سرمایه‌گذاری عظیم چین روی تحقیق، آموزش و توسعه 

0

با افزایش روزافزون هزینه تولید، جمعیت سالمند و کاهش بازگشت سرمایه، مشخص است که اقتصاد چین از یک اقتصاد تولید نیروی کار‌محور به یک عامل نوآوری‌محور تبدیل شده‌است.

با افزایش روزافزون هزینه تولید، جمعیت سالمند و کاهش بازگشت سرمایه، مشخص است که اقتصاد چین از یک اقتصاد تولید نیروی کار‌محور به یک عامل نوآوری‌محور تبدیل شده‌است.

امروز، شرکت هواوی بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در دنیاست و شرکت جی‌دی.کام، تنسنت، علی‌بابا و بایدو جزء ۱۰ شرکت‌ اینترنتی برتر دنیا از نظر درآمد به شمار می‌روند. این شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مبتنی‌ بر فناوری جدید به دنبال توسعه موفقیت‌های خود هستند و همگی از توسعه اکوسیستم نوآوری در چین سود می‌برند. بنابراین مولفه‌های اصلی که این اکوسیستم را به وجود می‌آورند و به اقتصاد چین امکان می‌دهند تا به سرعت از زنجیره ارزش بالا رود، کدامند؟ 

  حمایت از تحقیق و آموزش

در سال ۲۰۱۸، چین از کانادا، نروژ، اتریش، نیوزلند و ایسلند پیشی گرفت و در بین ۲۰کشور برتر در شاخص نوآوری جهانی قرار گرفت. از آنجا که آموزش و تحقیق ۱۲ مورد از ۸۰ نشانگر را در شاخص به خود اختصاص می‌دهد، واضح است که افزایش بودجه دولت چین در هر دو حوزه تاثیر مهمی داشته است.

تغییرات سیاستی نیز شکاف بین دانشگاه‌ها و صنعت را کم کرده است. امروز دانشگاه‌ها به طور فعال با شرکت‌ها روی پروژه‌های مشترک و راه‌اندازی استارتاپی خود کار می‌کنند.

  سرمایه‌گذاری روی نوآوری

مخارج توسعه و تحقیق چین – اعم از در بخش‌های دولتی و خصوصی – هر سال ۱۱٫۶ درصد افزایش داشته  و در سال ۲۰۱۷ به ۲۸۰ میلیارد دلار رسیده است. به نظر می‌رسد که این روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد. اکتبر سال گذشته، رئیس‌ جمهور زی‌جینپینگ درباره تعهدات و اهداف خود برای کشور در طول ۵سال آینده صحبت کرد. در بین این اظهارات، وی اشاره کرد که از رشد شتاب‌دهنده در تولید‌ات پیشرفته، بیگ دیتا، نوآوری، صنایع مصرفی و برای اقتصاد سبز پشتیبانی می‌کند. از نظر شرکت‌ها، افزایش تعداد شرکت‌هایی که در مراکز مهندسی چین تاسیس می‌شوند و هزاران شرکت‌ فناوری، انکوباتور و شتاب‌دهنده از توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط پشتیبانی می‌کنند.

  حفاظت از حقوق مالکیت معنوی

شرکت‌های چینی اغلب به «استفاده» و کپی‌کردن مالکیت معنوی از شرکت‌های خارجی متهم شده‌اند. با این حال، با توجه به جایگاه اقتصاد در زنجیره تامین، مقررات مربوط به حفاظت و مدیریت نوآوری فناورانه و حقوق مالکیت معنوی به طور چشمگیری تقویت شده است.

در سال ۲۰۱۴، دادگاه‌هایی در خصوص مالکیت معنوی در پکن، شانگهای و گوانژو تاسیس شدند‌ و به قضاوت درباره پرونده‌های اداری و مدنی درباره ثبت اختراعات، طراحی‌های مدار یکپارچه، فناوری حفاظت شده و نرم‌افزارها قدرت دادند.

  فناوری تجاری‌سازی

حجم و منابع بالقوه تامین بودجه در چین برای نوآوری و کارآفرینی در حال رشد و تنوع است. سال گذشته، نیمی از ۱۰ معامله سرمایه خطرپذیر برتر دنیا شامل مخابرات و شرکت‌های اینترنتی چینی می‌شد. در کل، چین از نظر حجم معامله در رتبه دوم دنیا قرار دارد و ۶۵ میلیارد دلار یا ۳۶درصد از ارزش کل را جذب کرده است. در سال۲۰۱۶، استارت‌‌آپ‌های چینی ۷مورد از ۱۰ سرمایه‌گذاری برتر را به خود اختصاص می‌دادند. سایر ذینفعان در رشد نوآوری چین موسسات تحقیقات و پرسنل توسعه و تحقیق شرکتی هستند. تعداد شرکت‌های تحقیقاتی کم است. تا پایان سال ۲۰۱۵، طبق اداره ملی آمار، ۵٫۳۵ میلیون نفر در بخش تحقیق و توسعه کشور چین کار می‌کردند.  آموزش کامل بلاکچین 

  تعیین چارچوب برای سیاست‌ها و قوانین

شرکت‌های کوچک و متوسط به طور گسترده به عنوان بازیکنان اصلی در هر اکوسیستم نوآوری به شمار می‌روند. بنابراین، این واقعیت که کارآفرینان یک چارچوب مقرراتی را، علاوه بر بازارهای قابل دسترسی و در دسترس بودن مهارت‌های فناورانه مورد نیاز، برای آینده شرکت‌های خود در نظر می‌گیرند، امر مهمی است.

در بین سایر تغییرات در سیاست‌های چین، در سال ۲۰۱۵، شورای این کشور «نظرات درباره چندین اقدام سیاستی برای تقویت کارآفرینی و نوآوری انبوه» را صادر کرد. این بیانیه اقداماتی را که باید انجام گیرند، اعم از نوآوری سازمانی و بهینه‌سازی سیاست‌های مالیاتی و مالی مشخص کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.