سبک زندگی استارتاپی: پایان عصر قلدری!

اما همه ایراد گرفتن‌های رئیستان را به عنوان نشانه‌های قلدری تعبیر نکنید

0

اوست که نامه تمدید قراردادتان را امضا می‌کند. اوست که مشخص می‌کند ۸ ساعت حضورتان در محیط کار را چطور سپری کنید و در نهایت اوست که شما را با لبخند یا آشفتگی و عصبانیت راهی خانه می‌کند. رئیس شما، یکی از مهم‌ترین آدم‌های زندگی‌تان است؛ فردی که می‌تواند به رشد و امیدواری‌تان به آینده‌ای روشن کمک کند، یا اینکه خسته، عصبی و کلافه‌تان کند.

اگر رئیس شما، به جای گذاشتن پله‌های ترقی پیش پایتان، مدام ایراد می‌گیرد، زور می‌گوید و آگاهانه، شما را آزار می‌دهد، از این راه‌ها استفاده کنید. شاید نتوانید او را عوض کنید اما با این میانبرها، احتمال قلدری‌کردن او را کاهش می‌دهید.

 مستندسازی کنید

اگر همیشه حرفش را فراموش می‌کند یا با تغییر دادن گفته‌هایش شما را به بد کار کردن متهم می‌کند، از مستندسازی کمک بگیرید. نامه‌های مکتوبی که در آرشیو سیستم شما ذخیره می‌شوند، او را مجبور به تقویت حافظه‌اش می‌کند. پس به جای قول و قرارهای شفاهی، او را مجبور به امضا کردن همه خواسته‌هایش بکنید. درست است که این کار هم به تغییر کردن خواسته‌های او پایان نمی‌دهد، اما لااقل از میزان و شدت آن می‌کاهد.

 او را به خودتان وابسته کنید

تفاوت شما با دیگر همکاران واحد شغلی‌تان چقدر است؟ اگر تفاوت زیادی نداشته باشید، احتمالا رئیستان با عذاب‌وجدان کمتری از کار شما می‌گذرد. اما اگر رشد واحد شغلی شما، تا اندازه زیادی وابسته به تخصص شما باشد، بعید است که به دنبال بیرون‌کردنتان از عرصه با ایراد گرفتن‌های بی‌دلیل باشد.

یادتان نرود که احترام شما در مجموعه کاری‌تان، به مهارت‌های ارتباطی و توانایی‌های شغلی‌تان بستگی زیادی دارد. پس برای آموختن مهارت‌های تازه تلاش کنید و با تمرکز بیشتری مسئولیت‌هایی که بر عهده دارید را به انجام برسانید.

گذشته از این، اگر توانمندی‌های خود را بیشتر کنید، افق کاری گسترده‌تری پیدا می‌کنید و در صورت ادامه یافتن شرایط آزار‌دهنده، می‌توانید فرصت‌های شغلی جدیدی را برای خود دست و پا کنید و وابستگی‌تان به این میز کاری را کاهش دهید.

 با همکارانتان درد‌دل نکنید

باور کنید همین همکاری که صبورانه درد‌دل‌های شما را می‌شنود، می‌تواند زمینه‌ساز شدت‌گرفتن قلدری‌های رئیستان شود. درد‌دل‌های دوستانه شما در محیط کاری، گوش به گوش می‌چرخند و با چهره‌ای تغییر‌یافته، به گوش رئیستان می‌رسند؛ رئیسی که یک حرف ساده شما را به شیوه‌ای برخورنده و تهدید‌کننده شنیده است، بیشتر به قلدری و عذاب‌دادنتان میل پیدا می‌کند. پس اگر حرفی در مورد شیوه مدیریت او دارید، با جملاتی شفاف و باتوجه به اقتضاعات سلسله‌مراتب سازمان، مستقیما آن را با مدیرتان در میان بگذارید.

 صحبت کنید

به جای اینکه در سکوت آسیب ببینید و زجر بکشید، با او پشت میز مذاکره بنشینید. مراقب باشید که کودک درون او، شما را از نمایش رفتارهای بالغانه دور نکند و یک گفت‌و‌گوی آرام کاری را، به فضایی پر‌تنش و پر از سوء‌تفاهم تبدیل نکند. قبل از گفت‌و‌گو، محور حرف‌هایتان را مشخص کنید تا با بیان آشفته خواسته‌ها و حرف‌هایتان، بدون گرفتن نتیجه از اتاق گفت‌و‌گو بیرون نروید.

 ماجرا را شخصی نکنید

همه ایراد گرفتن‌های رئیستان را به عنوان نشانه‌های قلدری تعبیر نکنید. اگر جایگاه او به عنوان رئیس یک واحد را به رسمیت بشناسید و باور کنید که بسیاری از خواسته‌های او نه از عقایدش، بلکه از خواسته مقامات بالا دستش ناشی شده، کمتر از حرف‌عوض‌کردن‌هایش آزرده می‌شوید. شاید شما هم اگر در موقعیت او باشید، رفتارهای مشابهی را به نمایش بگذارید. پس هر ایراد گرفتن ساده‌ای را حمله تلقی نکنید و آماده دفاع و مقابله نشوید.

 قلدری را گزارش کنید

اگر کارد به استخوانتان رسیده، می‌دانید که نمی‌توانید در این شرایط به کار کردن ادامه دهید و تحمل‌تان تمام شده، خود را محکوم به کار کردن با او تصور نکنید. با مقامات کاری بالاتر، در مورد دلایل آزار‌دیدنتان صحبت کنید. در جریان این گفت‌و‌گو، هیجاناتتان را مدیریت کنید و به جای شاکی، به‌خاطر بیان نامناسب و هیجان آلوده حرف‌هایتان، به متهم تبدیل نشوید.

اگر مطمئن هستید که ایراد نه از شیوه کار‌کردن شما، بلکه از خصوصیات اخلاقی خاص و نامتعادل رئیستان است، موضوع را با مدیران بالا‌دست در میان بگذارید و از آنها کمک بگیرید. شاید تغییر دادن واحد شغلی‌تان ممکن باشد و نیازی به خداحافظی کردن با این سازمان نداشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.