سبک زندگی استارتاپی: چهل‌ساله‌ها؛ ساعت ۷ شام بخورید

0

 به گفته پژوهشگران، کم‌شدن سوخت‌و‌ساز بدن، کم‌توان‌شدن جسم در جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی و بسیاری از تغییرات دیگری که با وارد‌شدن به پنجمین دهه زندگی در بدن اتفاق می‌افتد، ضرورت ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی را گوشزد می‎کند؛ تغییراتی که برخی از آنها را در ادامه این مطلب به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  •  بیشتر کلسیم بخورید

از زمانی که شمع تولد ۴۰سالگی‌تان را فوت می‌کنید، نیازتان به مصرف خوراکی‌های حاوی کلسیم بیشتر می‌شود. پوکی استخوان، سلامت اغلب خانم‌های بالای ۵۰ سال را تهدید می‌کند و برای مبارزه با این بیماری ناتوان‌کننده، باید از یک دهه قبل سراغ خوراکی‌های مناسب و مکمل‌ها بروید. شما در ۴۰سالگی باید روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید و با خوردن ماست، پنیر، شیر و بادام می‌توانید این نیاز بدنتان را تامین کنید.

  •  تعداد وعده‌ها را بیشتر کنید

از این سن، برای حفظ سلامت عضلات و استخوان‌هایتان، جلوگيری از انباشته‌شدن چربی‌های اضافه در بدن و سالم نگه داشتن مغزتان، باید حجم وعده‌های غذایی‌تان را کم کنید. اما کم‌خوردن، نباید مانع تامین نیازهای بدنتان شود و به همین دلیل، بهتر است به جای ۳ وعده غذا خوردن در روز، ۵ وعده غذای سبک بخورید و حتما در یکی از این وعده‌ها، سبزیجات برگ سبز را جا دهید. مصرف غذاهای دریایی، حبوبات و غلات هم برای شمایی که از ۴۰سالگی عبور کرده‌اید، ضروری است.

  •  نمکدان را خالی کنید

حالا بیشتر از هر زمانی به کم‌کردن نمک غذاهایتان محتاجید. خوردن هله‌هوله‌هایی مثل پفک، یا مصرف کنسروجات، می‌تواند سدیم زیادی را به بدنتان برساند و احتمال دچار‌شدنتان به سرطان، زوال عقل و البته فشارخون را بالا ببرد. یادتان نرود که با مصرف اندک نمک، می‌توانید مغزتان را با وجود بالا رفتن سنتان جوان نگه دارید و احتمال ضعیف‌شدن مفاصلتان را هم کاهش دهید.

  •  دوبار در هفته ماهی بخورید

هر چه سنتان بالاتر برود، توان بدنتان برای جذب ویتامین D نور خورشید پایین‌تر می‌آید. به همین دلیل گذشته از مصرف مکمل در صورت تجویز پزشک، باید با انتخاب رژیم غذایی سالم، نیاز بدنتان به ویتامین D و امگا۳ را تامین کنید. مصرف غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو، بهترین راه برای جذب این مواد و البته رساندن اسیدهای چرب غیراشباع به بدن است.

  •  کینوا بخورید

حتی اگر کم‌غذا باشید و اضافه‌وزن نداشته باشید، در روزهای بعد از ۴۰سالگی، چربی‌های اضافه مهمان شکم و پهلوهای شما می‌شوند. شما برای سوزاندن این چربی‌ها، علاوه بر پرهیز از پرخوری، نیازمند مصرف بیشتر فیبر هستید. 

«کینوا» که در فروشگاه‌های بزرگ و برخی از عطاری‌ها بسته‌هایش را پیدا می‌کنید، گزینه خوبی برای وارد کردن فیبر به بدن است. شما می‌توانید کینوا را به جای برنج دم کنید یا حتی آن را برای همیشه جایگزین برنج سرشار از کربوهیدرات کنید.

  •  زودتر غذا بخورید

برای سالم ماندن در میانسالی و حتی پیری، باید کمی سحرخیزتر شوید و غذاهایتان را هم زودتر از قبل بخورید. 

بهتر است بعد از ساعت ۷ یا ۸ شب، چیزی نخورید و صبح‌ها، با سحرخیزی، مقدمات چیدن سفره صبحانه سالم را فراهم کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.