یلدای کار‌آفرینان استارتاپی ۹۶ آمد

سرمقاله 77 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

آنچه باعث شد این تعداد ‌افراد صاحب‌نام و تاثیر‌گذار با این کیفیت در عالی‌ترین سطح ممکن در این همایش گرد هم آیند، یک دغدغه مشترک بود؛ دفاع از کلیت اکوسیستم کار‌آفرینی و استارتاپی  ایران

آنچه باعث شد این تعداد ‌افراد صاحب‌نام و تاثیر‌گذار با این کیفیت در عالی‌ترین سطح ممکن در این همایش گرد هم آیند، یک دغدغه مشترک بود؛ دفاع از کلیت اکوسیستم کار‌آفرینی و استارتاپی  ایران؛ اکوسیستمی که به‌مثابه نهالی نورس از گزند طوفانی می‌توانست از پای درآید. آنچه در سال گذشته تبدیل به نماد همبستگی فعالان این زیست‌بوم شد، ایستادگی در مقابل یک تهدید فرهنگی بود؛

تهدیدی که می‌خواست به جامعه و مردم شریف کشورمان تلقین و روایت کند د از استارتاپ‌ها بترسند. استارتاپ‌ها زمینه نفود فرهنگ و جاسوسان غربی هستند و قابل اکه بایطمینان نیستند!

کمتر از یک سال از یلدا و آن روزهای پرآشوب می‌گذرد؛ روزهایی که در کوی و برزن کوس بدنامی استارتاپ‌ها را سر می‌دادند. در همین مدت زمان کوتاه ورق برگشته است. حالا کسانی که تا دیروز یا ‌علیه استارتاپ‌ها سخن می‌گفتند یا دوستانی که طرفدار بودند اما  کلمه دانش‌بنیان از زبانشان نمی‌افتاد و از باب تقیه اسم استارتاپ را دانش‌بنیان صدا می‌زدند، امروز در شبکه‌های تلویزیونی سخن از استارتاپ‌ها و نقش آنها در تسهیل زندگی مردم به زبان می‌آورند.

اگرچه ما و جمعی از دیگر فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران با تحمل شب‌‌نامه‌ها، برای جا  انداختن کلمه و فرهنگ استارتاپی و اینکه همنشینی با جوان استارتاپی خجالت ندارد و اینکه آنها را باور کنید، آینده به دست همین جوان‌ها بنا خواهد شد، رنج بسیاری کشیدیم، اما امروز از اینکه همه خود را مبدع‌، پدر و مادر استارتاپ‌ها در ایران می‌دانند، نه‌تنها ناراحت نیستیم، بلکه خرسندیم، چرا‌که برای ما فقط مهم شروع این جریان مدرن کار‌آفرینی در جهت استقلال  و آبادانی کشور، عزت و رفاه مردم عزیزمان  مهم بود و بس.

مگر نه اینکه در میثاق‌نامه شب یلدا نوشتیم و امضا کردیم «جمع گرم ما در این زیست‌بوم، معنی کارآفرینی استارتاپی را تلاش شبانه‌روزی و جهادگونه در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی درجهت رفع بزرگ‌ترین معضل کشور که بیکاری جوانان لایق این مرز و بوم است، می‌داند و در این راستا، قدم‌های استواری در این سال‌ها برداشته است.

ما تلاش‌های خود را در جهت ارتقای بهره‌وری بر پایه دانش و نوآوری که منجر به رشد و توسعه اقتصاد ایران اسلامی عزیزمان می‌شود، دانسته و به دور از حرافی، تهمت و سیاست‌ورزی با حفظ وحدت از رقابت‌های سالم اقتصادی در فضایی شفاف استقبال می‌کنیم.»

امسال در حالی به استقبال بزرگ‌ترین گردهمایی خانواده استارتاپی ایران می‌رویم که می‌توانیم با قطعیت بگوییم این نهال در این خاک پر‌گوهر ریشه دوانده و دیگر بادهای ‌نه شب، نه روز، نمی‌توانند گزندی به آن بزنند. اسنپ پدیده جوان سال ۹۵ هفته‌نامه شنبه، امروز همراه با تپ‌۳۰‌، کار‌پینو، تاچ‌سی، قونقا و… شهرهای ایران را در‌نوردیده‌اند.

