سلگرام ؛فروشگاه‌سازی برای فروشنده‌های اینستاگرام

0

در دنیای آنلاین کسب‌وکار، شبکه‌های اجتماعی به نوعی نقش بازوی محرک را در کار بازی می‌کنند‌ و هر کدام از استارتاپ‌ها برای رونق کسب‌وکار خود توجه ویژه‌ای به شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام دارند. در این میان سجاد اردکانی ۲۵ ساله که اهل کازرون است، دست به ابتکار عمل زده ‌‌و استارتاپی را به نشانی sellgram.ir  ‌راه‌انداخته است که فروشندگانی که در فضای آنلاین کار می‌کنند، بتوانند از یک پنل مدیریت هم سایت خود را مدیریت کنند و هم کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام خود را. سجاد در حال حاضر دانشجوی ارشد نرم‌افزار کامپیوتر دانشگاه آزاد مرودشت است و از ترم آخر دانشجویی وارد حوزه برنامه‌نویسی تحت وب و طراحی وب‌سایت شده است. «‌در ترم آخر دوران کاردانی پروژه‌ای باید انتخاب می‌کردیم که یکی از پروژه‌ها طراحی وب‌سایت و برنامه‌نویسی تحت‌وب بود که من این پروژه را انتخاب کردم و با راهنمایی‌های استادم توانستم اولین وب‌سایتی را که طراحی کرده بودم، به عنوان پروژه دانشجویی تحویل بدهم‌ و از همان سال ۹۱ زمینه‌سازی شد که در این حوزه فعالیت کنم.

بعد از پروژه دانشجویی استادم وب‌سایت‌های مختلفی را برای طراحی به من واگذار می‌کرد. تا اینکه تصمیم گرفتم خودم ‌روی یک ایده کار کنم و از آن طریق درآمدزایی داشته باشم. در آن زمان با واژه استارتاپ آشنایی نداشتم. ‌روی ایده شبکه اجتماعی خرید و فروش پوشاک کار ‌کردم که در واقع سلگرام توسعه‌یافته همان ایده است. در آن زمان هیچ تجربه کاری نداشتم نه در زمینه برنامه‌نویسی و نه در زمینه مدیریت یک کسب‌وکار.  به جست‌وجو در مورد نمونه‌های مشابه خارجی پرداختم تا بتوانم از آنها الگوبرداری کنم ولی چون تجربه در برنامه‌نویسی نداشتم، در نهایت مجبور شدم شبیه‌سازی‌شده یکی از این وب‌سایت‌ها را از یک شرکت هندی خریداری کنم. ضعف در برنامه‌نویسی از یک طرف و عدم آشنایی من با کار تیمی از طرف دیگر باعث شد که نتوانم کار را به سرانجام برسانم. بر همین اساس تصمیم گرفتم مدتی دوره کارآموزی بگذرانم تا بتوانم از افراد باتجربه یاد بگیرم.

از طریق شرکت در دوره PHP پیشرفته در یکی از موسسات شیراز با بنیانگذار پارسکدرز، ایمان قصر‌فخری آشنا شدم که در آن موسسه تدریس می‌کردند. از همان جا زمینه آشنایی فراهم شد و من دوره کارآموزی در زمینه برنامه‌نویسی تحت وب را در پارسکدرز آغاز کردم. به واسطه چند سال کار‌کردن در آنجا متوجه اشتباهاتم در زمینه کسب‌وکار و بیزينس‌مدلم شدم و فرآیندها را اصلاح کردم و در کنار آن کار تیمی را نیز یاد گرفتم و شروع به بازنویسی ایده کردم و سلگرام ‌در سال ۹۶ لانچ شد.»

  •  راجع به سلگرام بیشتر توضیح دهید. در سلگرام چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

سلگرام در ابتدا قرار بود یک مارکت‌پلیس برای فروشنده‌های فعال در اینستاگرام باشد تا فروشندگان بتوانند با نمایش محصولات خود در سلگرام آن را به فروش برسانند‌ ولی با بازنگری که در ایده صورت گرفت، در حال حاضر سلگرام یک فروشگاه‌ساز است که این امکان را برای فروشندگان فعال در اینستاگرام فراهم می‌کند تا بتوانند فروشگاه برای خود طراحی و صفحه اینستاگرام خود را نیز به آن متصل کنند. یکی از مشکلاتی که فروشندگان در اینستاگرام با آن روبه‌رو هستند، درگاه پرداخت است که سلگرام این امکان را برایشان فراهم می‌کند تا فروش آنلاین داشته باشند. علاوه بر این، کانال تلگرامی نیز برای فروشندگان ساخته می‌شود. به عبارت بهتر فروشندگان می‌توانند از طریق یک پنل صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام و فروشگاه اینترنتی خود را مدیریت کنند و در آن محتوا منتشر کنند.

