سرمایه درخانه شما را نمی‌زند؟

0

 

  •  به کارتان سرعت دهید

خیلی از کارآفرین‌ها دریافت سرمایه یا تامین مالی را بزرگ‌ترین شانس خود می‌دانند برای تحقق رویاهای خود. بالاخص وقتی که محصول یا خدمت نوآورانه آنها فقط با یک پول کلان می‌تواند به بازار عرضه شود. نوآوری در حوزه صنعت درمان و بهداشت از جمله مثال‌هایی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد. به همان نسبت که بازدهی بالای این طرح‌ها، سرمایه‌گذاران کلان را به خود جلب می‌کند، ریسک شکست پروژه فرآیند تامین مالی را مشکل می‌سازد. تقریبا  می‌توان گفت تامین مالی این نوع از پروژه‌ها از منابع خارجی بالاخص بانک‌ها با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود و  عموما بانک‌ها به دلیل ماهیت خود ریسک زیاد پروژه‌ها را تقبل نمی‌کنند.

یک راه دیگر به منظور تامین سرمایه موردنیاز برای استارتاپ شما وجود دارد. این راه نیازمند سرعت بخشیدن به کار خود است، نه ساخت آن. این کار بهترین فرصت برای تامین‌کنندگان مالی و کارآفرینان است. با ساخت نمونه اولیه محصول،کارآفرینان مالکیت کالا و خدمت و در نتیجه داشتن کنترل بر ایده خود را به تامین‌کنندگان مالی ارائه می‌کنند. با ساخت نمونه اولیه محصول علاوه بر اینکه می‌توان با فرصت تامین مالی بیشتری از جانب سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد، می‌توان مدل تجاری  شرکت  یا کیفیت ساخت محصول را بهبود بخشید.  با این کار شما قدرت مذاکره و چانه‌زنی خود را برای تامین مالی افزایش می‌دهید، بنابراین در سمت دیگر مذاکره، سرمایه‌گذاران با اعتماد بیشتری پول خود را روی میز قرار می‌دهند. زمانی که محصولی دارید که اثبات شده است، می‌تواند به خوبی کار کند، اعتماد بیشتری را به خود جلب خواهید کرد. پس از یافتن سرمایه‌گذار، جریان پول حکم کاتالیزوری خواهد داشت که به روند فعالیت استارتاپ سرعت می‌بخشد و کمک می‌کند که به هدف‌های از پیش تعیین‌شده خود زودتر دسترسی پیدا کند و با قدرتی مضاعف به موفقیت دست یابد. زمانی که شما از یک منبع خارجی تامین مالی می‌کنید، این انتظار وجود دارد که  باید در ظرف زمانی مشخص به اهداف تعیین‌شده خود (milestones) دست یابید. به همین خاطر، نه تنها کمک می‌کند که محصول خود را در زمان مذاکره مالی با یک داده تاریخی به سرمایه‌گذاران ارائه دهید،  بلکه کمک می‌کند که از رقیق‌سازی (ورود سرمایه‌گذار جدید هنگام روند کار برای تامین مالی جدید:Dilution) جلوگیری شود. استارتاپ‌های شما بعد از مدتی به سمت سازگاری با نیازهای بازار و مواجه با ریسک‌های بازار پیش می‌روند. وقتی یک کارآفرین ادعا می‌کند که از ریسک‌های بازار مصون خواهد ماند باید مفاهیم و اعتبار طرح خود را قبل از تقبل ریسک توسط سرمایه‌گذاران اثبات کند.  یک لحظه فکر کنید و دوباره برای خود شفاف کنید که چرا به تامین مالی نیاز دارید.  در نظر بگیرید که این کار برای شما چه کاری انجام می‌دهد و چه فرصت‌هایی را به سرمایه‌گذاران بالقوه پیشنهاد می‌دهد.

  •  راه‌اندازی استارتاپ به‌سادگی خواندن یک مقاله نیست!