ظرفیت دیجی کالا به ثبت سفارش ۳۰۰ هزار کالا در روز رسیده است. علی‌بابای ایرانی در حال صعود است. کافه بازار، آپارات و… دیگر استارتاپ‌های بزرگ در حال جابه‌جایی رکوردهای بزرگ هستند و به‌زودی شاهد تولد اولین یونیکورن ایرانی یک میلیارد دلاری خواهیم بود. کلمه استارتاپ از دایره محدود اکوسیستم وارد ادبیات رسمی مردم شده است.

به‌زودی شاهد افتتاح اولین خبرگزاری رسمی استارتاپ‌ها در ایران خواهیم بود و… همه اینها نشان از اتفاقاتی بزرگ و مثبت برای این زیست‌بوم و مایه امیدواری جوانان است. هرکس به‌عنوان مخالف یا کسانی که نسبت به استارتاپ‌ها دو به شک هستند، نسبت به موفقیت استارتاپ‌ها در ایران بدانند که آنها بازندگان اصلی آینده اقتصاد هستند.

همچنین پیوستن مخالفان استارتاپ‌ها را به خانواده کار‌آفرینان استارتاپی خیر‌مقدم می‌گوییم و یقین بدانند اگر‌چه گذشته چراغ امروز است، اما برای ما مهم آینده است و تلخی‌ها و نامهربانی‌ها را فراموش خواهیم کرد و هر‌کس قصدش کارآفرینی و هدفش خدمت به این مردم شایسته و کشور عزیز باشد، دستش را به گرمی می‌فشاریم.

یلدای کار‌آفرینان ۹۶ در ۲۹ آذرماه اگر مدیریت محترم دانشگاه شهید بهشتی که همواره حامی استارتاپ‌هاست و در دل خود شتاب‌دهنده‌های جهش و فارابی را دارد، با ما همراهی کند، در دانشگاه شهید بهشتی از ظهر تا شب برگزار خواهد شد. امسال کوشیده‌ایم همایش را با‌شکوه‌تر برگزار کنیم تا تعداد بیشتری از شما بزرگواران حضور یابید

. برای اولین‌بار می‌خواهیم فرش قرمز را زیر پای کار‌آفرینان جوان ایرانی پهن کنیم و به جامعه اقتصاد نفتی نشان بدهیم فقط هنرپیشه و ‌ورزشکاران الگوی فرزندان آنها نیستند. کار‌آفرینان استارتاپی ‌ستاره‌های بی‌بدیل و الگوی نسل جدیدهستند.

همچنین از دیگر تغییرات شب یلدا به سطح سخنرانان و پنلیست‌ها اشاره می‌کنم. اگر در دوره قبل مدیران صندوق‌های خطر‌پذیر بزرگ، استارتاپ‌های صاحب‌نام ایرانی، مدیران شتاب‌دهنده‌ها و فضاهای اشتراکی حضور داشتند، امسال همان میهمانان گرانمایه  به همراه جمع زیاد دیگری برای شما از نکات مهم و امیدوار‌کننده و آمارها و موفقیت‌های خیره‌کننده خواهند گفت.

حرف آخر:

در یلدای ۹۶ از ایران ۱۴۰۰ و استارتاپ‌ها در سال ۱۴۰۰ و از فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و نحوه جذب سرمایه  داخلی و خارجی خواهیم گفت. البته مشکلات و موانع پیش‌رو‌ را هم برخواهیم شمرد.همچنین شرایطی فراهم کرده‌ایم تا فعالان اکوسیستم برای معرفی و شبکه‌سازی غرفه‌هایی نیز در محل همایش داشته باشند.

از همه شما فعالان اکوسیستم کار‌آفرینی می‌خواهم یلدای کار‌آفرینان استارتاپی را متعلق به خودتان بدانید و باردیگر مثل یلدای ۹۵ گردهم آییم و از بیم‌ها و امیدها بگوییم و باردیگر  میثاق ببندیم «از بزرگان، مسئولان و دلسوزان نظام که همیشه حامی این جوانان بی‌ادعا بوده‌اند، می‌خواهیم همچنان حامی ما باشند و موانع داخلی و تهدیدها را از مقابل رشد کسب‌و‌کارهای نوپای ملی ما که در دوران تحریم‌های ظالمانه و با اتکا به جوانان و سرمایه داخلی شکل گرفته‌اند، برداشته و اطمینان خاطر داشته باشند که ما نیز با تمام وجود، خود را متعهد به استقلال و پایبند به حفظ امنیت ملی کشور عزیزمان می‌دانیم.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.