  •  هزینه استفاده از این خدمات برای کاربران چقدر است؟

کاربران می‌توانند به مدت ۱۴‌روز به صورت رایگان از خدمات استفاده کنند و در صورت تمایل یکی از بسته‌ها را برای ادامه استفاده از خدمات خریداری کنند. ما به طور کلی سه بسته داریم؛ بسته برنزی ماهانه ۵۵۰۰، بسته نقره‌ای سه‌ماهه ۱۸۵۰۰و بسته طلایی شش‌ماهه ۳۷۵۰۰تومان. علاوه بر این، ما بابت فروشی که در فروشگاه‌های سلگرام در جریان است، از فروشندگان کارمزدی دریافت نمی‌کنیم.

  •  از وقتی که سلگرام را راه انداختید، تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کردند؟

حدود ۲۰۰ کاربر عضو سلگرام هستند که از این تعداد ۲۰ نفر فروشگاه ساخته‌اند و با سلگرام کار می‌کنند. میزان فروش محصولات در این مدت نیز حدود ۱۴۰محصول بوده است.

  •  تاکنون توانسته‌اید به درآمدزایی برسید که هزینه‌های اولیه را پوشش دهد؟ چه برنامه‌ای برای درآمدزایی و سوددهی دارید؟

نه هنوز به این میزان درآمد‌زایی و نقطه سر به سر نرسیده‌ایم، چون هزینه تبلیغات زیاد است. شاید ‌طبق برآوردهایی که داریم بتوانیم تا یک‌سال آینده به نقطه سر به سر برسیم.

  •  با توجه به اینکه هنوز به درآمدزایی نرسیده‌اید، جای دیگری مشغول به کار هستید؟

بله، من در حال حاضر نیز در پارسکدرز مشغول به کار هستم و در کنار کارهای دیگر سلگرام را نیز دنبال می‌کنم.

  •  در زمینه کاری خود رقیبی دارید و چطور می‌خواهید خود را متمایز کنید؟

فروشگاه‌ساز در زمینه کاری ما زیاد است ولی استارتاپ‌هایی که به صورت اختصاصی ‌روی شبکه اجتماعی کار کنند، در این زمینه انگشت‌شمارند. به نظر من مهم‌ترین مزیت ما نسبت به سایر فروشگاه‌سازها این است که پایه کاری ما از اینستاگرام شروع می‌شود و فروشگاه در کنار اینستاگرام و کانال تلگرام قرار می‌گیرد‌ و کاربر در کنار امکاناتی که از فروشگاه دریافت می‌کند، شبکه‌های اجتماعی خود را نیز به صورت هماهنگ در کنار خود دارد. در آینده نیز قصد داریم امکاناتی را برای دیجیتال‌مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی ارائه دهیم.

  •  بیشتر از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید تا خود را بهتر معرفی کنید؟

بیشتر ‌روی حوزه تولید محتوا تمرکز داریم و در حال تولید محتوای مفید برای مخاطبان هستیم. از طرف دیگر از دیجیتال مارکتینگ نیز استفاده می‌کنیم.

  •  در هفته‌های گذشته فیلترینگ اینستاگرام و تلگرام چه تاثیری در کار شما داشت؟

با توجه به اینکه پایه کار ما ‌روی شبکه‌های اینستاگرام و تلگرام است، در آن یکی دو‌هفته کارمان کامل خوابیده بود و منتظر بودیم هر چه زودتر رفع فیلتر صورت گیرد. تنها نقطه امیدی که در آن شرایط وجود داشت، این بود که فروشگاه‌ساز ما به صورت مستقل هم کار می‌کرد و فروشندگانی که از قبل در سلگرام فروشگاه خود را ساخته بودند، می‌توانستند حداقل از طریق وب، محصولات خود را نیز در شرایط فیلتر نیز به فروش برسانند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.