چهره سال استارتاپی ایران

سرمقاله 94 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

وقتی کافو سیاه‌چهره، کاپ قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۲ را بالای سر برد، با رقص کاغذهای طلایی در آسمان ورزشگاه یوکوهاما، دل‌هایمان لرزید و اشک شوق‌ ریختیم. اشک؛‌ برای جامی که نبرده بودیم و خوشحالی‌‌‌؛ برای قهرمانی‌ای که هیچ سهمی در آن نداشتیم. خوشحالی غریبی بود. فردای آن روز روزنامه‌نگاری تیتر زد «فوتبال به مثابه ایدئولوژی» و دیگری نوشت «ملتی که به حسرت‌خوردن و به قهرمان‌نشدن خو کرده است».

با هر رونمایی اپل، نفس درسینه‌هایمان حبس شد و از اینکه فیس‌بوک ۲میلیارد نصب را رد کرد، کیف کردیم. در جهان بی‌وطنی به موفقیت چهره‌های بی‌نظیری مثل بیل گیتس، جف بزوس، زاکربرگ و استیو جابز و ایلان ماسک بالیدیم واز رشد سهام کمپانی‌هایی که هیچ سهمی در آن نداشتیم، ‌بالا پریدیم.

اگرچه به‌واسطه اثر پروانه‌ای «ادوارد لورنتس» موفقیت دیگران، این سوی آب بر اکوسیستم استارتاپی ما نیز تاثیر گذار است، اما ته‌تهش جنس این خوشحالی‌های مونالیزایی هم خو کردن با حسرت‌ها و چشیدن طعم گس اشک و لبخند بود. هرجا که می‌خواستیم به مردم کشورمان توضیح  بدهیم استارتاپ، این واژه ناشناخته و عجیب(در نظر آنان)  چیست؟ ماسکی به صورت می‌زدیم و آنها با دیدن چهره جابز و زاکربرگ‌ها ‌می‌گفتند «آهان حالا فهمیدم چی می‌گی!»

سال‌ها گذشت؛ مردان و زنان سختکوشی شروع کردند به ساختن این اکوسیستم؛ افرادی که در گذر زمان بی‌رحم، نامشان زیر نام‌های دیگر پوشیده شد و اگر هم نامی ماند، نسل بعد‌تر کمتر دانستند‌، دانستیم و دانستم که آنها چه زحمتی و چه خون دلی برای به‌وجود آوردن و توسعه این اکوسیستم کشیدند و خوردند.

استارتاپ‌ها‌، سرمایه‌گذاران‌، منتورها‌، توسعه‌دهندگان و… بسیاری با پذیرش شکست، میدان را ترک کردند و عده‌ای ماندند و در کنار موفق‌ها بازهم شروع کردند به ساختن و ساختن و… هرچه آنچه تحت عنوان اکوسیستم داریم و امروز‌مان را مدیون همه آنهایم. هرچه هستیم؛ خوب و بد، قوی و ضعیف، پر‌اشتباه و کم‌اشتباه … ما محصول کاشت آنهاییم.

بی‌شک نسل بعدی هم در مورد ما  قضاوت خواهد کرد. قضاوت ما یا بهتر است بگویم قضاوت من و کسانی که هم‌عقیده‌ام هستند، از نسل اولین اکوسیستم استارتاپی ایران‌، همراه با احترام و تحسین است؛ چرا‌که تاریخ همواره از کسانی که به توسعه اندیشیده‌اند، با هر میزان اشتباه و خطا به نیکی یاد کرده است.

امروز در پایان سال ۹۶ برای توضیح و تبیین اینکه استارتاپ چیست، نمی‌گویم از به‌کار بردن نام‌های جابز و زاکربرگ  بی‌نیاز شده‌ایم، اما برای فهم موضوع می‌توانیم با افتخار صورتک‌های بنیانگذاران استارتاپ‌های موفق را به صورتمان بزنیم و بگوییم استارتاپ یعنی این. «آهان حالا فهمیدم چی می‌گی!»

این «آهان حالا فهمیدم چی می‌گی!» مزه و طعم دیگری دارد. دیگر همراه با حسرت نیست، مزه‌اش شور نیست؛ شیرین است بردن نام کافه بازار و دیوار حسام میر‌آرمندهی؛ دیجی‌کالای‌ سعید و حمید محمدی؛ آپارات مهدی و محمد‌جواد شکوری‌مقدم؛ مامان‌پز تبسم لطیفی، تخفیفان نازنین دانشور؛ نت‌برگ علیرضا صادقیان؛ علی‌بابای ‌مجید حسینی‌نژاد؛ اسنپ شهرام شاهکار؛ تپ‌سی میلاد منشی‌پور؛ الوپیک مهدی نایبی؛ زرین‌پال‌ مصطفی و علی امیری؛ ای‌نتورک شایان شلیله؛ شیپور رضا اربابیان؛ ایسام‌ سام مدن‌پور و … .

چه خوشبختی از این بالاتر که آنقدر برندهای استارتاپی سرشناس ساخته شده‌اند که در این مقال همه را نمی‌توانم بنویسم و به ‌خاطر همین نام‌نبردن از ما دلخور خواهند شد. چه دلخوری دلچسبی‌.

