سرمایه‌گذاری به سبک اندرسن هورویتز

0
  • شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر  اندرسن هورویتز توسط بن هورویتز و مارک اندرسن 
 در سال‌۲۰۰۹ در ایالت کالیفرنیا آمریکا تاسیس شده است. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، دو نفر موسس این شرکت، سرمایه‌گذاران فعالی در شرکت‌های فناوری‌محور بودند و در مجموع، ۴میلیون دلار در ۴۵ شرکت نوپا از جمله توئیتر سرمایه‌گذاری کردند و بدین ترتیب جزء معروف‌ترین فرشتگان کسب‌و‌کار شناخته شدند. در ۶ جولای ۲۰۰۹، با سرمایه اولیه ۳۰۰میلیون دلار وی‌سی خود را تاسیس کردند؛ سپس در نوامبر ۲۰۱۰، ۶۵۰ میلیون دلار دیگر افزایش سرمایه دادند. از محل این دو سرمایه، در کمتر از ۲ سال، شرکت مجموع مبلغ ۱٫۲ بیلیون دلار سرمایه را تحت مدیریت خود قرار داده بود. در ژانویه ۲۰۱۲ با خروج از سومین طرح خود به مبلغ ۱٫۵ بیلیون دلار، شرکت ۲٫۷بیلیون دلار دارایی تحت مدیریت خود قرار داد. مجموع دارایی‌های شرکت در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۴ میلیارد دلار رسید.
این شرکت در سال ۲۰۱۱ رتبه نخست وی‌سی‌های دنیا را از موسسه اینوستور رنک  بر اساس شبکه و سطح سندیکاسازی با سایر وی‌سی‌های به‌دست آورد. آقای اندرسن همچنین در سال ۲۰۱۱ رتبه ۱۰ لیست  فوربس سرمایه‌گذاران برتر فناوری را از آن خود کرد. از جمله سرمایه‌گذاری‌های این شرکت می‌توان به سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری به ازای ۲درصد سهام اسکایپ  در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد. بسیاری تصور می‌کردند که ریسک این سرمایه‌گذاری بسیار بالاست. چون معتقد بودند اسکایپ بر اثر مشکل مالکیت معنوی از یک سو و حمله رقابتی مستقیم گوگل و اپل شکست خواهد خورد.‌ هورویتز در این زمینه با مجله وال استریت بدین ترتیب مصاحبه کرده است: «زمانی که ما سهام اسکایپ را از ای‌بی  خریداری کردیم، بسیاری تصور می‌کردند که این شرکت مانند بسیاری از شرکت‌های اکتساب‌شده دیگر، مزیت رقابتی خود را از دست داده است‌ اما ما با بررسی متوجه شدیم اسکایپ مهندسان کلیدی در اختیار دارد که کاملا به ماموریت شرکت پایبند هستند و در زمان فروخته‌شدن به ای‌بی، همچنان برای حفظ اسکایپ به عنوان شرکت ارتباطی آینده تلاش کردند.» این پیش‌بینی‌ها زمانی که اسکایپ در ۲۰۱۱ به مبلغ ۸٫۵ بیلیون دلار به شرکت مایکروسافت فروخته شد، نادرست از آب درآمد.
سرمایه‌گذاری دیگر این شرکت مبلغ ۸۰میلیون دلار در شرکت توئیتر بود و بدین ترتیب، این وی‌سی اولین شرکتی بود که در همه چهار شرکت ارزشمند حوزه ارتباطات اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده بود: فیس‌بوک، گروپن، توئیتر و زینگا.  همچنین این شرکت در سال ۲۰۱۱ در شرکت‌های ایر بی‌اند‌بی، لیترو، جاوبن، فورس کوئر سرمایه‌گذاری کرده است.
شرکت اندرسن هورویتز هم در مراحل ابتدایی رشد شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند –که ممکن است تنها ۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کند – و هم در شرکت‌های توسعه‌یافته که ده‌ها میلیون دلار سرمایه می‌خواهند.
این شرکت در حال حاضر در ۱۵۶ شرکت سرمایه‌گذاری کرده ‌که شامل ۹۰ شرکت در مرحله رشد و ۶۶ استارتاپ بوده است. حوزه تخصصی سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه موبایل، بازی، اجتماعی، اقتصاد الکترونیک، آموزش و IT شرکت‌ها (شامل فضای ذخیره‌سازی ابری، امنیت و نرم‌افزار به‌عنوان خدمت) است. مهم‌ترین خروج‌های این وی‌سی شرکت‌هایی چون اینستاگرام، اسکایپ، توییتر و گروپان بوده‌ است.
  •  ساختار شرکت
ساختار این وی‌سی از جهات گوناگون با وی‌سی‌های دیگر متفاوت است. در شرکت اندرسن هورویتز به‌جای اینکه تمام شرکای اصلی تخصص یک صنعت را داشته باشند، هر شریک متخصص و مامور به فعالیت در پورتفلیوی خود است. همچنین شرکت Margit Wennmachers که شرکت باسابقه‌ای در زمینه بازاریابی است، در سال ۲۰۱۰ به این شرکت پیوست و پایگاه داده‌ای از طراحان، کدنویسان و مجریان را ایجاد کرد و از آن برای تکمیل موقعیت‌های شغلی مورد نیاز در شرکت‌های نوپا استفاده می‌کند‌ و به این منظور در ساختار خود ۱۱ کارمند در زمینه جذب نیرو و کمک به توسعه شرکت‌های نوپا دارد که عمدتا در VC‌ها غیرمعمول است.
  •  شبکه مشاوران و مربیان
برخی فکر می‌کنند سرمایه‌های مالی مهم‌ترین داشته شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. در حالی که شبکه مشاوران و مربیان وی‌سی‌ها مزیت رقابتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. شرکت اندرسن هورویتز نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شرکت شبکه ۱۴۰‌نفره‌ای از مشاوران و مربیان متخصصی را تشکیل داده است که در ۱۱ بخش مختلف خدمات لازم را به استارتاپ‌ها ارائه می‌کنند. 
 
*دکتری کارآفرینی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.