اگر مردم عناوین هفتگی مجلات استارتاپی یا وبلاگ‌های استارتاپ‌ها و سایت‌های جمع‌آوری سرمایه را بخوانند این‌گونه به‌نظر می‌رسد که اگر بتوانند از پس یک دوره از تامین مالی برآیند سایر دوره‌های تامین مالی را هم خواهند گرفت. برخی از مردم تصور می‌کنند اگر یک سایت تامین مالی جمعی راه بیندازند، می‌توانند به‌طور موفقیت‌آمیزی میلیون‌ها تومان برای اجرای آنچه دوست دارند جمع‌آوری کنند. این کار آنچنان که به‌نظر می‌رسد، آسان نیست، حداقل نه برای تمام استارتاپ‌ها. حقیقت این است که این کار خیلی زمان‌بر و هزینه‌بر است. این کار نیازمند تلاش بی‌وقفه برای پیدا کردن سرمایه‌گذاران کوچک برای جمع‌آوری یک سرمایه بزرگ است. از طرف دیگر اگر بخواهیم با یک نگرش و انتظار درست به این موضوع نگاه کنیم، یک تامین مالی موفق نیازمند ارتباطات، بازاریابی و اثبات خود و محصول‌تان به سرمایه‌گذاران است که این امر به خودی خود نیاز به کمک و پشتیبانی تیمی کار ورزیده دارد.  مطابق با داده‌های فوربز و اس‌بی‌ای (مدیریت بیزینس‌های کوچک)، سرمایه‌گذاران خطرپذیر تنها در۲درصد از فرصت‌هایی که مورد بررسی قرار می‌دهند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حالی‌که همه تجارت‌های جدید احتیاج به تامین مالی دارند و سالانه حدود ۶۰۰۰پرونده به این حجم تقاضا افزوده می‌شود. این اطلاعات به معنی منصرف کردن شما از راه‌اندازی استارتاپ خود یا منصرف کردن‌تان برای پیدا کردن یک سرمایه‌گذار مطمئن نیست بلکه به این معنی است که چگونه خود را برای آنچه موردنیاز و شرایطی که در پیش خواهید داشت، به‌طور موثر و کارآمدتری آماده کنید تا سرمایه‌ای که موردنیاز است را به‌دست بیاورید. مهم‌ترین بخش این است که نخست محصول خود را بسازید، وقتی میسر شد مفاهیم آن را اثبات کنید و یک نمونه ابتدایی را به سرمایه‌گذاران ارائه دهید و کارآمدی و تقاضای بازار محصول خود را ثابت کنید. تلاش کنید به این سوال به‌طور قانع‌کننده‌ای به سوال عمده سرمایه‌گذاران پاسخ دهید: آیا این محصول به درستی کار خواهد کرد و آیا فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود؟

  •  برنامه‌ریزی ۱۸ تا ۲۴ماهه داشته باشید

از خود انتظار جمع‌آوری سرمایه در یک شب را نداشته باشید. کارآفرینان موفق به خودشان زمان زیادی می‌دهند که سرمایه‌ای را که برای هدف خود نیاز دارند، جمع‌آوری کنند و این زمان بین ۱۸ تا ۲۴ماه است. نگران نباشید این به معنی توقف همه‌چیز یا کندکردن روند پیشرفت  استارتاپ شما نیست. در حقیقت اختصاص زمان برای توسعه پروژه، برندسازی، مشتری و فروش می‌توانند به تامین مالی آتی شما کمک بیشتری خواهد کرد.

شاید همین حالا شما یک برنامه تجاری آماده داشته باشید و حتی بخشی از  فروش و ساخت ارتباطات قوی و گسترش شبکه‌های توزیع خود را شروع کرده باشید. این خیلی خوب است، اما شما در آینده نیاز خواهید داشت که برنامه تجاری خود را با برنامه تامین مالی خود تطبیق دهید. اگر برنامه تجاری شما با برنامه تامین مالی شما در یک سند تنظیم نشده‌اند  یا هماهنگی با هم ندارند، ابتدا باید به سازگار کردن این دو بپردازید. ممکن است در ابتدای شروع کار استارتاپ خود، فکر کرده باشید که به منبع خارجی برای تامین مالی نیاز نخواهید داشت و با منابع داخلی به فعالیت خواهید پرداخت اما حال که شما پیشرفت کرده‌اید با توجه به شرایط کنونی به این نتیجه رسیده‌اید که به گرفتن یک وام بانکی نیاز دارید در صورتی که این اتفاق  را قبلا در برنامه خود در نظر نگرفته بودید یا ممکن است زمان تامین سرمایه لازم را اشتباه تخمین‌زده باشید و در حال پیشرفت کار متوجه شوید به مدت زمان بیشتری نیاز خواهید داشت، لذا باید زمانی را به  چک‌کردن مجدد برنامه‌های خود صرف کنید و مطمئن شوید که برنامه جدید با پروژه شما همخوانی دارد. پیش‌بینی خود را درخصوص تامین مالی با توجه به تعداد دوره‌های تامین مالی و هدف‌های مشخص شده خود بشکنید. تمام اقدامات موردنیاز خود را به مراحل قابل اجرای ساده تقسیم کنید، به‌طوری‌که بتوانید  تا ۱۸ الی ۲۴ماه آینده به آن دست یابید.

  •  نقاط‌‌عطف را مشخص کنید

اهداف قابل توجهی که باید هنگام اجرای استارتاپ خود و اجرایی کردن آن یا هنگام تامین مالی دست یابید شامل موارد ذیل است:

ایده خود را تبیین کنید.

بازار محصول را مورد بررسی قرار دهید.

برنامه تجاری خود را بنویسید.

برنامه خود را تست و بررسی کنید.

سرمایه‌گذاران خود را بیابید.

کارمندان خود را استخدام کنید.

هیات‌مدیره خود را تشکیل دهید.

نمونه اولیه را بسازید و آن را تست کنید.

محصول خود را در حداقل مقیاس تولید کنید.

مشتری‌های اولیه خود را گسترش دهید.

 درآمد کسب کنید.

تقاضا و پتانسیل فروش خود را محک بزنید.

نقطه جدایی از سایر شرکا را تعیین کنید.

به‌طور کلی بهتر است استارتاپ‌ها  روی تامین سرمایه خود به منظور رسیدن به نقطه‌عطف و دوره  تامین مالی بعدی تمرکز کنند.

روی هر نقطه‌عطف خوب کار کنید و اگر شما قصد عرضه اولیه  یا خرید شرکت خود را به‌طور کامل دارید توجه لازم را نسبت به هر بخش داشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.