سبک زندگی استارتاپی : شنونده خوبی برای همکارانتان باشید

0

خیلی از مشکلات از همین‌جا آب می‌خورند؛ از ناتوانی شما در شنیدن! درست‌‌‌ همان لحظه که همکار، مدیر یا حتی شریک زندگی‌تان مشغول حرف‌زدن است، هزار و یک ماجرای دیگر در مغز شما رژه می‌روند؛ ماجراهایی که فرصت شنیدن پیام‌های فرد مقابلتان و تحلیل آنها را از شما می‌گیرند. شاید وقتی که در میانه گفت‌و‌گو، بار‌ها حرف فرد مقابلتان را قطع می‌کنید و تریبون را برای صحبت‌کردن در دست می‌گیرید، احساس کنید که نقش فعالی در این انتقال پیام دارید؛ در حالی‌که اینطور نیست. وقتی شما مدام به دنبال بیان‌کردن حرف‌هایتان و قضاوت گفته‌های گوینده هستید، کمتر فرصت شنیدن را به خود می‌دهید. با این وجود، تصور نکنید که شما، تنها کسی هستید که از پس درست شنیدن پیام‌های فرد مقابلتان برنمی‌آیید.

محققان می‌گویند تنها ۱۰ درصد افراد، شنونده‌های خوبی هستند و این افراد نه‌تنها اعتماد به نفس بالاتری دارند، بلکه در روابطشان کمتر دچار تعارض می‌شوند، حرف‌های خودشان را بهتر بیان می‌کنند و ارتباط تاثیرگذار‌تری را برقرار می‌کنند؛ به همین دلیل است که ما می‌خواهیم با یادآوری چند نکته، به شما برای وارد‌شدن به جمع شنونده‌های موفق کمک کنیم‌ تا شاید با یاد‌گرفتن این مهارت، سوء‌تفاهم‌هایی که روانتان را آزرده می‌کنند، کمتر شوند و روابط کاری، شخصی و اجتماعی‌تان، در مسیر بهتر و کم‌تنش‌تری هدایت شوند.

  • تمرین کنید

درست گوش‌کردن، مهارتی نیست که با آن به دنیا بیایید‌ بلکه باید در جریان زندگی آن را هر روز و هر ساعت تمرین کنید. می‌توانید قبل از شروع کردن این تمرین در محل کارتان، با همسر یا خواهرتان این بازی را انجام دهید. یک ساعت کنارتان بگذارید و یک بحث را شروع کنید؛ در این گفت‌‌و‌گو، هر کدام از شما دو دقیقه برای حرف‌زدن و دو دقیقه برای شنیدن حرف‌های فرد مقابل زمان دارد و بعد از گذشت هر دو دقیقه، جای گوینده عوض می‌شود؛ این تمرین به شما در صبورانه‌شنیدن حرف‌های دیگران کمک می‌کند.

  • دهانتان را بگیرید

یادتان نرود که تجربه دو نفر، دقیقا مثل هم نیست و بسته به شرایط، روحیات و پیشینه افراد، یک داستان به ظاهر مشابه می‌تواند کاملا متفاوت رقم بخورد؛ پس با گفتن «من هم همینطور» به خودتان اجازه بیان تجربه‌های شخصی‌تان را در میانه صحبت‌های دیگران ندهید و قبل از اینکه بخواهید گوینده پیام را قضاوت کنید یا میان صحبت‌هایش حرف او را قطع کرده و خودتان صحبت‌کردن را آغاز کنید، این سوالات را از خود بپرسید:

الف) من حرف‌هایش را درست متوجه شده‌ام؟ آیا به آنها عمیقا گوش داد‌ه‌ام؟

ب) امکانش هست که هنوز سکوت کنم و بیشتر به گفته‌هایش گوش کنم؟

ج) آیا قضاوت من درست است؟

د) می‌توانم از مشاوره‌دادن و نصیحت‌کردن خودداری کنم؟

ه) می‌توانم از تفسیر‌کردن حرف‌هایش خود‌داری کنم و اجازه دهم که خودش جملاتش را کامل کند؟

  • ‌پارازیت را قطع کنید

وقتی در یک گفت‌و‌گوی جدی قرار گرفته‌اید و برای شنیدن پیام‌های فرد مقابلتان مصمم هستید، هر چیزی که احتمال دارد ذهنتان را به خود مشغول کند، از سر راه بردارید. گوشی تلفن همراهی که مدام زنگ می‌خورد یا پیام دریافت می‌کند را در حالت بی‌صدا قرار دهید، تلویزیونی که فوتبال پخش می‌کند را خاموش کنید و در فضایی آرام که به شما اجازه با دل و جان گوش‌کردن را می‌دهد، این گفت و شنود را برگزار کنید.

  • معجزه سکوت را باور کنید

از ایجاد وقفه در گفت‌و‌گو و سکوت‌های کوتاه نترسید؛ سکوت همیشه به معنای از تب و تاب افتادن گفت‌و‌گو نیست و گاهی می‌تواند نشانه عمیق‌شدن شما در موضوعات باشد و فرصت تحلیل بهتر را به شما و حتی فرد مقابلتان بدهد. پس خودتان را موظف به پر کردن جاهای خالی ندانید و احساس نکنید که در هر لحظه که فرد مقابلتان سکوت کرد، باید وارد میدان بشوید و آتش گفت‌و‌گو را روشن نگه دارید.

  • سوالِ باز بپرسید

به جای نظر دادن و بیان‌کردن تحلیل‌های شخصی‌تان از حرف‌های گفته‌شده، با پرسیدن سوالاتِ باز به درک بهتر دیدگاه فرد مقابلتان کمک کنید. شما با طرح سوال‌هایی مثل چطور؟ چرا؟ تو در این مورد چه فکر می‌کنی؟ می‌توانید از زبان فرد مقابلتان حرف بیشتری بیرون بکشید و آگاهی‌تان را در مورد موضوع بالا ببرید. وقتی شما احاطه بیشتری به حرف‌های گوینده داشته باشید، با دقت بیشتری می‌توانید به او پاسخ دهید.

منبع: www.psychologytoday.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.