نشانه‌های اختلالِ نقص توجه را بشناسید

0

بچه‌های بیش‌فعالی که درمان نمی‌شوند، در بزرگسالی هم مشکلات کودکی را تجربه می‌کنند. ناتوانی این افراد در تمرکز‌کردن، نه‌تنها آینده تحصیلی‌شان را خدشه‌دار می‌کند، بلکه بر وضعیت شغلی‌شان هم تاثیری مخرب می‌گذارد.

درگیر‌بودن با این اختلال، ممکن است شما را نیازمند مصرف دارو کند، اما اگر نیازی به دارودرمانی احساس نمی‌کنید، لااقل مراقب سبک زندگی‌تان باشید. انجام برخی از اشتباهات در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، می‌تواند تمرکز و توجه شما را کمتر کرده و به مشکلات‌تان دامن بزند.

  •  کم‌خوابید؟

شاید این اختلال باعث ضعیف‌شدن حافظه شما شود، اما اگر به‌اندازه استراحت نکنید، بیش از حد فعال باشید و کم و بی‌موقع بخوابید، تمرکزتان از این هم کمتر می‌شود. خواب کافی و منظم، یکی از راه‌های مهار‌کردن این اختلال است.

  •  رستوران‌رو هستید؟

غذاهای چرب، شور و سرشار از افزودنی رستوران‌ها، به مشکل شما دامن می‌زنند. برای اینکه ذهنتان آرام بگیرد و تمرکزتان بیشتر شود، باید رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید و سهم سبزیجات تازه در وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر کنید. گذشته از این، یادتان نرود که هله‌هوله‌ها و خوراکی‌های شیرین، بی‌قراری و جنب‌و‌جوش شما را بیشتر می‌کنند و تمرکزتان را کاهش می‌دهند.

  •  صبحانه نمی‌خورید؟

کسانی که میلی به صبحانه‌خوردن ندارند، توانایی ذهنی پایین‌تری را در طول روز نشان می‌دهند و این مشکل، در صورت ابتلای آنها به اختلال نقص توجه و تمرکز، بیشتر هم می‌شود. برای اینکه ذهنتان آماده فعالیت کاری شود، روز خود را با یک صبحانه سالم و پروتئینی شروع کنید.

  •  شلخته‌اید؟

میز کار نامرتب، خانه به‌هم‌ریخته و ماشین شلوغ و کثیف، می‌توانند تمرکز شما را هر روز کمتر از قبل کنند. گرچه بی‌فعالی، می‌تواند میل شما به نظم و ترتیب را کمتر کند، اما این چرخه پایانی ندارد و هرچه بیشتر به شلختگی خو بگیرید، تمرکزتان هم کمتر می‌شود.

  •  یک سر و هزار سودا دارید؟

اگر با یک دست چند هندوانه برداشته‌اید و برنامه‌ای شلوغ دارید، طبیعی است که تمرکزتان کمتر شود و کارها را با نقص فراوان انجام دهید. افزایش تعداد مسئولیت‌ها، سردرگمی شما را بیشتر می‌کند و توانتان برای برنامه‌ریزی را کاهش می‌دهد.

  •  داروی اشتباه می‌خورید؟

داروهای مختلف، ممکن است تاثیر یکدیگر را خنثی کرده و مشکلات را تشدید کنند. اگر افسردگی شدید دارید، احتمالا مصرف داروهایتان، تمرکز شما را از قبل هم کمتر می‌کند و اگر داروهای مربوط به ADHD را مصرف می‌کنید، بعید نیست که نیازتان به خوردن داروهای ضد‌اضطراب افزایش یابد. پس درصورتی که احساس می‌کنید داروی خاصی شما را گیج و حواس‌پرت کرده، موضوع را حتما با پزشکتان در میان بگذارید.

  •  سریال‌بین هستید؟

زمان زیادی که صرف تماشای تلویزیون، کار با رایانه و موبایل‌بازی می‌کنید، تمرکز شما را در ساعات دیگر روز کاهش می‌دهد و بر عملکرد شغلی‌تان تاثیر منفی می‌گذارد. خیره‌شدن طولانی‌مدت به صفحات نمایش، شمایی که به‌طور کلی تمرکز پایینی دارید را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می‌دهد و توانتان برای تمرکز‌کردن روی کارهای دیگر را کمتر می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.