اسم‌هایی که نام بردیم، آدم‌هایی هستند از جنس من و شما که بیزینس‌هایشان را اینجا و در سرزمینی که تورمش ۴۰ درصدی است، همین جایی که رکود بیداد می‌کند، با دست‌اندازهای ای‌نماد و تی‌نمادی، با جذب سرمایه ‌از وی‌سی‌های تک و توک حرفه‌ای و چندتا غیر‌حرفه‌ای، با کمبود نیروهای ماهر و…. بدون ارتزاق از بودجه دولتی، بنا نهاده‌اند؛ آدم‌هایی که پایشان روی زمین خودمان است. موفقیت و شکست‌شان هم مال خودمان است.

نکته مهم اینکه اینها تنها بخشی از پیشقراولان اکوسیستم استارتاپی ایران هستند که مردم آنها را به نام می‌شناسند. اما نیروهای متخصص فنی و تخصصی تاثیر‌گذار، سرمایه‌گذاران، مدیران شتاب‌دهنده‌ها و فضاهای اشتراکی، منتورها و توسعه‌دهندگان اکوسیستم و… هم هستند که وجودشان باعث افتخار همه ماست.

بعد از سال‌ها در یک شروع دیگر، به جایی رسیدیم که ز به نام شنبه در این اکوسیستم متولد شد و بعد از ۲ سال فعالیت تصمیم گرفت مثل دیگرنشریات معتبر جهان فردی را به‌عنوان چهره اکوسیستم سال معرفی کند.

بدون آنکه نظارت استصوابی راه بیندازیم  و لیستی منتشر کنیم که می‌توانست جهت‌گیری و یا سوگیری ایجاد کند، از تعداد قابل توجهی از فعالان اصلی اکوسیستم استارتاپی ایران از طریق تماس یا اس‌ام‌اس خواستیم که چهره سال استارتاپی ایران را معرفی کنند.

نتیجه رأی‌گیری این شد که جمع قابل توجه و موثر در اکوسیستم استارتاپی ایران زحمات ۳۶ فرد‌، مجموعه استارتاپی و حتی مسئول دولتی ارزش‌آفرین را در این اکوسیستم دیدند و با رأی‌شان اعلام کردند که آقایان و خانم‌های محترم، ما فعالیت شما را در سال ۹۶ دیدیم و معتقدیم شما به واسطه خلق ارزش، چهره سال این اکوسیستم هستید.

حسام میر‌آرمندهی، سعید و حمید محمدی، مهدی نایبی، شاهین طبری، تبسم لطیفی، سعید رحمانی، امیر وهوشی، رضا زرنوخی، شهرام شاهکار، مجید حسینی‌نژاد، محسن ملایری، زانیار کمانگر، شایان شلیله، رضا کلانتری‌نژاد، ‌کامران خوشی، محمد قائم‌پناه، مسعود فرقدانی، حامد قنادپور، حمیدرضا ربیعی، اکبر هاشمی، سام مدون‌پور، ‌عادل طالبی، ‌حمید اسدی، نیما نورمحمدی، ‌ژوبین علاقبند، محمد‌رضا فرحی، مجید قاسمی، موسی خواجویی، سعید مشهدی، سهیل علوی، فاندرهای استاد‌کار، تپسل، ابرآروان و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مهندس آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افرادی بودند که هر‌کدام رأ‌ی‌هایی را به خود اختصاص دادند؛ از یک رأی تا  بیشترین آرا.

از مجموع آرا و نظرات اخذ‌شده کار‌آفرین استارتاپی ‌که بیشترین آرا را به دست آورد، کسی نبود جز مجید حسینی‌نژاد، بنیانگذار علی‌بابا  و جابا‌ما. همچنین نفر بعدی با ۵۰ درصد اختلاف رأی نسبت به نفر اول، در جایگاه دوم قرار گرفت.

از طرفی خوشحالیم که در انتخاب نفر اول تا نفرات دوم و سوم، بخش قابل توجهی ازفعالان اکوسیستم استارتاپی ایران که در این نظر‌خواهی و رأی‌گیری شرکت کرده‌بودند، اجماع نسبی داشتند. این اشتراک فکری  و هم‌گرایی قابل تامل است.

از طرفی در این انتخابات رأی رقبا به یکدیگر مایه مباهات و بالندگی این اکوسیستم نوپاست. ما نیز در هفته‌نامه شنبه  به همه افرادی که فعالان اکوسیستم به آنها رأی داده‌اند، درود می‌فرستیم و قدردان زحمات آنها از گذشته تا به‌حال هستیم به‌خصوص در سال ۹۶ تلاش‌های ارزشمند آنها را رصد کردیم.

حرف آخر:

هفته‌نامه شنبه با احترام به همه فعالان سختکوش و شریف زیست‌بوم، با مشورت بخش قابل توجهی از فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران،  مجید حسینی‌نژاد بنیانگذار علی‌بابا و جاباما را به‌خاطر خلق ارزش، موفقیت، اشتغال‌زایی، ثروت‌آفرینی، ایجاد امید بین جوانان استارتاپی و … به‌عنوان چهره استارتاپی سال ۹۶ ایران انتخاب و به همگان معرفی می‌کند.

این موفقیت را به مجید حسینی‌نژاد، تیم موفق علی‌بابا و سرمایه‌گذارانش تبریک می‌گوییم.  با شماره ۹۴ هفته‌نامه، پرونده انتشار شنبه را در سال ۹۶ می‌بندیم و در سال ۹۷ با انرژی و نشاط بیشتر و با تحولات جذاب بازخواهیم گشت. پیشاپیش نوروز بر خانواده گرامی و سختکوش استارتاپی ایران مبارک باد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.