بتوانم ایده را اجرایی کنم، مدیریت شرکت شیراز را به اعضای تیم سپردم و به همراه همسرم و یکی از اعضای تیم که در حال حاضر هم‌بنیانگذار شرینو هست، به تهران آمدیم.» روح‌الله پرنیان‌مهر معتقد است یکی از دلایل اصلی که باعث شده ‌‌کار و زندگی خود را در شیراز رها کند و برای راه‌اندازی ایده جدیدی که در سر داشته راهی تهران شود، این بوده ‌که شبکه ارتباطی مناسبی در شیراز وجود نداشته است، زیرا استارتاپ شرینو برای کار خود به شبکه بانکی وابستگی داشته و از آنجایی که تمرکز سیستم بانکی در تهران است، عملا راه‌اندازی این استارتاپ در شیراز بسیار مشکل بوده است.

 شرینو چیست

آنها تقریبا ۲ سال است که از شیراز به تهران آمده‌اند. روح‌الله می‌گوید در ۹ ماه اول برای اینکه شرایط کار در تهران را بسنجد پروژه مشابهی را در یک شتاب‌دهنده راه‌انداخته تا قابلیت اجرایی کار را ارزیابی کند. پس از آن از شتاب‌دهنده جدا می‌شود و شرینو را به طور مستقل راه‌اندازی می‌کند. «‌شرینو یک پلتفرم تجارت اجتماعی است که از بستر شبکه اجتماعی استفاده می‌کند. به عبارت بهتر، شرینو یک شبکه اجتماعی است که محتوایی که در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، کالاها و خدمات فروشگاه‌های اینترنتی است. تفاوت اصلی شرینو با سایر شبکه‌های اجتماعی اینچنینی این است که شرینو شبکه‌ای از فروشگاه‌های اینترنتی است؛ یعنی فروشگاه‌های اینترنتی به وسیله پلاگین‌ها و ماژول‌هایی که از ما دریافت می‌کنند، می‌توانند اطلاعات سایت خود را در شرینو منتشر کنند و نیازی نیست که اطلاعات یک به یک در شرینو بارگذاری شود. از طرف دیگر فقط فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند در شرینو کالاهای خود را برای فروش منتشر کنند و این امکان برای افراد عادی وجود ندارد. مزیتی که این کار ایجاد می‌کند این است که این اطمینان حاصل می‌شود که کالاهایی که در شرینو فروش می‌رود، معتبر هستند و همچنین کاربران می‌توانند از طریق یک سبد خرید به طور همزمان از چند فروشگاه اینترنتی خرید کنند و پول را یک جا و از طریق درگاه شرینو پرداخت کنند و کالاها را یک جا درب منزل دریافت کنند. علاوه بر این ترکیب شبکه اجتماعی و فروشگاه اینترنتی قدرت ایجاد کارهای جذابی را به وجود می‌آورد که در یک شبکه اجتماعی به‌تنهایی قابل اجرا نیست. به عنوان مثال، ما یک سری گیمیفیکیشن ایجاد کرده‌ایم که در آن کاربر زمانی که کالایی را خریداری می‌کند، می‌تواند آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد و دوستان کاربر می‌توانند نسبت به این خرید آگاه شوند و در صورت تمایل همان کالا یا مشابه آن ‌را خریداری کنند. پروژه بزرگ است و تعداد گیمیفیکیشن‌هایی که می‌خواهیم ایجاد کنیم، زیاد است و در حال حاضر درگیر کارهای فنی هستیم.» فروشگاه‌های اینترنتی برای اینکه در شرینو حضور پیدا کنند، می‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند. بعد از بررسی فروشگاه توسط تیم فنی، پلاگین‌ها در اختیار فروشگاه قرار می‌گیرد و فروشگاه‌ها‌ می‌توانند حدود ۱۰ دقیقه بعد از نصب پلاگین‌ها کالاهای خود را در شرینو برای فروش منتشر کنند. تمام کالاها در صفحه اصلی شرینو به نمایش گذاشته می‌شوند و به صورت دسته‌بندی‌شده نیز برای کاربران قابل دسترسی هستند. به علاوه کاربران می‌توانند براساس علاقه خود فروشگاه‌های مورد علاقه یا دسته‌بندی‌های مورد نظر خود را فالو کنند. 

 درآمدزایی شرینو

شرینو از جمله استارتاپ‌های خوش‌شانسی بوده که در زمانی که ایده در حد پاورپوینت بوده، موفق شده است در یک ایونت استارتاپی یک سرمایه‌گذار شخصی را متقاعد کند که در کار سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده ‌ولی برای شروع کار، کمک‌کننده بوده است. شرینو در اسفند ۹۵ لانچ شده است. شیوه درآمدزایی آن براساس پورسانتی است که به ازای هر خرید دریافت می‌شود. «‌به طور متوسط این کارمزد بین ۳ تا ۱۰درصد است و ما بعد از هر خرید با فروشگاه‌ها تسویه می‌کنیم. از وقتی که کار را شروع کرده‌ایم تا‌کنون نتوانسته‌ایم به مرحله‌ای برسیم که درآمدها، هزینه‌ها را پوشش دهد. ما بعد از مرحله اول سرمایه‌گذاری، دو مرحله دیگر نیز جذب سرمایه داشتیم که آخرین سرمایه‌گذاری از طریق شرکت خدمات انفورماتیک، زیر‌مجموعه بانک مرکزی صورت گرفته است. نکته‌ای که وجود دارد این است که به دلیل پیچیدگی کار و اینکه ترکیب شبکه اجتماعی با فروشگاه برای کاربران نا‌آشناست، ما اگرچه تعداد کاربران خوبی داشتیم ولی میزان خریدها پایین بوده است‌ و این کار نیاز به فرهنگ‌سازی داشت و در ابتدا به دلیل اشتباهاتی که داشتیم کاربران کمی گیج می‌شدند. از آن پس تصمیم گرفتیم ‌روی یو‌ای و یوایکس بیشتر کار کنیم تا اینکه کاربران راحت‌تر بتوانند فرآیند خرید را طی کنند.» حالا در شرینو حدود ۱۰ الی ۱۲ فروش در روز صورت می‌گیرد‌ و حدود ۸۰ فروشگاه اینترنتی هم در حال فعالیت هستند و تعداد کالاهایی که در حال حاضر در شرینو قرار داده شده، ۸۰ هزار مورد است. روح‌الله می‌گوید آنها امیدوار هستند تا اواسط سال آینده به سوددهی برسند. آنها در مسیر راه‌اندازی این استارتاپ با مشکلات زیادی هم مواجه بوده‌اند. «‌مهم‌ترین مشکلی که داشتیم این بود که نمی‌توانستیم این کار را در شهر خودمان انجام دهیم و مجبور شدیم که زندگی خود را به تهران منتقل کنیم که این کار، هزینه‌ زیادی برای من داشت. بسیاری از پیش‌بینی‌هایی که داشتم، در مورد هزینه‌ها اشتباه از آب درآمد و این منجر به کندی روندکارها شد. علاوه بر این، با توجه به اینکه در تهران ارتباطاتی نداشتم، مشکلاتی در پیدا‌کردن نیروی انسانی داشتم. البته به طور کلی پیدا‌کردن و حفظ نیروی انسانی کار سختی است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.